فیلتر شدن برخی سایت‌ها به دلایل مختلف موضوعی است که هرازچندگاهی مورد توجه رسانه‌ها قرار می‌گیرد، اما اخیرا بحث فیلتر یا سانسور شدن برخی پیامک‌ها نیز مطرح و عنوان شده که در مواقعی خاص و با توجه به شرایط، اجازه ارسال برخی پیامک‌ها که حاوی کلماتی خاص باشند به مشترک داده نمی‌شود. گویا در چند روز اخیر نیز مباحثی مطرح شده مبنی بر اینکه پیامک‌هایی که حاوی کلمه «دلار» و «ارز» باشند با سختی‌هایی در ارسال مواجه می‌شوند؛ اگرچه فرستنده پیامک، گزارش ارسال پیامک را دریافت می‌کند اما پیام مربوط به دست دریافت‌کننده نمی‌رسد و همین امر دلیلی برای طرح موضوع فیلتر پیامک‌ها شده است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، موضوع دریافت نکردن پیامک حاوی کلمه دلار برای مشترکان دو اپراتور وجود دارد و این اتفاق در شرایطی که در چند روز اخیر با نوسان نرخ ارز در بازار مواجه بودیم، حساسیت‌برانگیز شده است.روابط عمومی شرکت ارتباطات سیار ایران در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا درباره صحت یا رد این موضوع تاکید کرد: هیچ‌گونه فیلتری روی پیامک‌ها اعمال نمی‌کنیم.روابط عمومی ایرانسل هم در این‌باره و در گفت‌و‌گو با ایسنا تصریح کرد: به هیچ وجه فیلتری روی پیامک‌ها انجام نمی‌دهیم و نظارتی روی محتوای پیامک‌ها نداریم.

پخش قبوض همراه اول توسط خدمات اول

در حالی که شرکت همراه اول، اولین اپراتور تلفن همراه در کشور در آخرین دوره پخش قبوض خود در استان تهران با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شده و مسولان این اپراتور مهلت پرداخت قبوض مشترکان دائمی را تمدید و در یک ماه گذشته بارها با ارسال پیامک مبلغ قبوض مشترکان را اعلام کرده‌اند، اما مدیرعامل شرکت خدمات اول از توزیع بی عیب و نقص این قبوض خبر داد.

این درحالی است که در چند هفته گذشته بسیاری از کاربران همراه اول با سردرگمی و با مراجعه به مراکز پستی متوجه تعویض در مسیر ارسال قبوض خود شده بودند. شرکت پست نیز به موجب مراجعات کاربران همراه اول در نهایت هفته گذشته با انتشار اطلاعیه ای عنوان کرد که از این پس کار توزیع قبوض این اپراتور را انجام نمی‌دهد؛ چرا که بعد از ۱۷ سال همراه اول تصمیم گرفته است قبوض خود را توسط بخش خصوصی توزیع کند.

در عین حال مدیرعامل شرکت خدمات اول از آغاز به کار پروژه توزیع اول خبر داد و اعلام کرد: از این پس پخش قبوض مشترکان دائمی همراه اول استان تهران توسط این مجموعه انجام می‌شود. به گزارش موبنا ناصر قدیر کاشانی در تشریح پروژه توزیع اول که پخش قبوض صورتحساب مشترکان دائمی همراه اول در این پروژه جای دارد، گفت: مجموعه خدمات اول کار پخش قبوض مشترکان دائمی همراه اول را در سال گذشته با پخش قبوضVIP این اپراتور در استان تهران آغاز کرد و در هر دوره توانست بین ۱۸ تا ۲۵ هزار قبض به صورت متغیر به درب محل سکونت مشترکان ارسال کند.

وی با بیان اینکه خدمات اول در دوره دوم موفق به پخش قبوض مناطق ۱۵، ۱۸، ۱۹ به همراه قبوضVIP همراه اول شد، افزود: پخش قبوض در دوره سوم مشابه با دوره دوم بود و در نهایت خدمات اول در دوره چهارم توانست قبوض کل مشترکان دائمی استان تهران را ارسال کند. کاشانی با تاکید بر اینکه این شرکت در خصوص پخش قبوض همراه اول از مدیران و تیم با تجربه استفاده می‌کند، تصریح کرد: کار پخش قبوض مشترکان دائمی همراه اول با استفاده از ۶۰۰ پیک موتورسوار در پنج دفتر شرکت خدمات اول واقع در مناطق قلهک، میدان ونک، میدان شوش، شهر ری و ورامین صورت می‌گیرد و هچنین در آینده‌ای نزدیک به منظور پخش سریع‌تر، منظم تر و یکسان ۵ دفتر دیگر نیز در مناطق مختلف تهران افتتاح می‌شود.

وی با بیان اینکه مشترکان در صورت عدم دریافت قبوض خود می‌توانند با شماره تلفن ۱۸۶۸ داخلی ۲۲۲۲ تماس بگیرند و وضعیت قبض خود را پیگیری کنند، اظهار کرد: کلیه مشترکان همچنین هر گونه شکایتی در این زمینه را می‌توانند از طریق ۰۹۹۹۰ یا ۱۸۶۸ مطرح کنند.

اپراتورهای تلفن همراه ملزم به اطلاع‌رسانی تعرفه‌های رومینگ

مدیرکل دفتر بررسی‌های فنی و اقتصادی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرد: در پی ارائه گزارش‌های مختلف به رگولاتوری درباره ابهام در نحوه محاسبه نرخ مکالمات رومینگ بین‌المللی تلفن همراه، تمامی اپراتورهای تلفن همراه باید نرخ مکالمات رومینگ بین‌الملل خود را اطلاع‌رسانی کنند.

حسین فلاح جوشقانی اظهار کرد: تمامی اپراتورهای تلفن همراه براساس مفاد بند ۷ ماده ۹ موافقت‌نامه پروانه شبکه و خدمات ارتباطات سیار خود موظفند نرخ این خدمات را به تفکیک هر کشور و اپراتور و نحوه محاسبه آن، به مشترکان اطلاع‌رسانی کنند.

وی ابراز کرد: با توجه به اینکه نرخ مکالمات رومینگ بین‌المللی تلفن‌ همراه براساس قراردادهای منعقد شده بین اپراتورهای تلفن همراه متفاوت است، به مشترکان تلفن ‌همراه که علاقه‌مند به استفاده از خدمات رومینگ بین‌الملل هستند، توصیه می‌شود با مراجعه به سایت اپراتوری که از آن خدمات دریافت می‌کنند، اطلاعات لازم را درباره نرخ مکالمات رومینگ بین‌الملل در کشور مقصد دریافت کرده و با داشتن اطلاعات کامل در این زمینه نسبت به استفاده از خدمات رومینگ بین‌المللی اقدام کنند.