ادامه رشد بازار دستگاه‌های چندکاره لیزری
بازار دیجیتال- بازار محصولات دیجیتال اداری و دفتری سال گذشته میلادی را با کاهش میزان صادرات اما رشد مثبت به پایان رسانده است. جدیدترین گزارش منتشر شده از سوی موسسه تحقیقاتی IDC در این زمینه نشان می‌دهد که بازار جهانی پرینتر و اسکنر و محصولات هارد کپی در فصل چهارم سال 2011 کاهش 5/4 درصدی را در میزان صادراتش تجربه کرد و در نهایت صادراتی برابر 9/37 میلیون دستگاه داشت.

به طور کلی اما این بازار در سال ۲۰۱۱ صادرات جهانی ۱۲۶ میلیون دستگاه داشته است که این میزان نسبت به سال ۲۰۱۰ رشد ۷/۰ درصدی دارد.
در این میان بازار پرینترهای چند کاره لیزری همچنان به روند رشد خودش ادامه می‌دهد. این محصولات صادرات جهانی بیش از 9/1 میلیون دستگاه در فصل چهارم سال 2011 داشته و رشد سالانه 7 درصدی را تجربه کرده است. در نهایت اما بازار دستگاه‌های چندکاره به دنبال تقاضای مناسب کاربران و خریداران رونق خوبی در این سال داشته است. این در حالی است که بازار دستگاه‌های تک‌کاره مانند پرینتر، اسکنر یا دستگاه فکس و فتوکپی علاوه بر کاهش تقاضای کاربران، تحت تاثیر طوفان بحران‌های مالی هم قرار گرفته‌اند. به این ترتیب است که بر اساس آمار منتشر شده IDC، بازار جهانی دستگاه‌های چند کاره رشد سالانه 17 درصدی را در سال 2011 به ثبت رسانده‌اند و این میزان رشد برای دستگاه‌های تک کاره تنها به یک درصد می‌رسد.
«پونگ هنگ» یکی از تحلیل‌گران موسسه IDC در این مورد می‌گوید: «ما انتظار داریم بازار دستگاه‌های جوهرافشان، رنگی و تک رنگ چندکاره همچنان در مقایسه با دستگاه‌های تک‌کاره در حال رشد و افزایش است. به این ترتیب پیش‌بینی می‌شود این روند رشد همچنان در سال ۲۰۱۲ هم ادامه پیدا کند».
دستگاه‌های چند کاره جوهر افشان با صادرات بیش از 8/22 میلیون دستگاهی در فصل چهارم سال 2011 سهم 66 درصدی از کل بازار دستگاه‌های هاردکپی را در اختیار گرفته‌اند. این حجم صادرات اما در مقایسه با سال 2010 تا 6 درصد کاهش داشته است. تکنولوژی دستگاه‌های چندکاره جوهرافشان اما در ژاپن طرفداران زیادی دارد، تا جایی که رشد سالانه 4 درصدی را نسبت به سال گذشته تجربه کرده است. در مقابل اما بازار این محصولات در دیگر مناطق دنیا رشد سالانه منفی داشته‌اند.
دستگاه‌های لیزری تک رنگ هم با صادرات ۹/۸ میلیون دستگاهی در فصل چهارم سال ۲۰۱۱ سهم ۲۵ درصدی از کل بازار جهانی محصولات هارد کپی را در اختیار دارند. در واقع دستگاه‌های لیزری تک رنگ همچنان پرطرفدارترین دستگاه‌ها برای استفاده در ادارات و دفاتر کار در اغلب مناطق دنیا هستند. دستگاه‌های لیزری رنگی با صادرات جهانی ۹/۱ میلیون دستگاهی و رشد سالانه ۷ درصدی در فصل چهارم سال ۲۰۱۱، توانسته‌اند سهم ۶ درصدی از بازار کل دستگاه‌های هارد کپی را به‌دست بیاورند. بازار این محصولات همچنان روند رو به رشد دارد و انتظار می‌رود این روند در سال ۲۰۱۲ هم ادامه پیدا کند.
در میان شرکت‌های تولیدکننده برتر این بازار، شرکت HP با در اختیار داشتن سهم بیش از 39 درصدی از این بازار جهانی و صادرات بیش از 7/13 میلیون دستگاهی در فصل چهارم سال 2011، توانسته است تا جایگاه اول این بازار را همچنان برای خودش حفظ کند. این در حالی است که میزان صادرات محصولات هارد کپی این شرکت در فصل گذشته کاهش سالانه 5/11 درصدی را تجربه کرده است که این کاهش در میان پنج تولید کننده برتر این بازار بیشترین کاهش به حساب می‌آید. دومین تولید کننده برتر این بازار جهانی شرکت Canon با سهم 19 درصدی است که با وجود کاهش سالانه 2/5 درصدی توانسته است 5/6 میلیون دستگاه از محصولاتش را به سرتاسر دنیا صادر کند. محصولات این شرکت اما در بازار کشورهای آمریکا، اروپای مرکزی، خاورمیانه و آفریقا بیشترین تقاضا را دارند و انتظار می‌رود رشد صادرات آن در این کشورها حتی به یک عدد دو رقمی هم برسد.