بررسی به‌کارگیری دامنه‌های عمومی جدید در کنفرانس بین‌المللی آیکان

انتظار می‌رود با آغاز به‌کار سی‌وسومین کنفرانس بین‌المللی آیکان - سازمان نظارت بر نام‌ها و شماره‌های اینترنتی - در قاهره پیشرفت‌های بیشتری برای به‌کارگیری نام‌های دامنه عمومی جدید و توسعه جهانی سیستم نام دامنه صورت بگیرد. به گزارش «ایسنا»، از زمانی که هیات‌مدیره آیکان در ماه ژوییه در کنفرانس پاریس به‌کارگیری نام‌های دامنه عمومی جدید را تصویب کرد، پیشرفت‌های قابل‌توجهی در این زمینه صورت گرفت. آیکان در ماه اکتبر پیش‌نویس کتاب راهنمایی را منتشر کرد که اطلاعاتی در زمینه چگونگی تقاضا برای دریافت دامنه فراهم می‌کرد و انتظار می‌رود هزار نماینده شرکت‌کننده در این کنفرانس نظراتی در مورد این پیش‌نویس ارائه دهند. همچنین انتظار می‌رود در کنفرانس قاهره پیشرفت‌های بیشتری در زمینه معرفی نام‌های دامنه بین‌المللی حاصل شود که در کنار نام‌های دامنه عمومی جدید شماری امکان جدید برای کاربران اینترنت در سراسر جهان فراهم می‌کند. پل توومی، رییس و مدیر اجرایی آیکان، در اظهارنظری در این کنفرانس گفت: در حدود ‌٥/١‌میلیارد نفر در جهان کاربر اینترنت هستند در حالی که تنها ‌٢١ نام دامنه عمومی وجود دارد که مردم می‌توانند انتخاب کنند.

این سازمان در حال حاضر بزرگ‌ترین توسعه سیستم نام دامنه را از زمان شکل‌گیری‌اش تسهیل کرده و مذاکرات بیشتری در این کنفرانس برای بررسی تمام ابعاد پیش‌نویس سیاست نام دامنه عمومی انجام می‌گیرد.

لازم به ذکر است بر اساس تصویب آیکان در نشست پاریس، کاربران می‌توانند در کنار نام‌های دامنه عمومی مانند net،.org،.gov،.edu،.aero. و com. نام‌های متداول دیگری مانند برندها، شهرها و نام‌های خصوصی را به‌عنوان نام دامنه به ثبت برسانند.