تجربه سفرهای نوروزی با رهیاب‌های دیجیتال

بازار دیجیتال- هر سال با نزدیک شدن به فصل سفرهای نوروزی و تابستانی، بازار خرید و فروش کالاهایی نظیر دستگاه‌های جی پی اس یا همان رهیاب‌های معروف خودمان به ویژه دستگاه‌های مخصوص خودرو گرم و پررونق می‌شود. از آنجا که طی سال‌های اخیر در پی رشد عرضه و افزایش تنوع برندهای این کالا شاهد افزایش تقاضا برای این کالا هم هستیم می‌توان به اهمیت استفاده از این دستگاه برای تعداد بیشتری از مردم پی برد؛ چرا که مشتریان این دستگاه‌ها تا پیش از این افرادی بودند که سفر به مناطق نا آشنا و پرخطر و... را تجربه می‌کردند. اما از زمان عرضه گسترده این کالا با برندهای مختلف و کاهش قیمت‌ها و همچنین افزایش قابلیت‌های دستگاه‌های جی‌پی‌اس، تعداد بیشتری از مردم به جرگه کاربران این کالای چاره ساز پیوسته‌اند.

البته به گفته فعالان بازار، این اواخر در پی رشد نرخ دلار قیمت این کالاها هم افزایش یافته است و تا حدودی از میزان تقاضا برای این کالاها کاسته شده است. اما به هر حال اهمیت این دستگاه برای گروهی در حدی است که حتی با وجود افزایش قیمت‌ها به فکر خرید آنها بیفتند.

محمد شوقی پور، یکی از فعالان بازار، در این‌باره می‌گوید، در شش ماه اخیر میزان رشد قیمت برای دستگاه‌های جی پی اس چه از نوع خودرویی و چه از نوع دستی و... در حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد بوده است و چنین رشد قیمتی باعث ریزش تقاضا در بازار شده است.یکی دیگر از فعالان بازار این کالا هم می‌گوید، اگر چه قیمت‌ها افزایش یافته است، اما اکثر افرادی که قصد دارند این کالا را خریداری کنند برای خرید اقدام می‌کنند؛ چرا که می‌دانند به این دستگاه نیاز دارند.

به گفته فعالان بازار در حال حاضر در بازار گیرنده‌های جی پی اس برندهای مختلفی حضور دارند که هر کدام سهمی از بازار این کالا را به خود اختصاص داده‌اند. GARMIN ، Magellan، ASHTECH،MARSHALL، MEGAFORCE و... از برندهای موجود در بازار جی پی اس هستند که در این بین Garmin از معروف ترین برندهای موجود در بازار در زمینه گیرنده‌های جی پی اس است و بیشترین سهم فروش را به خود اختصاص داده است.GARMIN

علاوه بر دستگاه‌های GPS قابل حمل، دستگاه‌های مشابه زیادی برای استفاده در دریانوردی و هوانوردی تولید می‌کند. از این خانواده مدل GPS MAP ۶۲ STC از نمونه‌های باقابلیتی است که یک رهیاب سفری است که علاوه بر موقعیت‌یابی دقیق و ثبت مسیر، قابلیت پیش‌بینی وضعیت هوا را نیز دارد و به یک دوربین پنج مگاپیکسلی نیز مجهز است. این گیرنده به صفحه نمایش ۵/۲ اینچی مجهز است و وزن آن تنها ۲۶۰ گرم است. قیمت این رهیاب حدود ۷۵۰ تا ۸۵۰ هزار تومان اعلام شده است.

مدل OREGON ۵۵۰ هم رهیاب دیگری از خانواده GARMIN است که در ردیف رهیاب‌های همراه به شمار می‌رود و صفحه نمایش آن ۳ اینچ از نوع لمسی است. این رهیاب دوربینی ۲/۳ مگاپیکسلی دارد و با قیمتی حدود ۶۵۰ تا ۷۰۰ هزار تومان به بازار عرضه شده است.

شرکت Magellan هم در رتبه بعدی پرفروش‌های بازار جی پی اس قرار دارد. این برند علاوه بر طراحی سیستم‌های مخصوص اتومبیل در ساخت دستگاه‌های رهیاب همراه برای استفاده در زمان پیاده‌روی تخصص دارد و سازنده سیستم NeverLost محسوب می‌شود. مدل EXPLORIST XL هم از رهیاب‌های ضدضربه و ضدآب برند MAGELLAN است. این رهیاب به بدنه‌ای لاستیک پوش مجهز شده است و بهترین رهیاب برای گشت و گذار در طبیعت به شمار می‌رود. قیمت این رهیاب هم حدود ۴۵۰ تا ۵۰۰ هزار تومان است. شرکت Nextar هم از برندهای دیگر است. دستگاه‌های Nextar از امکانات خوبی برخوردار هستند، اما از لحاظ کیفیت نمی‌توانند به برندهای مشهور بازار برسند.

TomTom هم برند دیگری در بازار جی‌پی‌اس است که محصولات متنوعی به بازار عرضه کرده است. شرکت مارشال هم از جمله فعالان بازار محصولات دیجیتال به شمار می‌رود که اتفاقا در هر زمینه‌ای نیز ورود پیدا کرده است.

دستگاه‌های رهیاب یکی از این نمونه‌هاست که مارشال به تولید آن مشغول است. به طور کلی اگر قصد خرید یک رهیاب برای خودرو را دارید تا در راه نمانید باید به طور متوسط مبلغی حدود ۵۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان هزینه کنید. البته این مبالغ با در نظر گرفتن نوسانات نرخ ارز و.... ممکن است متغیر باشد.