بازار مستعد ورود کالاهای  قاچاق

موانع پیش روی واردکنندگان، زمینه افزایش قیمت‌ها و ورود کالاهای قاچاق شده است

بازار دیجیتال- این روزها رشد قیمت‌ها در بازار کامپیوتر، تجهیزات کامپیوتری و همچنین تجهیزات جانبی مویابل و ...علاوه بر نگرانی از به کما رفتن بازار، این نگرانی را نزد فعالان بازار این کالاها به وجود آورده است که با عرضه گسترده کالاهای قاچاق روبه‌رو شوند. به گفته فعالان بازار، طی یکی دو سال اخیر تلاش‌های بسیاری برای کمرنگ کردن کالاهای قاچاق از صحنه بازار کالاهای کامپیوتری، تجهیزات دیجیتال و موبایل شده است و اینک با رشد قیمت‌ها و همچنین سختگیری‌هایی که برای واردات این کالاها صورت می‌گیرد، بیم این می‌رود تا در بازار شاهد رشد مجدد عرضه کالاهای قاچاق باشیم.

محمد مولوی، یکی از فعالان بازار کامپیوتر با تایید این مطلب گفت: در حال حاضر بازار خرید و فروش این کالاها، به ویژه کامپیوتر مستعد این است که پذیرای کالاهای قاچاق ارزان باشد و این یک خبر بد است برای فعالان بازار و افرادی که تلاش‌های زیادی برای مقابله با کالاهای قاچاق کرده‌اند. وی افزود: موانع پیش روی واردات برای واردکنندگان بیش از رشد قیمت‌ها در بازار مقدمات ورود کالاهای قاچاق را فراهم می‌آورد و این یک خطر بزرگ برای کالاهای تکنولوژیک محسوب می‌شود.

یکی دیگر از فعالان بازار افزود: اگر چه رشد نرخ دلار باعث رشد قیمت کالاهای قاچاق هم می‌شود، اما سختی‌هایی که واردکنندگان در مسیر واردات کالا متحمل می‌شوند باعث می‌شود قیمت تمام شده کالاها افزایش بیشتری یابد. به همین دلیل است که بازار مستعد ورود نمونه‌های قاچاق می‌شود.

محسنی، یکی دیگر از فعالان بازار هم در این باره می‌گوید: اگرچه هنوز به طور گسترده در بازار کامپیوتر و موبایل شاهد چنین اتفاقی نبوده‌ایم، اما پیش‌بینی می‌شود این اتفاق ابعاد وسیع‌تری در بازار لپ تاپ، تجهیزات کامپیوتری که به آسانی حمل‌و‌نقل می‌شوند و... داشته باشد. وی افزود: پیش‌بینی ما این است که در بازار موبایل به دلیل سختگیری‌هایی که این اواخر می‌شود، شاهد کاهش عرضه و کاهش موجودی باشیم.

فعالان بازار همچنین می‌گویند، وضعیت بازار در شرایط فعلی غیرقابل پیش‌بینی‌تر از آن است که بتوان به طور حتم گفت زمان رکود بازار تا چه زمان است. آنها همچنین به رشد قیمت‌ها در حدود

۱۰ درصد در سال کاری جدید اشاره کردند و گفتند در صورت ادامه روند فعلی، شاهد رشد بیشتر قیمت‌ها خواهیم بود.