در حالی که از مدت‌ها پیش قرار بود هزینه پیامک‌های به مقصد نرسیده مشترکان همراه اول محاسبه نشود، اما هنوز وعده‌های شرکت دولتی ارتباطات سیار در این خصوص عملی نشده است.

به گزارش موبنا و بنابر آمارهای اعلام ‌شده از سوی مدیران شرکت ارتباطات سیار، ۲۰ الی ۳۰‌درصد پیامک‌‌‌‌ها به مقصد نمی‌رسند که با به تاخیر انداختن حذف هزینه پیامک‌های به مقصد نرسیده، درآمد هنگفتی را برای همراه اول مهیا می‌سازد.

به اعتقاد برخی کارشناسان، مشترکان همراه اول نباید انتظار کاهش هزینه‌های صورتحساب خود را به ‌دلیل حذف هزینه پیامک‌‌‌‌های به مقصد نرسیده داشته باشند، چرا که شرکت ارتباطات سیار باید همچنان یک شرکت دولتی سودآور با رشد چشمگیر باقی بماند.

یک کارشناس مخابرات با اشاره به اعلام حذف هزینه پیامک‌های به مقصد نرسیده همراه اول از صورتحساب مشترکان، در این باره می‌گوید: ایجاد عرصه رقابت در حوزه تلفن همراه، به تلاش‌ اپراتور اول برای جلب رضایت مشترکان منجر شد که حذف هزینه پیامک‌های به مقصد نرسیده نیز از جمله آنها محسوب می‌شود.

این در حالی است که طبق آخرین آمار ۲۷‌میلیون مشترک همراه اول روزانه ۴۰میلیون پیامک مبادله می‌کنند که نرخ هر پیامک لاتین ۲۲۲ریال و نرخ پیامک فارسی ۸۹ریال است.

گفتنی است مسوولان خاموش بودن گوشی گیرنده، ارسال پیامک به شماره‌های اشتباه از سوی فرستنده یا پر بودن صندوق پیام کوتاه گیرنده را دلیل نرسیدن پیامک‌های ناموفق می‌دانند و معتقدند که ‌درصد کمی‌از پیامک‌های به مقصد نرسیده ناشی از اشکالات شبکه است.

کارشناسان می‌گویند هرچند موارد مذکور نیز می‌تواند دلیلی بر نرسیدن پیامک به مقصد باشد، اما به نظر می‌رسد که بیشترین اشکال مربوط به فروش بیش از حد سیم‌کارت، بدون توجه به ظرفیت فعلی شبکه است.

به گفته این کارشناسان با توجه به افزایش تعداد مشترکان، همراه اول اقدام به کاهش فوق‌العاده زمان ذخیره‌سازی‌ و به تبع آن کاهش تعداد دفعات تلاش جهت ارسال پیامک کرده است.

ارسال پیامک تبلیغاتی مزاحمت تلقی می‌شود!

یک کارشناس حقوقی گفت: با توجه به تعریف مزاحمت در عرف جامعه در شرایطی خاص، ارسال پیام کوتاه تبلیغاتی، مخالف قوانین و ضوابط حقوقی است.

حسین تهرانی در پاسخ به این مطلب که آیا ارسال پیام کوتاه تبلیغاتی، مخالف قوانین و ضوابط حقوقی است خاطر نشان کرد: تشخیص ارسال پیام کوتاه تبلیغاتی مخالف با قوانین، وابسته به تعریف «مزاحمت» در جامعه است.

وی با اشاره به این که مزاحمت را نمی‌توان در قالب یک یا چند ماده به صورت مجزا و مقید تعریف کرد، ادامه داد: تعریف مزاحمت یا لااقل تعیین مصادیق مزاحمت، یک امر عرفی است.

وی گفت: البته ذات برقراری ارتباط نه تنها مزاحمت نیست، بلکه یک حق است. افراد می‌توانند با جامعه اطراف ارتباط داشته باشند. اما اگر این ارتباط به حدی رسید که عرفا مزاحمت تلقی شود، دیگر نمی‌توان همان اعتبار قبل را قائل بود. یعنی حق ارتباط فردی نمی‌تواند مخل حق آسایش دیگری باشد.

وی خاطرنشان کرد: ارسال پیام کوتاه تبلیغاتی ذاتا تخلف نیست؛ اما این بدان معنا هم نیست که بی هیچ ضابطه‌ای می‌توان پیام کوتاه تبلیغاتی فرستاد.

این کارشناس حقوقی، زمان ارسال، محتوای ارسالی، امکان مخاطب در ممانعت از ارسال، تکرار ارسال و از این قبیل مباحث را از مهم‌ترین موضوعات مطرح در این حوزه دانست.

تهرانی گفت: به عنوان مثال ارسال پیام کوتاهی که دارای طبقه‌بندی سنی است برای تمام مشترکین بدون لحاظ سن، یا ارسال پیام کوتاه در ساعاتی که عرفا ساعت استراحت است مانند نیمه شب، یا عدم امکان مسدود کردن ارسال پیام تبلیغاتی از جانب بهره‌بردار نهایی، همه تخلف محسوب می‌شود.