منبع: Readwriteweb
م.ر.بهنام رئوف - بازار لوازم دیجیتالی روزبه روز در حال تغییر است. بازاری که روزانه با ورود محصولات جدید عرصه را بر نام‌های تجاری قدیمی تنگ می‌کند.

این بازار اما در حوزه تلفن همراه و به شکل کلی لوازم مصرفی قابل حمل و رومیزی رقابتی نفسگیر را پیگیر است به شکلی که دیگر این روزها سهم برندها در خدمات و سیستم عامل‌هایی که ارائه می‌دهند خلاصه می‌شود.
بر اساس آخرین گزارشی که سایت نت مارکت شیر (netmarketshare.com) ارائه داده است سهم بازار موبایل‌ها به همراه تبلت‌ها در بخش مرورگرها به این شکل ارزیابی شده است که مرورگر سافاری با ۶۲ درصد سهم در رتبه اول، مرورگر آندروید با ۶/۱۸ درصد رتبه دوم، مرورگر اپرامینی با ۱/۱۳ درصد رتبه سوم و مرورگر سیمبیان با ۶/۲ درصد رتبه چهارم را به خود اختصاص داده است.
رتبه اول سهم بازار سیستم‌عامل‌های موبایل به همراه تبلت‌ها هم با 5/61 درصد به آی او اس اختصاص یافته است. آندروید با 9/18 رتبه دوم، جاوا ام ای با 8/12 درصد در رتبه سوم و سیمبین با 5/3 درصد از سهم بازار جایگاه چهارم را به خود اختصاص داده است. در بخش جست‌وجوگرها موبایل و تبلت گوگل با 1/91 درصد رتبه اول، یاهو با 7 درصد رتبه دوم، بینگ با 1/1 درصد رتبه سوم و بایدو با 5/0 درصد رتبه چهارم را کسب کرده است.
اما در بخش کامپیوترهای رومیزی، اینترنت اکسپلورر با ۶/۵۲ در رتبه اول، فایرفاکس با ۵/۲۲ درصد رتبه دوم، گوگل کروم با ۶/۱۷ درصد رتبه سوم و سافاری با ۴/۵ درصد رتبه چهارم را به خود اختصاص داده است. در همین بخش ویندوز با ۹/۹۱ درصد رتبه اول سیستم‌عامل کامپیوترهای رومیزی را دارد. مک با ۹/۶ درصد رتبه دوم و لینوکس با ۲/۱ درصد رتبه سوم را به خود اختصاص داده است. در صدر جدول جست‌وجوگرهای کامپیوترهای رومیزی نیز گوگل با ۴/۸۲ درصد رتبه اول، یاهو با ۸/۶ درصد رتبه دوم، بایدو با ۴ درصد رتبه سوم و بینگ هم با ۴ درصد رتبه چهارم را کسب کرده است.
آمارهای به کار گرفته شده در گزارش netmarketshare.com براساس اطلاعاتی است که این سایت از 40 هزار سایت اینترنتی استخراج کرده است. این سایت با قراردادی که با 40 هزار سایت پربازدید اینترنتی دارد دریافته است که 5/5 درصد از بازدیدکنندگان این سایت‌ها از تلفن‌های همراه و تبلت‌ها برای بازدید خود استفاده کرده و 2/94 درصد هم از کامپیوترهای رومیزی استفاده کرده‌اند. ارائه آمارهایی از این دست لزوما نمی‌تواند به شکل صددرصد کامل، جامع و صحیح باشد چرا که به شکل کلی ارائه این آمارها با توجه به روش‌های به کارگیری استخراج و همچنین جامعه آماری متفاوت است.
به عنوان مثال در ماه فوریه گذشته پایگاه اطلاع‌رسانی رد رایت وب (readwriteweb.com) به روشی دیگر اقدام به انتشار سهم اپراتورهای تلفن همراه در کشورهای مختلف کرده است.
در همین رابطه و بر اساس گزارش ارائه شده از سوی این پایگاه، در ایالت متحده آمریکا اپل با 35 درصد سهم در درتبه اول، بلک بری با 28 درصد سهم جایگاه دوم، آندروید با 27 درصد سهم رتبه سوم را به دست آورده و 11 درصد سهم دیگر این بازار بین سایر برندها تقسیم شده است. این درحالی است که همین آمار در بازارهای آسیا به شکل کلی متفاوت است. به عنوان مثال در هندوستان 71 درصد از سهم بازار به نوکیا، 11 درصد به سامسونگ، 5 درصد به سونی‌اریکسون و 13 درصد هم به مابقی برندها اختصاص یافته است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این بخش می‌توانید نمودار اینفوگرافیکی فوق را مطالعه کنید.