با زلزله چین اینترنت آزاد شد

مقامات رسمی چین پس از زمین لرزه اخیر در این کشور اجازه دادند اینترنت به طور آزادانه‌تری در این کشور برقرار باشد. اینک اتاق‌های گفت‌وگو، وب‌سایت‌ها و گوشی‌های موبایل مشغول انتشار اطلاعات در مورد زمین‌لرزه و عملیات نجات هستند.

Marc van der Chijs موسس موتور جست‌وجوی محبوب چینی؛ یعنی Todou.com گزارش داد به خاطر ایجاد امکانات بیشتر برای انعکاس اخبار مربوط به زمین‌لرزه سایت‌های سرگرمی برای مدت سه روز مسدود خواهند شد.

وی در یادداشتی که در شبکه Twitter گذاشت، آورده است: «تمام سایت‌های سرگرمی چینی برای سه روز مسدود خواهند بود و تنها مطالب مرتبط با زمین‌لرزه اجازه انتشار خواهند داشت.»

چین معمولا به طور سنتی انتشار اخبار مربوط به بلایای طبیعی را در داخل کشور ممنوع می‌کند. مخصوصا اخبار زمین‌لرزه را که طبق اعتقادات قدیمی نشانه تعویض عن‌قریب رهبر کشور است.

با این حال از آنجا که کاربران اینترنت چینی درصد قابل توجهی از کاربران کل جهان را تشکیل می‌دهند، ظاهرا مقامات این کشور تصمیم گرفته‌اند تا از حساسیت خود در مسائل ارتباطاتی اندکی بکاهند.

گفته می‌شود با این حال برخی از موارد سانسور نیز کماکان دیده می‌شود؛ چرا که در حال حاضر هفتاد نفر یا دستگیر شده‌اند و به آنان اخطار داده شده یا به طرقی مجبور شدند تا یادداشت‌های آنلاینی را برای عذرخواهی بابت انتشار پیام‌های اطلاعات غلط، درج مطالب حساسیت برانگیز و ایجاد یاس عمومی بنویسند.

همچنین پلیس در اطلاعیه‌هایی اعلام کرده که مردم به درخواست‌های آنلاینی که با موضوع کمک‌های مالی به آسیب دیدگان زمین‌لرزه در اینترنت منتشر می‌شوند، پاسخ ندهند.