شاید تا به حال مقاله‌های مختلفی را خوانده باشید که در آن‌ها نتایج تحقیقات نشان داده‌اند یک سری از ابزارهایی که روزانه بارها و بارها به آن‌ها دست می‌زنیم، آلودگی‌های شدیدی دارند. در این قسمت سعی داریم تا شما را با یک واقعیت بسیار مهم در مورد آلودگی‌های کیبورد یا همان صفحه کلید‌های کامپیوتر آشنا کنیم. فرقی نمی‌کند که کیبورد مورد استفاده شما در اداره باشد، در یک کافی‌نت باشد یا در خانه‌تان، به هر حال کیبورد یکی از اساسی‌ترین ابزارهای کامپیوتر ما است که با آن سر‌وکار داریم. بر اساس تحقیقاتی که اخیرا صورت گرفته است باکتری‌های مضری که روی یک کیبورد اجتماع می‌کنند بسیار بیشتر و مضرتر از جمیع باکتری‌های مضری هستند که روی سنگ توالت جمع می‌شوند! الان چه احساسی دارید؟ قصد دارید کیبوردتان را ضد عفونی کنید؟ در اسید بیاندازید؟ یا….!؟ نه لازم به این کارها نیست! چون برای این مشکل نیز راه‌حلی وجود دارد.

روش حرفه‌ای این است که پیچ‌های کیبورد را باز کنید و بورد اصلی و لایه نازک تماس‌دهنده را با دقت کامل بیرون بیاورید و سایر تجهیزات قابل شستشو را تمیز کنید، اما به دلیل اینکه احتمال آسیب دیدن قسمت‌های حساس وجود دارد، از باز کردن کیبورد صرف‌نظر می‌کنیم. ابزارهای تمیزکننده‌ای مثل اسپری‌های فشرده هوا و… برای تمیز کردن کیبورد چندان کارآیی ندارند و اصلا بهتر است به آنها فکر نکنید و هزینه کردن در این زمینه اشتباه است.

اما مواد لازم:کمی‌دستمال کاغذی یا دستمال‌های مشابه که بتوانیم با آن گردگیری کنیم، یک لیوان آب و مایع یا پودر شوینده، جارو برقی، خلال دندان، پیچ گوشتی.

ابتدا کیبورد را در حالت صاف و مسطح قرار دهید، سپس یک سری مناسب به جارو برقی خود متصل کنید، مکش جارو را در پایین‌ترین حد ممکن قرار دهید و به آرامی‌شروع به تمیز کردن لابه لای کلیدهای کیبورد خود کنید تا هر چیزی که بین آنها مانده است را جارو بیرون بکشد.

بهترین سر جارو برقی برای انجام این‌کار سری است که در انتهایش کمی‌مو‌های نازک دارد و معمولا برای تمیز کردن مبلمان مورد استفاده قرار می‌گیرد، البته باز هم انتخاب نهایی با شما است. جاروبرقی را خاموش کنید و سپس دستمال کاغذی یا دستمال گردگیری خود را بر دارید و سعی کنید روی کلیدها و لای‌شان را کمی‌گردگیری کنید. در این مرحله کلیدها زیاد تمیز نخواهند شد، ولی مقداری از گرد و غباری که چند سال یا ماه است روی آنها نشسته کاسته می‌شود. حالا به بخش جالب داستان می‌رسیم، پیچ گوشتی را بر دارید از یک گوشه کیبورد شروع به در آوردن کلیدها از جای‌شان کنید، این کار پیچیدگی خاصی ندارد می‌توانید آن را بدون پیچ گوشتی و با دست هم انجام دهید، ولی در هر دو حالت باید با حوصله انجامش دهید.

ترجیحا در آوردن کلیدهای کیبورد را از یک گوشه آن شروع کنید، ضمن اینکه تا مادامی‌که به در آوردن و جا زدن کلیدها خوب مسلط نیستید سعی کنید کلیدهای بزرگ مثل شیفت، اسپیس، بک اسپیس و Enter را در نیاورید چون کمی‌جا زدن و در آوردنشان با باقی کلیدها فرق می‌کند و ممکن است آسیب ببینند.خب اگر اولین بار باشد که صفحه کلیدتان را تمیز می‌کنید بعد از پیاده‌سازی کلیدها احتمالا یکی از ترسناک‌ترین مناظر ممکن را می‌بینید، زیر کلیدهای شما مخلوطی از گرد و خاک، مو و… وجود دارد و حسابی کثیف است. هر چند ما یک بار با جارو برقی لابه لای کلیدها را تمیز کردیم، ولی حالا لازم است یکبار دیگر به همان شکل سطح کیبورد را هم تمیز کنیم. بعد از اینکه با جارو برقی تمیز کاری را انجام دادید ممکن است هنوز در برخی جا‌ها روی سطح کیبورد ذراتی چسبیده باشند اینجا است که خلال دندان به کار می‌آید تا شما را از شر این ذرات ریز هم خلاص نماید. بعد هم می‌توانید جای کلیدها را با یک دستمال مرطوب کمی‌ تمیزتر کنید و سپس با یک دستمال خشک کاملا خشکش کنید.