مسعود سیفی‌اعلاء

ممنون و سپاسگزارم از مسوول سایت IELTS سازمان سنجش آموزش کشور که در آخرین لحظات فرصتی که برای ثبت‌نام فرزندم در امتحان ماه آینده باقی مانده بود به داد ما رسید و با کارت اعتباری خود پول را واریز و ما را از سردرگمی چندین روزه نجات داد. نوعی سردرگمی که اگر برای کسی پیش نیاید درک آن مشکل است و فقط زمانی می‌توان ابعاد این مشکل را درک کرد که دست از همه جا کوتاه شود و ندانی که چه باید بکنی. به ظاهر مشکلی وجود ندارد، اما وقتی که داده‌ها در سایت، اطلاعات کافی ارائه نمی‌دهد و راهنمایی‌های لازم صورت نمی‌گیرد و یا به دلایلی سیستم‌های جانبی مساعدت نمی‌کند، مشکلی به وجود می‌آید که برای حل آن چاره‌ای نیست، مگر مراجعه مستقیم به مسوول سایت، که مشخص است با چه مشکلات دیگری همراه است.

با این حال مشکل ما ظاهرا کارت اعتباری بانک ملی بود که تاریخ صدور آن به یک سال پیش باز می‌گردد. البته پیشاپیش باید این شرح را ارائه داد که در زمان ثبت‌نام به امتحان IELTS، یعنی در اواخر ماه آبان برابر اطلاعاتی که از سایت گرفته بودیم شیوه سنتی واریز پول، یعنی مراجعه مستقیم به بانک ملت را انتخاب کردیم که به نظر ساده‌تر و مطمئن‌تر بود. بعد مشخصات فیش واریزی را در سایت وارد کردیم و نشستیم تا ۴۸ ساعت بعد که پس از استعلام سایت از بانک، جواب مثبت ما برسد و ثبت‌نام رسمیت پیدا کند.

اما ۴۸ ساعت بعد هم جواب نیامد و ما با ایمیلی درخواست جواب کردیم. گفته شد ۴۸ساعت دیگر صبر کنید. اما این صبر و تحمل به جایی نرسید و مجبور به مراجعه به محل دانشگاه بین‌المللی چاه‌بهار شدیم تا پاسخ سوال خود را بگیریم. تلفن‌های این دانشگاه از صبح کله سحر مشغول است و اعصاب آهنین می‌خواهد که ساعات متمادی پای تلفن بنشینی و مکررا شماره‌بگیری و عاقبت هم معلوم نیست که به جواب برسی یا نه، به هر حال مراجعه به دانشگاه به ما معلوم کرد که شیوه سنتی ثبت‌نام به‌رغم اطلاعات سایت از چندی پیش منسوخ شده و ثبت‌نام باید منحصرا از طریق اینترنت انجام گیرد.

این بار سایت ثبت‌نام اینترنتی را گشودیم، یک شماره ۱۶رقمی که به هر حال در هر کارتی وجود دارد در فرم نوشتیم، اما دو پنجره دیگر یکی درخواست رمز اینترنتی می‌کرد و یکی دیگر رمز چهار رقمی. از آنجا که کارت ما فاقد رمز اینترنتی بود ثبت‌نام انجام نگرفت و روز بعد برای گرفتن این رمز به شعبه بانک ملی مراجعه شد. کارمند بانک این‌گونه راهنمایی کرد که برای گرفتن این رمز به دستگاه خودپرداز مراجعه و طبق دستور عمل کن. این کار هم انجام گرفت و یک عدد هشت رقمی به عنوان رمز دوم کارت ثبت شد.

اما سایت ثبت‌نام این رمز را قبول نکرد. روز بعد یک مراجعه دیگر به بانک و این‌بار، رییس محترم بانک اظهار داشت که یک عدد چهار رقمی پشت کارت وجود دارد که منظور از رمز اینترنتی همان است. باز هم برگشتیم به منزل و وررفتن با سایت تا بلکه این رمز اینترنتی ما را بپذیرد که نپذیرفت. به یکی از آشنایان که کارمند بانک ملی بود تمام مشخصات خود را دادیم که شاید او بتواند این ثبت‌نام را انجام بدهد. ولی او هم نتوانست. ناچارا باز هم به دانشگاه چاه بهار مراجعه شد. گفتند عملیات سایت به ما مربوط نیست و باید به سازمان سنجش مراجعه کنید. بالاخره روز دیگر به سازمان سنجش مراجعه کردیم و پس از جست‌و‌جو و یافتن مسوول سایت، مشکل خود را با وی درمیان گذاشتیم. معلوم شد که چون روی کارت ما تاریخ انقضا نوشته نشده و سابقه صدور آن به یکسال پیش بر می‌گردد این مشکل عارض شده است.

خدا سلامتش بدارد آقای واحدی مسوول سایت سازمان سنجش را که با کارت خود عملیات ثبت‌نام ما در امتحان IELTS را به انجام رساند و این ماجرا که از حدود بیست‌و‌ششم آبان‌ماه شروع شده بود در تاریخ بیست‌و‌ششم آذرماه به سرانجام رسید.