کاهش 30 درصدی فروش، از شایعه تا واقعیت

بازار دیجیتال- از زمانی که نوت‌بوک‌ها و نت‌بوک‌ها، مخاطبان بیشتری نسبت به سال‌های قبل یافته و به قول فعالان بازار بازار کامپیوتر را به‌دست گرفتند، این پیش‌بینی که سرانجام لپ‌تاپ‌ها جایگاه کامپیوترهای رومیزی را به خود اختصاص داده و زمانی می‌رسد که کمتر می‌توان نشانی از کامپیوترهای رومیزی یافت قوت گرفته است. سهولت خرید یک لپ‌تاپ در مقایسه با یک PC، قیمت ارزان‌تر یک لپ‌تاپ در مقایسه با یک PC کامل، ظاهر زیبا و شکیل و قابلیت حمل‌ونقل لپ‌تاپ‌ها از جمله دلایلی است که باعث شده است گروه بزرگی از کاربران PC‌ها به سمت لپ‌تاپ‌ها بروند. مجموع این دلایل و همچنین افزایش تعداد کاربران لپ‌تاپ نسبت به PC باعث شده است بازار لپ‌تاپ هر روز وسیع‌تر از روز قبل شود و در مقابل بازار PC کوچک شود.

فروشندگان بازار معتقدند در پی کوچک و کم تقاضا شدن بازار PC بازار قطعات کامپیوتری هم محدود شده است و می‌توان شاهد کاهش فروش و حتی کاهش عرضه قطعات کامپیوتری نظیر مادربورد، کارت گرافیک،کارت صدا و ... در بازار بود.

برخی از فروشندگان بازار از کاهش ۳۰ درصدی شدید فروش قطعات شرکت‌های عرضه‌کننده مطرح خبر می‌دهند و می‌گویند، در موقعیتی که تعداد کاربران لپ‌تاپ بسیار بیشتر از تعداد کاربران PC است مسلم است که فروش قطعات کامپیوتری کاهش شدیدی یابد.

محمد زمانیان، یکی از فعالان بازار می‌گوید، طی یک سال اخیر به ویژه شش ماه گذشته میزان فروش قطعه به حدی کاهش یافته است که شرکت‌های عرضه‌کننده قطعه به سمت واردات و عرضه کالاهایی مانند نوت‌بوک و تبلت رفته‌اند. شرکت‌هایی نظیر سازگار، انفورماتیک گستر.

این درحالی است که شرکت‌های عرضه‌کننده خبر کاهش ۳۰ درصدی میزان تقاضا برای قطعات کامپیوتری را تکذیب کرده و می‌گویند، این درست است که بازار قطعه طی سال‌های اخیر کوچک شده است ولی این هرگز به این معنی نیست که فروش قطعات کامپیوتری در حدود ۳۰ یا ۴۰ درصد کاهش یافته است.

کوروش عباسی مدیر روابط عمومی شرکت آواژنگ، عرضه‌کننده قطعات کامپیوتری با برندهای گیگابایت، کینگ مکس، وسترن دیجیتال و... در این باره می‌گوید،طی سال‌های اخیر بازار PC به اندازه سابق باقی مانده و بازار قطعه تا حدودی محدودتر از قبل شده است؛ ولی این حرف که میزان فروش قطعه نسبت به سال قبل در حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش یافته است بیشتر به یک لطیفه شبیه است.

چرا که در این صورت فعالیت شرکت‌هایی مانند ما کاملا غیرمنطقی بود. به گفته وی، می‌توان گفت، میزان کاهش تقاضا برای قطعات کامپیوتری طی مدت اخیر در مقایسه با سال گذشته در حدود ۵ تا ۸ درصد کاهش یافته است. ولی به طور کلی با توجه به شرایط موجود (نوسانات شدید نرخ ارز و وقوع سیل تایلند و کاهش عرضه قطعاتی نظیر هارد و...) نمی توان آمار و ارقام دقیقی از میزان کاهش سهم فروش و یا حتی مقایسه سهم فروش لپ‌تاپ و PC و تبلت ارائه داد.

حسین غروی رام، مدیرعامل شرکت انفورماتیک گستر، عرضه‌کننده قطعات کامپیوتری هم در این مورد با نظر عباسی موافق است و می‌گوید، من این موضوع را قبول دارم که بازار نوت‌بوک بزرگ شده است و در مقابل بازار PC در اندازه سابق باقی مانده است؛ ولی هرگز قبول ندارم که میزان خرید و فروش قطعه در حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش یافته است. به گفته وی، در شرایط فعلی کارخانه‌های تولیدکننده مادربورد نظیر ایسوس،گیگابایت و... میزان تولید خود را در حدی کاهش داده‌اند و قیمت‌ها نیز افزایش یافته است. به همین دلیل میزان فروش قطعه کاهش یافته است.

غروی افزود: در شرایط فعلی می‌توان گفت، میزان فروش قطعه نسبت به قبل در حدود ۱۰ درصد کاهش یافته است.

حسینی، یکی دیگراز فعالان بازار اما در این‌باره می‌گوید: شرکت‌های عرضه‌کننده به دلیل حساسیتی که روی این موضوع دارند سعی می‌کنند اعلام نکنند که میزان فروش قطعه کاهش یافته است.

ولی در بازار به وضوح شاهد کاهش تقاضا برای قطعات کامپیوتری هستیم. به گفته وی، همین موضوع که شرکت‌های عرضه‌کننده قطعه به سمت عرضه کالاهایی نظیر تبلت و نوت بوک رفته‌اند نشان دهنده این است که میزان تقاضا برای قطعه کاهش یافته است.

در این باره غروی پاسخ می‌دهد، اینکه شرکت‌ها به سمت عرضه کالاهایی نظیر لپ‌تاپ و تبلت رفته‌اند برای توسعه حوزه کاری است نه عدم موفقیت در بخش فروش قطعه. وی به شدت خبر کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی فروش قطعه را تکذیب کرد.