لپ‌تاپ‌های معیوب جمع‌آوری می‌شوند
مریم عسگری
در بازار هزار رنگ کامپیوتر و تجهیزات آن شاید بتوان گفت، لپ‌تاپ‌ها بازاری پرخبر و پرسر و صداتر از سایر کالاهای این بخش دارند.

اخباری که اگرچه برخی از آنها در حد شایعه هستند، ولی بازار خرید و فروش این کالا را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند. افزایش یا کاهش نرخ جهانی لپ‌تاپ، نوسانات قیمت ارز، افت و خیز قیمت نفت و ورود تکنولوژی‌های جدید به بازار همه و همه باعث بروز تغییراتی هر چند جزئی و نامحسوس در بازار این کالا می‌شوند. این بار نیز انتشار یک خبر آن هم در سطح جهانی باعث شد دست و دل کاربرانی که از لپ‌تاپ‌های برند سونی TZ استفاده می‌کنند بلرزد و متقاضیان خرید این کالا نیز برای خرید لپ‌تاپ به ویژه با برند سونی وسواس بیشتری به خرج دهند.
و اما خبر...
طی یکی دو روز اخیر منابع خبری از انتشار فراخوانی توسط این شرکت برای جمع‌آوری برخی از لپ‌تاپ‌های سری TZ این برند خبر دادند.
براساس اطلاعات به دست آمده، شرکت ژاپنی سونی با عنوان کردن خطر احتمالی که ممکن است داغی زیاد یا اتصال در پی داشته باشد، هزاران رایانه قابل حمل VAIO را جمع‌آوری می‌کند.
به گزارش ایسنا، طبق اعلام کمیسیون ایمنی محصولات مصرف کننده آمریکا، این فراخوان برای ۷۴هزار دستگاه از این لپ‌تاپ‌ها در آمریکا بوده است. براساس این گزارش سونی فراخوان جمع‌آوری لپ‌تاپ‌های مدل V،VGN-TZ۳۰۰،VGN-TZ۲۰۰ VGN-TZ۱۰۰ و VZN-TZ۲۰۰۰ را داده است که با اعلام این فراخوان، سهام سونی بیش از چهاردرصد سقوط کرده و به پایین‌ترین ارزش خود طی سه سال گذشته رسیده است.
کاربران می‌سوزند!
ایران رهجو نمایندگی رسمی فروش لپ‌تاپ‌های سونی در این زمینه می‌گوید: طبق اعلام شرکت مادر، نوع سیم‌کشی اشتباه داخل برخی از مدل‌های سری TZ لپ‌تاپ‌های سونی که در نزدیکی لولا قرار دارد به همراه رخنه ای در مدار برد داخلی باعث داغ شدن بیش از حد این دستگاه‌ها شده که در برخی موارد تعدادی از کاربران از شدت داغ شدن دچار سوختگی شده‌اند.
به گفته کریمی، کارشناس بخش فروش شرکت ایران رهجو این مدل‌ها شامل TZ17، TZ27، TZ26 و سری تازه‌وارد TZ37 است.
کریمی افزود، مدل‌های TZ۱۷، TZ۲۷ و TZ۲۶ در حال حاضر در بازار موجود نیستند و جزو مدل‌های قدیمی محسوب می‌شوند. اما مدل TZ۳۷ یک لپ‌تاپ تازه‌وارد است که با قیمت دو‌میلیون و ۱۹۰هزار تومان به فروش می‌رسد.
به گفته وی در کل آسیا لپ‌تاپ‌های مذکور دارای مشکل گرم شدن بیش از حد هستند و اطلاع چندانی از لپ‌تاپ‌های معیوبی که در سایر کشورها موجودند، ندارد.
محمودزاده یکی دیگر از کارشناسان فروش ایران رهجو نیز در این زمینه می‌گوید، آخرین محموله‌ای که از سری TZ۳۷ وارد کشور شد، دارای این نقیصه است.
وی افزود: برخی از مدل‌های لپ‌تاپ‌های سری TZ به علت مشکل نرم‌افزاری که دارند جمع‌آوری می‌شوند. این در حالی است که کریمی یکی دیگر از کارشناسان فروش این شرکت مشکل لپ‌تاپ‌های این برند را یک مشکل کاملا سخت‌افزاری دانست.
کریمی همچنین افزود: لپ‌تاپ‌های معیوبی که به شرکت ایران‌رهجو تحویل داده می‌شوند به طور رایگان تعمیر و به صاحبان آنها تحویل داده می‌شود.
اما خلج، مدیر فروش شرکت ایران‌رهجو در این باره می‌گوید: برخی از لپ‌تاپ‌های سری TZ که شامل برخی سری‌های مدل TTZ37 و مدل‌های TZ17 ،T27 و TZ26 است، دچار این مشکل شده‌اند.
به گفته وی برخی لپ‌تاپ‌هایی که طی مه ۲۰۰۷ تا آگوست ۲۰۰۸ در آسیا و آفریقا فروخته شده‌اند در قسمت جک برق دستگاه دارای مشکلی هستند که این مشکل با نصب دو عایق حرارتی در طرفین جک رفع می‌شود.
طبق اعلام مدیر فروش شرکت ایران‌رهجو این شرکت زمان تحویل لپ‌تاپ‌های معیوب را طی روزهای آینده و پس از دریافت عایق‌های حرارتی ارسالی از شرکت مادر اعلام خواهد شد.
وی همچنین افزود: شرکت متعهد نمی‌شود هیچ لپ‌تاپی را پس گرفته یا لپ‌تاپ جایگزین به مشتری بدهد. بلکه با نصب دو عایق حرارتی مانع رسیدن حرارت زیاد به LCD می‌شود که این امر نیز هزینه زیادی دربر ندارد. براساس اعلام شرکت سونی نیز مدل‌های VGN-TZ۱۸GN،VGN-TZ۱۷GN،VGN-TZ۱۷LN ،VGN-TZ۱۷SN،VGN-TZ۱۷TN VGN-TZ۱۵L، VGN-TZ۲۸GN،VGN-TZ۲۸TN VGN-TZ۲۷GN،VGN-TZ۳۸TN،VGN-TZ۳۷GNو...از لپ‌تاپ‌های سری VGN-TZVA۱۰ هستند که در قاره آسیا و آفریقا طی ماه مه ۲۰۰۷ تا آگوست ۲۰۰۸ فروخته شده‌اند و دارای این مشکل فنی هستند.
فروشندگان بی‌خبر از همه جا
نقش، رایانه همراه و .... از شرکت‌هایی هستند که به فروش لپ‌تاپ‌های برندهای مختلفی از جمله سونی می‌پردازند. جالب اینجا است که این شرکت‌ها در مورد فراخوانی که شرکت سونی در مورد جمع‌آوری برخی از لپ‌تاپ‌های این برند داده است اطلاعی ندارند یا اگر هم داشته باشند ادعا می‌کنند از طرف شرکت سونی هیچ اطلاعیه‌ای به آنها ارسال نشده است.
سامی کارشناس فروش رایانه همراه در این مورد می‌گوید، در این زمینه اطلاعیه‌ای بدست ما نرسیده است و به نظر می‌رسد این خبر در حد شایعه باشد.
وی مدل‌های SZ۷۸۰، SZ۷۴۰ و SZ۴۹۰ را از لپ‌تاپ‌های پرفروش سری SZ معرفی کرد و گفت: برخی از فروشندگان لپ‌تاپ از انتشار خبری در مورد جمع‌آوری لپ‌تاپ‌های سری TZ سونی خبر می‌دهند که شرکت رایانه همراه نیز این لپ‌تاپ‌ها را در لیست محصولات خود ندارد.
اکبرزادگان کارشناس فروش شرکت نقش نیز گفت: اخباری در زمینه جمع‌آوری لپ‌تاپ‌های سری TZ سونی از بازار شنیده است، اما هیچ اطلاعیه‌ از طرف شرکت سونی یا حتی صنف رایانه به آنها اعلام نشده است.
وی نیز مدل‌هایTZ۱۶۰، TZ۱۳۰،TZ۱۵۰ را از لپ‌تاپ‌های پرفروش سری TZ در بازار داخلی معرفی کرد.
این فروشندگان همچنین از رشد 80 تا 100 هزار تومانی قیمت لپ‌تاپ‌های سونی طی یک ماه اخیر خبر دادند و علت این امر را رشد قیمت دلار عنوان کردند.
این در حالی است که ایران رهجو این ادعا را تکذیب کرده و می‌گوید: قیمت‌ها نه تنها به هیچ وجه افزایش نیافته است، بلکه در مواردی به دلیل قرار گرفتن در ایام جشنواره تابستانی سونی (از ۱۵ تیر تا ۳۱ شهریور ماه) قیمت‌ها کاهش یافته است.
این نمایندگی به افت حدود 180 هزار تومانی قیمت مدل CR353 از لپ‌تاپ‌های سونی اشاره کرد که هم اکنون با قیمت یک‌میلیون و 260هزار تومان به فروش می‌رسد.
ایران رهجو همچنین در مورد بی‌اطلاعی سایر فروشندگان لپ‌تاپ‌های سونی در بازار می‌گوید: دلیلی ندارد در شرکت سونی به فروشندگانی به غیر از نمایندگی رسمی‌اش فراخوان بدهد.
به گفته وی، شرکت سونی در هر منطقه دارای یک نمایندگی است که به آنها گارانتی سه ساله می‌دهد.
این نمایندگی‌های منطقه‌ای در نقاط مختلف جهان از جمله ایران قرار دارند که در ایران، ایران رهجو تنها نمایندگی رسمی لپ‌تاپ‌های سونی است.
به همین دلیل این شرکت تنها برای نمایندگان محلی خود فراخوان را منتشر کرده است.
مدل‌هایی از لپ‌تاپ‌های سونی که دارای مشکل فنی هستند:


VGN-TZ17GN



VGN-TZ۲۷ GN/B



VNG-TZ26GNW



VGN-TZ۳۷ GN/B