سایه رکود بر بازار موبایل
بازار دیجیتال-این روزها ابر رکود اقتصادی روی همه جا سایه انداخته و همه چیز را تحت تاثیر خود قرار داده است.

بازارهای پررونق همه گویا از این قاعده مستثنی نیستند. بازار جهانی گوشی‌های موبایل هم یکی از این بازارهای رقابتی وپررونق است که در گرداب رکود اقتصاد جهانی گرفتار شده است.صنعت جهانی گوشی موبایل در واقع تاثیر بحران مالی فراگیر در سطح دنیا را در فصل سوم امسال (سال ۲۰۰۸) بیش از هر زمان دیگر احساس کرد تا جایی که حجم صادرات جهانی این محصول در این فصل تا حد قابل توجهی کاهش پیدا کرد.
در فصل سوم سال 2008، شرکت‌های تولید‌کننده در نهایت 299میلیون دستگاه گوشی به سرتاسر دنیا صادر کردند که این میزان تا 2/3درصد نسبت به همین فصل در سال گذشته افزایش داشته و تا 4/0-درصد در مقایسه با فصل دوم سال 2008 کاهش پیدا کرده است. این در حالی است که فصل سوم هر سال معمولا فصلی پرفروش برای تولید‌کنندگان به حساب می‌آید و دلیل این موضوع هم به نزدیک شدن به فصل تعطیلات و عرضه محصولات جدید برمی‌گردد. سال 2008، اما فصل سوم خوبی را برای تولید‌کنندگان موبایل به همراه نداشت که مهم‌ترین علت آن شرایط اقتصادی نامناسب در تمام دنیا است.موسسه تحقیقاتی IDC با اعلام این موضوع نتایج و آمار جدید خود را از وضعیت بازار موبایل اعلام و منتشر کرده است.«رایان ویت» یکی از تحلیل‌گران IDC در این مورد می‌گوید: «تولید‌کنندگان گوشی فشار زیادی را در فصل سوم متحمل شدند که در نهایت به کاهش چشمگیر حجم صادرات و درآمد حاصل از فروش آنها درسرتاسر جهان منجر شد.» او معتقد است که با این حال دو نشانه امیدوار کننده از دو تولیدکننده بزرگ هنوز وجود دارد.ویت اعلام کرد که APPLE همان طور که پیش‌بینی می‌شد به رشد مناسبی در صادرات و فروش گوشی iPhone خود در این فصل رسیده است.
از طرفی مدیر عامل شرکت NOKIA هم چشم‌انداز مثبت و امیدوار کننده‌ای از وضعیت خود در سال ۲۰۰۸ را صرف‌نظر از فصل سوم، تصویر کرده است. با این اوصاف کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که در فصل تعطیلات امسال قیمت فروش گوشی‌های موبایل کاهش پیدا کرده و در مقابل رقابت شرکت‌های تولید کننده و نگرانی آنها از وضعیت مالی خریداران افزایش می‌یابد.
تحلیل‌گران IDC حتی انتظار دارند که با ادامه شرایط اقتصادی نامناسب، بازار موبایل در سال 2009 هم به سمت کاهش قیمت‌ها و رقابت بیشتر پیش برود.
تحلیل منطقه‌ای بازار
گزارش IDC تحلیلی از وضعیت بازار موبایل در مناطق مختلف جهان را هم ارائه داده است.
در این تحلیل بازار موبایل در منطقه آمریکای شمالی با وجود رکود شدید اقتصادی، شرایط مناسبی دارد. در این منطقه به دلیل عرضه گوشی‌های جدید APPLEا،
PALM، RESEARCH IN MOTION و گوشی G1 شرکت HTC انتظار می‌رود که رشد نهایی بازار موبایل تا پایان فصل چهارم رقم مثبتی باشد. در آمریکای لاتین، اما بازار موبایل با کاهش رشد میزان فروش مواجه بوده است.با این حال این منطقه که به عنوان بازاری در حال توسعه به حساب می‌آید هنوز بازاری پررونق دارد. در منطقه EMEA (خاورمیانه، اروپا و آفریقا) اما نتایج تحقیقات کمی متفاوت است.بازار موبایل اروپا به دلیل چالش‌های اقتصادی بسیار، روند رو به کاهشی را طی می‌کند. در مقابل، اما در آفریقا به علت کاهش قیمت نفت و غذا، کاهش فروش گوشی‌های موبایل چندان هم چشمگیر نیست.در کشورهای منطقه آسیای پاسیفیک هم نتایج متفاوت است. در این منطقه آثاری از رشد در بازار کشورهای در حال توسعه مانند چین و اندونزی هنوز وجود دارد. بازار کشورهای دیگری مانند استرالیا، اما همچنان تحت تاثیر رکود اقتصادی حاکم بر جهان هستند.
تولیدکنندگان برتر بازار
وضعیت شرکت‌های تولیدکننده هم همانطور که انتظار می‌رود، چندان مناسب نیست.
در میان این شرکت‌ها Nokia همچنان با ۸/۱۱۷میلیون دستگاه گوشی در فصل سوم، رهبر بازار جهانی است. رشد سالانه این شرکت به ۵/۵درصد رسیده است. این در حالی است که شرکت کره‌ای Samsung با عرضه گوشی‌های جدید و حرفه‌ای‌تر توانسته سهم خود را از بازار جهانی افزایش داده و به رشد سالانه ۶/۲۱درصدی دست پیدا کند. شرکت LG هم با صادرات ۲۳میلیون دستگاه گوشی در فصل سوم، رشد سالانه خود را به ۵درصد رساند. شرکت‌های Sony Ericsson و Motorola اما به ترتیب با ۸/۰- و ۷/۳۱-درصد رشد سالانه تاثیر چشمگیر رکود اقتصادی جهانی را به خوبی به نمایش گذاشته‌اند.