بازار تلویزیون به سرنوشت بازار مانیتور دچار می‌شود؟

بازار دیجیتال- این روزها اگر چه بازار خرید و فروش تلویزیون تقریبا بی‌رونق و سرد است و موجودی برخی از برندها در بازار در حد صفر است، اما وضعیت برندهایی که در ایران تولید یا مونتاژ می‌شوند بهتر از سایرین است و کاهش موجودی این برندها در مورد برخی از نمونه‌های پرمخاطب است. به گفته فعالان بازار، با توجه به سختی شرایط واردات کالا و همچنین برنامه‌هایی که برای حمایت از تولید داخل در حال اجرا است هیچ بعید نیست بازار خرید و فروش تلویزیون هم مانند بازار مانیتور به یک بازار با تنوع دو تا سه برند محدود شود.

به گفته آنها، طی مدت اخیر تلاش درخور توجهی برای حل معضلات صنف صوتی و تصویری نشده است و بیشتر به مشکلات تولیدکنندگان در این حوزه پرداخته می‌شود و واردکنندگان تلویزیون مهجوران این صنف هستند.

معلومی، یکی از فعالان بازار تلویزیون در خیابان جمهوری، با بیان این مطلب گفت: اگر چه میزان تقاضا برای برندهایی که در ایران تولید می‌شوند و قیمت تقریبا کمتری دارند تا نمونه‌های وارداتی بیشتر است، اما همچنان گروه بزرگی ازخریداران از مشتریان پروپا قرص تلویزیون‌های وارداتی هستند.

به گفته وی، تقاضا برای تلویزیون‌های مبتنی بر تکنولوژی‌های نوین در برندهای وارداتی بیشتر است و اکثر کاربران حرفه ای تلویزیون از برندهای وارداتی بازار استقبال می‌کنند. وی افزود، پس عاقلانه نیست اگر تصور کنیم می‌توانیم در بازار به تولیدات داخلی تکیه کنیم و آینده‌ای مانند بازار مانیتور برای بازار تلویزیون در نظر بگیریم.

احمدیان یکی دیگر از فعالان بازار هم با اشاره به گفته‌های شهیدی، رییس انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری در مورد سهم ۹۰ درصدی تولیدات داخل در بازار تلویزیون می‌گوید، درست است که دو برند سهم بزرگی از میزان تقاضا در بازار را تامین می‌کنند، اما برندهای وارداتی هم سهم ناچیزی در بازار ندارند و ما این ادعا را که۹۰ درصد از نیاز بازار را محصولات داخلی تامین می‌کنند قبول نداریم، چرا که نمونه‌های وارداتی هم سهم خود را در بازار دارند.

وی افزود، تعداد برندهای تولیدی دو برند است، اما تعداد برندهای وارداتی بیش از ۵ برند است.پس نمی‌توان قبول کرد که سهم این ۵ تا ۶ برند در بازار در حد ۱۰ درصد است.

آنها همچنین افزودند، این پیش‌بینی قوی است که با توجه به شرایط موجود در بازار، روند صعودی نرخ دلار، سخت شدن شرایط واردات و همچنین جزم شدن عزم دولت برای حمایت از تولید داخلی، میزان واردات کالاهای وارداتی کاهش یابد، اما اینکه بازار از نمونه‌های وارداتی خالی شود کمی غیرمنطقی است.

با این وجود آمار و ارقام گویای این است که سال به سال شاهد کاهش حجم واردات نمونه‌های وارداتی به بازار هستیم.

بر اساس اعلام گمرک جمهوری اسلامی ایران، سهم واردات انواع تلویزیون طی ۱۲ ماهه سال ۹۰ در حدود دو میلیون و ۷۸۶ هزار و ۸۱۸ کیلوگرم بوده است که این میزان واردات در مقایسه با سال گذشته در حدود ۴۶۰ هزار و ۸۷۴ کیلوگرم کاهش یافته است، چرا که در ۱۲ ماه سال ۸۹ حجم واردات انواع تلویزیون به کشور از مبادی رسمی در حدود سه میلیون و ۲۴۶ هزار و ۹۲ کیلوگرم بوده است.

همچنین این میزان واردات در مقایسه با ۱۲ ماه سال ۸۸ در حدود یک میلیون و ۹۵۳ هزار و ۳۶۵ کیلوگرم کاهش یافته است.