ادامه روند رشد در بازار جهانی پردازنده‌ها

بازار دیجیتال- بازار کامپیوترهای شخصی و محصولات وابسته آن با وجود فراز و نشیب‌های مختلف هنوز زنده است و روند رشد قابل قبولی را پشت سر می‌گذارد. درست به همین دلیل هم هست که بازار پردازنده‌های کامپیوتری هم روند رشد خوبی را دارند. جدیدترین گزارش منتشر شده از سوی موسسه تحقیقاتی IDC در این مورد نشان می‌دهد که بازار جهانی پردازنده‌های کامپیوتری در آخرین فصل از سال ۲۰۱۱ درآمدی بیش از ۹/۱۰ میلیارد دلار داشته است که این رقم در مقایسه با فصل سوم سال ۲۰۱۱ رشد ۸/۱ درصدی داشته و نسبت به فصل چهارم سال ۲۰۱۰ هم تا ۲/۱۴ درصد افزایش پیدا کرده است.

به طور کلی اما درآمد حاصل از فروش جهانی پردازنده‌های کامپیوتری در سال ۲۰۱۱ نسبت به سال ۲۰۱۰ با افزایش ۲/۱۳ درصدی به بیش از ۴۱ میلیارد دلار رسیده است. «شان رائو» یکی از تحلیل‌گران IDC در این مورد می‌گوید: «البته افزایش نسبی قیمت انواع پردازنده‌های کامپیوتری هم در این مورد تاثیر قابل توجهی داشته‌اند. به طور متوسط نرخ فروش پردازنده‌‌های کامپیوتری در سال ۲۰۱۱ افزایش بیش از ۹ درصدی داشته است تا به این ترتیب این دومین سال متوالی برای افزایش قیمت در این بازارباشد.»

بر اساس این گزارش میزان صادرات جهانی پردازنده‌های کامپیوتری در سال ۲۰۱۱ رشد ۶/۳ درصدی نسبت به سال گذشته آن داشته است. صادرات جهانی پردازنده‌های موبایل در این سال رشد ۹/۳ درصدی داشته و این رشد برای میزان صادرات جهانی پردازنده‌های سرور و کامپیوترهای رومیزی به ترتیب برابر ۹ درصد و ۷/۲ درصد بوده است.

در فصل چهارم سال ۲۰۱۱ شرکت Intel با در اختیار داشتن سهم ۳/۸۰ درصدی از این بازار جهانی همچنان جایگاه خودش را به عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده پردازنده در جهان حفظ کرده است. AMD اما در این فصل سهم بازاری برابر ۶/۱۹ درصدی داشته است و بعد از آن شرکت VIA تنها سهم ۱/۰ درصدی از این بازار جهانی را به‌دست آورده است.

با این اوصاف کارشناسان و تحلیل‌گران موسسه IDC انتظار دارند بازار جهانی پردازنده‌های کامپیوتری در سال ۲۰۱۲ همچنان به رشد خودش ادامه داده و نسبت به سال ۲۰۱۱ رشد دست کم ۱/۵ درصدی داشته باشد.