رشد بازار دوربین‌های دیجیتال در ایران  

بازار دیجیتال- بازار دوربین‌های عکاسی دیجیتال یکی از پررونق‌ترین بازارهای محصولات دیجیتال شخصی است. بازار ایران به خاطر میزان تقاضای مصرف‌کنندگان و تمایل آنها به کاربرد تکنولوژی‌های جدید، فضای رقابتی را برای شرکت‌های تولید کننده انواع دوربین‌های دیجیتال به وجود آورده است. در واقع به همین دلیل هم هست که در این سال‌ها شاهد حضور برندها و نام‌های تجاری بزرگ و شناخته شده‌ای در بازار دوربین‌های عکاسی دیجیتال بوده‌ایم.

Casio یکی از شرکت‌های فعال در بازار دوربین است که اگرچه مدت زیادی از حضورش در بازار ایران نمی‌گذرد، اما در این مدت توانسته سهمی از این بازار را در اختیار بگیرد. این شرکت که سال‌ها به خاطر محصولات دیگری مانند ماشین حساب و ساعت در بازار ایران شناخته می‌شد، حالا چند سالی است که با دوربین‌هایش توجه کاربران و مصرف‌کنندگان ایرانی را به خودش جلب کرده است.

آنها معتقدند که می‌توانند در بازار ایران حضور موفقی داشته و سهم خوبی از این بازار را در دست بگیرند.

در همین راستا دو مدیر بخش دوربین‌های عکاسی دیجیتال شرکت Casio ژاپن به تازگی در سفری که به ایران داشتند به بررسی وضعیت این دوربین‌ها در بازار ایران و موقعیت این شرکت در بازارهای جهانی پرداختند.

«هیروشی فوجی، مدیرکل بخش فروش دوربین‌های عکاسی دیجیتال Casio درباره سهم این دوربین‌ها در بازارهای جهانی و بین المللی می‌گوید: «دوربین‌های ما در بازار ژاپن پرفروش‌ترین هستند و با در اختیار داشتن ۵/۱۶ درصد از سهم این بازار برترین تولید کننده آن به حساب می‌آیند. دوربین‌های Casio در چین هم سهم ۷ درصدی بازار دوربین‌های عکاسی دیجیتال این کشور را در اختیار دارند.

در کشورهای اروپایی هم موقعیت نسبتا خوبی داریم، به عنوان مثال سهم ما از بازار دوربین‌های دیجیتال کشور آلمان ۴/۷ درصد است. این در حالی است که سهم دوربین‌های Casio در بازار بزرگ آمریکا تنها ۵/۲ درصد است. دلیل این موضوع آن است که ما تمرکز چندانی بر بازار آمریکا نداریم.»

او در حالی که معتقد است بازار کشورهای در حال توسعه مانند ایران فرصت‌های رشد بیشتری دارند، درباره سهم Casio از بازار جهانی دوربین‌های عکاسی دیجیتال می‌گوید: «بر اساس آخرین آمار منتشر شده توسط موسسه تحقیقاتی GFK، سهم کلی ما از بازار جهانی این دوربین‌ها ۶/۵ درصد است.»

اما وقتی بحث به سهم Casio از بازار دوربین‌های دیجیتال ایران می‌رسد، نوبت امیرحسین شمس‌زاده، مدیر عامل شرکت دایا سیستم می‌رسد. او در این مورد می‌گوید: «در حال حاضر سهم دوربین‌های Casio از بازار ایران نزدیک به ۱۰ درصد است.

ما تصمیم داریم این جایگاه را حفظ کنیم. این حداقل هدف ما است در حالی که سعی داریم روند رشد را در این بازار طی کنیم.»

دوربین‌های کامپکت ویژه

دوربین‌های عکاسی دیجیتال Casio تنها در یک دسته دوربین‌های کامپکت قرار می‌گیرند. این در حالی است که در حال حاضر دوربین‌های حرفه‌ای یا DSLR و دوربین‌های جدید بدون آینه (Mirrorless) بازار داغی دارند. فوجی در جواب این سوال که آنها برای حفظ جایگاه و حضور در این بازار رقابتی چه تصمیمی دارند، می‌گوید: «ما روی طراحی و تولید دوربین‌های عکاسی دیجیتال کامپکت با قابلیت‌های ویژه تمرکز داریم. از آنجایی که خود دوربین‌های حرفه‌ای و بدون آینه بازارهای خاصی به حساب می‌آیند. ما هم سعی داریم بازار خاصی را برای دوربین‌های خودمان به وجود بیاوریم.

درست به همین دلیل هم به دنبال طراحی و تولید دوربین‌های کامپکتی هستیم که قابلیت‌های دوربین‌های حرفه‌ای و بدون آینه را در خودشان داشته باشند؛ محصولی که هیچ کدام از دوربین‌های کامپکت دیگر با آن قابل‌مقایسه نیستند. به همین دلیل است که ما رقیبی برای دوربین‌هایمان نه در بازار جهانی و نه در بازار ایران نمی‌بینیم.»

«کویچی ماتسوزاکی»، مدیر بخش فروش Casio در این مورد می‌گوید: «به عقیده ما کاربران و عکاسان حرفه‌ای همچنان به دنبال دوربین‌های حرفه‌ای شرکت‌هایی مانند Canon و Nikon هستند و چندان اهمیتی به برندهای دیگر نمی‌دهند. به همین دلیل شرکت‌های تولیدکننده دیگر که نمی‌توانند در بازار دوربین‌های حرفه‌ای با این شرکت‌های بزرگ رقابت کنند، دسته جدیدی را به نام دوبین‌های بدون آینه در بازار ایجاد کرده‌اند تا بتوانند در آن به رقابت بپردازند.

دوربین‌های حرفه‌ای یا دوربین‌های جدید بدون آینه حدود ۱۰ درصد کل بازار دوربین‌های عکاسی دیجیتال را در اختیار دارند و حدود ۹۰ درصد بقیه بازار به دوربین‌های کامپکت اختصاص دارد. ما می‌خواهیم در این بازار بزرگ دوربین‌های کامپکت موفق باشیم.»

مصرف‌کنندگان آگاه ایرانی

آنها امید زیادی به موفقیت در بازار ایران دارند و ظرفیت‌های این بازار را به خوبی شناسایی کرده‌اند. هیروشی فوجی درباره هدف Casio از حضور در بازار ایران می‌گوید: «بازار ایران پتانسیل رشد خوبی دارد.

مصرف‌کنندگان این بازار آگاهی خوبی از تکنولوژی‌های جدید دارند و علاقه‌مند هستند که این تکنولوژی‌های جدید را تجربه کنند.

به همین دلیل ارزش محصولات دیجیتال را به خوبی می‌دانند. از آنجایی که به کیفیت دوربین‌های خودمان اطمینان داریم و شیوه توزیع و عرضه دقیق و حساب‌شده‌ای در ایران را دنبال می‌کنیم، فکر می‌کنم رشد خوبی در این بازار می‌کنیم و می‌توانیم سهم خوبی از بازار دوربین‌های دیجیتال ایران را به خودمان اختصاص بدهیم.»

مدتی پیش بعضی از خبرگزاری‌ها اعلام کردند که ایرانی‌ها سالانه ۸۵ هزار دوربین دیجیتال می‌خرند.