بازار دیجیتال- همه چیز از زمانی شروع شد که بحث‌هایی پیرامون اینترنت ملی مطرح شد. طرحی که حتی تا به امروز و با گذشت چیزی نزدیک به پنج سال از آغاز به کار آن هیچ کس جزئیاتی از آن نمی‌داند و حتی مشخص نیست که این شبکه قرار است چه کارهایی انجام دهد. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در آن زمان مسوول راه‌اندازی این شبکه ملی شد. شبکه‌ای که نه ساختارش مشخص بود و نه محتوایش. همین امر باعث شد تا در همان سال‌های ابتدایی سازمان فناوری اطلاعات که از زیرمجموعه‌های وزارت ارتباطات است، اقدام به راه‌اندازی سایتی کند که گفته می‌شد این سایت درحقیقت درگاه اینترنت ملی است. iran.ir سایتی است که به گفته پدیدآورندگانش قرار است تمام نیازی‌های مردم و دولت ایران را مرتفع کند. با توجه به تبصره ۳ ماده ۲۵ نمایندگان ویژه رییس‌جمهور در خصوص موضوع اصل ۱۲۷ قانون اساسی در مورد اجرای تبصره ۱۳ قانون بودجه سال ۱۳۸۶ کل کشور، معاونت فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات متصدی راه‌اندازی درگاه (پورتال) واحد دولت الکترونیک شده است.با توجه به حجم سنگین این پورتال، این پروژه در قالب چند فاز اجرایی مستقل توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تدوین شد که فاز اول آن با حضور محمد سلیمانی وزیر ارتباطات و عبدالمجید ریاضی معاونت فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات راه‌اندازی شد. در فاز نخست، پورتال خدمات الکترونیکی ایران یک پایگاه خدمات‌رسانی جامع عنوان شد که تمامی خدمات الکترونیکی و جایگاه‌های اینترنتی ایرانی را به تفکیک موضوعی ارائه می‌داد.

هدف اولیه

هدف اولیه این پورتال فراهم آوردن محیطی جهت متمرکزسازی سرویس‌های دولتی و حتی غیردولتی است که مورد نیاز مردم است. بر اساس اطلاعاتی که در آن زمان منتشر شده بود، انتظار می‌رفت در پایان فاز اول این پورتال، مردم ایران بتوانند از طریق این درگاه، خدمات و اطلاعات مورد نیاز را جست‌وجو و استفاده کنند. جهت سهولت موضوع، پورتال خدمات الکترونیکی ایران علاوه بر بهره‌گیری از یک موتور جست‌وجوی قدرتمند، از سرویس‌های اطلاعاتی غنی «فهرست سرویس‌های الکترونیکی» و «فهرست سایت‌ها» بهره مند شده است.بر اساس گفته مدیران این پروژه افق پورتال خدمات الکترونیکی ایران، افزایش و تامین فعالیت‌های مردم ایران در دنیای مجازی اینترنت است. با توجه به سیاست‌های «دولت الکترونیک» و با به وجود آمدن سرویس‌های الکترونیکی توسط نهادها و سازمان اجرایی‌ها، این خدمات در پورتال خدمات الکترونیک ایران جمع‌بندی خواهند شد و در آینده‌ای نه‌چندان دور، پورتال خدمات الکترونیکی ایران، مرجع جست‌وجوی تمامی اطلاعاتی است که هر ایرانی در فضای مجازی به دنبال آن می‌شود.

لینک دانی ملی

از زمان افتتاح این پروژه تا به حال این سایت نتوانسته است خدمات قابل توجهی را به کاربرانش ارائه دهد. آنچه که از مشاهده این سایت برمی‌آید آن است که این پورتال تنها یک لینک دانی جامع است. کاربران می‌توانند از طریق این سایت به سایر سایت‌های دولتی و خصوصی متصل شوند و اگر خدمات در خور توجهی از سوی آنها ارائه می‌شد از آن استفاده کنند. حتی بعد از گذشت چندین سال از افتتاح این سایت آنچه مشاهده می‌شود همان اطلاعات سابق است. اطلاعاتی که در برخی از مواقع حتی بسیاری از لینک‌های درج شده نه ارزش بازدید دارند و نه استفاده. به عنوان مثال می‌توان به هدایت کاربران توسط این پورتال به سایت‌های دانلود نرم‌افزارهای قفل شکسته اشاره کرد. نرم‌افزارهایی که به راحتی حقوق مالکیت معنوی پدیدآورندگانش را زیر پا گذاشته و حتی در بسیاری از موارد به دلیل قفل شکسته بودن آن خطرات امنیتی بسیاری برای کاربران دارد. این سایت قادر به ارائه ایمیل ملی هم هست که برای در اختیار گرفتن پست الکترونیک کاربر باید مشخصاتی همچون کد ملی، کد پستی، آدرس منزل و آدرس محل کار خود به همراه اطلاعات دیگری را در اختیار این سرویس‌دهنده قرار دهد.