مدیرعامل شرکت ارتباطات زیر ساخت گفت: چنانچه متقاضی پهنای باندی در کشور وجود داشته باشد، هیچ محدودیتی برای ارائه پهنادی باند نیست و شرکت ارتباطات زیر ساخت طی یک ماه می‌تواند پاسخگوی نیازها باشد.

محمدباقر ظهوری‌فر در گفت‌وگو با فارس با اشاره به نبود محدودیت در تامین پهنای باند اینترنت کشور، اظهار داشت: در این حوزه هیچ گونه مشکلی وجود ندارد، اما بحث اصلی استفاده از پهنای باند تامین شده و فروش آن در داخل کشور است که در این بخش با وجود توانمندی بالایی که وجود دارد تقاضای آنچنانی وجود ندارد.

وی افزود: متاسفانه با وجود تامین ۴۱(STM۱) هنوز از تمامی پهنای باند این خطوط استفاده نشده است.

مدیر عامل شرکت زیرساخت گفت: از زمان انعقاد قرارداد با طرف‌های خارجی برای دریافت پهنای باند اینترنت کشور، تعهدات شرکت زیرساخت و طرف قرارداد اجرایی می‌‌شود و تا زمانی که تقاضا برای استفاده از پهنای باند وجود نداشته باشد، توسعه آن به‌صرفه نیست.

وی اظهار داشت: تنها سه (STM۱) از ۴۱ (STM۱) موجود در شبکه زیر بار نرفته‌اند، البته این خطوط هم توسط شرکت‌های PAP رزرو شده‌اند و علت زیربار نرفتن این خطوط آماده شدن تجهیزات شرکت‌های PAP است.

ظهوری‌فر تاکید کرد: تمامی پهنای باند ارائه شده بر روی ۴۱(STM۱) موجود به فروش رسیده و شرکت زیرساخت تعهدی در خصوص به‌کارگیری پهنای باند فروش رفته ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که کارشناسان معتقدند که پهنای باند موجود جوابگوی نیازهای کشور نیست، گفت: پهنای باند که در اختیار کاربران قرار می‌گیرد از طریق شرکت زیر ساخت نیست؛ چرا که زیر ساخت پهنای باند اینترنت را به صورت عمده به فروش می‌رساند.

مدیرعامل شرکت زیر ساخت افزود: پهنای باند از طریق ISPها، PAP‌ها و شرکت‌های مخابرات استانی در اختیار مردم قرار می‌گیرد و زیرساخت در این بخش مسوولیتی ندارد.

ظهوری‌فر گفت: شرکت زیرساخت به عنوان تامین‌کننده اصلی پهنای باند اینترنت در کشور این آمادگی را دارد در هر زمانی که میزان تقاضای پهنای باند بالا افزایش یابد طی یک تا دو هفته آن هم به خاطر طی کردن مراحل اداری نسبت به واگذاری و ارائه پهنای باند به متقاضیان اقدام کنند.

وی گفت: میزان اجاره یک خط (STM۱) در تهران، مراکز استان و هر نقطه‌ای که مراکز STPC‌های زیرساخت وجود دارد به صورت یکسان ۴۶‌میلیون تومان برای یک ماه از متقاضی دریافت می‌شود.

مدیر عامل شرکت زیرساخت افزود: اگر متقاضیان درخواست استفاده از خطوط (STM۴) داشته باشند می‌بایست برای هر ماه حدود ۴۴میلیون تومان به شرکت زیر ساخت بپردازند.

ظهوری ‌فر در پاسخ به این سوال که خود شرکت زیرساخت بابت هر خط (STM۱) مبنی به طرف قرارداد خارجی می‌پردازد، گفت: قیمت‌ها مختلف است و بستگی به سرویس دهنده دارد.

وی افزود: تا دو سال پیش نزدیک به ۵۴هزار دلار برای هر خط (STM۱) پرداخت می‌کردیم اما از آنجا که این قیمت در حال حاضر کاهش یافته است برای هر خط (STM۱) بین ۳۴ تا ۳۵هزار دلار پول پرداخت می‌کنیم.

وی خاطر نشان کرد: این رقم فقط تا رسیدن پهنای باند تا لب مرز است و تا انتقال پهنای باند به تهران اشغال شدن لینک‌ها موجب رسیدن این رقم به ۴۶هزار دلار می‌شود.