مدیر عامل شرکت ارتباطات سیار ایران، گفت: ثبت نام نامحدود سیم کارت‌های دائمی ۱۵۰‌هزار تومانی همراه اول از نیمه دوم خرداد ماه و به صورت اینترنتی خواهد بود. وحید صدوقی در گفت‌وگو با فارس افزود: در این سری از ثبت نام‌ها که برای شروع کار از طریق اینترنت آغاز می‌شود،‌ متقاضیان حقیقی و حقوقی می‌توانند به صورت نامحدود اقدام به ثبت نام کنند. وی گفت: برای واگذاری این سیم کارت‌ها نیز اولویت با تاریخ و تعداد ثبت نام خواهد بود.

صدوقی از به روز شدن واگذاری سیم کارت دائمی در تهران و سایر استان‌ها طی دو هفته آینده خبر داد و اظهار داشت: هم‌اکنون در ۲۳ استان واگذاری سیم‌کارت به روز است.

وی با بیان اینکه اطلاعیه ثبت نام سیم‌کارت‌های ۱۵۰‌هزار تومانی همراه اول هفته آینده منتشر می‌شود، گفت: در این دوره ثبت‌نام متقاضیان می‌توانند از طریق بانک‌های طرف قرارداد با همراه اول و مراجعه به پورتال این شرکت به نشانی www.mci.ir ثبت‌نام کنند.

صدوقی افزود: در این دوره ثبت‌نام‌ها، واریز وجه یک جا خواهد بود و ثبت‌نام اقساطی در دستور برنامه نیست.

وی تاکید کرد: این سیم‌کارت‌ها فاقد ودیعه هستند و اعتبار آنها در زمینه‌هایی چون رومینگ محدود است و مشترک باید برای استفاده آن ودیعه‌گذاری کند.

ودیعه سیم‌کارت ۱۵۰‌هزار تومانی قابل استرداد نیست

به گفته‌ مدیر کل امور بازاریابی شرکت ارتباطات سیار کل مبلغ در سیم‌کارت‌های ۱۵۰‌هزار تومانی به عنوان هزینه اشتراک محسوب می‌شود، به همین دلیل هزینه‌ این سیم‌کارت‌ها را نمی‌توان استرداد کرد و بحث نقل و انتقال آن‌ هم در دست بررسی است.

سیدحسین عادلی، در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این که سیم‌کارت‌های ۱۵۰‌هزار تومانی، مبلغ ودیعه‌ای نداشته و به همین دلیل نمی‌توان مبلغ این سیم‌کارت‌ها را استرداد کرد، گفت:‌ شورای اقتصاد هر ساله تعرفه‌ ثبت‌نام را اعلام کرده و بر مبنای آن بحث سیم‌کارت‌های استردادی مشخص می‌شود.

او افزود: به عنوان مثال چند سال پیش در سیم‌کارت‌های ۴۴۰‌هزار تومانی، مبلغ ۲۹۰‌هزار تومان به عنوان ودیعه، در سیم‌کارت‌های ۲۸۸‌هزار تومانی، حدود ۱۵۰‌هزار تومان برای ودیعه بوده، ۵۶‌هزار تومان مالیات،‌ ۴۰‌هزار تومان هزینه توسعه‌ روستایی و ۴۰‌هزار تومان نیز هزینه نصب در نظر گرفته شده که همان مبلغ ودیعه به متقاضیان و در واقع به مشترکان در زمان استرداد پرداخت می‌شود.

وی تصریح کرد: روال در خرید و فروش و در واقع نقل و انتقال سیم‌کارت‌های ۱۵۰‌هزار تومانی به دلیل نداشتن ودیعه متفاوت خواهد بود.‌

توزیع کارت شارژ در دفاتر پستی، خلاف قانون است

در حالی که مسوولان وزارت ارتباطات می‌گویند که توزیع کارت شارژ سیم کارت های اعتباری در دفاتر پستی سراسر کشور با قیمت مصوب، برای ساماندهی و جلوگیری از بازار سیاه این کالا در دستور کار شرکت ارتباطات سیار قرار گرفته؛ رییس کانون انجمن‌های کارفرمایی دفاتر خدمات ارتباطی مدعی است که این شرکت با واگذاری توزیع کارت شارژ به دفاتر پستی، بر خلاف قانون عمل کرده است. عبدالمجید امین، در گفت وگو با «موبنا» اظهار داشت: توزیع کارت شارژ در دفاتر پستی باعث نابسامانی و جلوگیری از توسعه دفاتر خدمات ارتباطی می‌شود.

وی ادامه داد: طبق آیین‌نامه مصوب سازمان تنظیم مقررات، توزیع خدمات غیر تعرفه‌ای، نیازمند مجوز این سازمان است و تنها باید از طریق دفاتر خدمات ارتباطی صورت گیرد.

امین گفت: هرگونه اقدامی که بدون هماهنگی با سازمان تنظیم مقررات به عنوان مجری توسعه دفاتر خدماتی ارتباطی انجام گیرد، خلاف قانون است.

اما، مدیرکل امور مشترکان شرکت ارتباطات سیار در این باره می‌گوید: این شرکت خود را مقید به یک شبکه توزیع نکرده و هیچ الزامی برای واگذاری توزیع کارت شارژ به دفاتر خدمات ارتباطی ندارد.

علی حمیدی با تاکید بر اینکه تاکنون قراردادی با دفاتر خدمات ارتباطی برای توزیع کارت شارژ منعقد نشده است، یادآور شد: این دفاتر می‌توانند با مراجعه به اداره کل تدارکاتی شرکت ارتباطات سیار نسبت به عقد قرارداد اقدام کرده و کارت شارژ همراه اول را به صورت انبوه و با ارائه پیش پرداخت خریداری کنند.

به گفته وی، شرکت ارتباطات سیار حتی می‌تواند نسبت به قطع توزیع کارت شارژ سیم‌کارت‌های همراه اول در دفاتر خدمات ارتباطی اقدام کند.