کارت گرافیک‌های باهوش اسپارکل

بازار دیجیتال- شرکت اسپارکل اقدام به افزایش مقدار حافظه کارت‌های گرافیکی Geforce ۹۶۰۰GT خود کرده تا با این روش هیچ‌گاه در محاسبات دچار مشکل نشود. این محصولات جدید مجهز به یک و دو گیگابایت حافظه از نوع DDR۲ هستند که در فرکانس کاری ۸۰۰‌مگاهرتز فعالیت می‌کند. کارت‌های گرافیکی ۹۶۰۰ GT نسل DDR۲ این شرکت به وسیله رابط حافظه ۱۲۸ بیتی با پردازنده گرافیکی آن در ارتباط است که با در نظر گرفتن فرکانس حافظه پهنای باندی برابر با ۱۲.۸ گیگابایت در ثانیه را برای این کارت‌ها به ارمغان می‌آورد.اما مهم‌ترین ویژگی که این کارت‌ها را از تولیدات ماه‌های آغازین سال ۲۰۰۸ این شرکت متمایز می‌کند افزایش تعداد واحد ‌سایه‌زنی در این کارت گرافیکی از ۶۴ به ۹۶ واحد است.در مورد مقدار حافظه یک کارت ‌گرافیکی می‌توان به این نکته اشاره کرد که در اکثر بازی‌های روز دنیا از جمله‌:Crysis,Alone in the Dark ۵,Stalker علاوه بر این که وجود یک پردازنده گرافیکی مناسب باعث افزایش کارآیی می‌شود، وجود مقدار مناسب حافظه گرافیکی هم باعث افزایش کارآیی کارت در پردازش بازی می‌شود. در تست‌های انجام شده این کارت‌ها، امتیازات مناسبی در بازی‌های جدید نسبت به هم‌رده‌های ۵۱۲ مگابایتی خود کسب نموده است که این مساله نشان تاثیر میزان حافظه در اجرای بهتر بازی پیشرفته امروزی است(کارت‌ مورد آزمایش از نوع یک گیگابایتی بود).

برای درک بهتر امکانات ارتباطی در این کارت گرافیکی بهتر است نگاهی به پسوند‌های آخر مدل‌های کارت‌های گرافیکی بیندازید. اگر در انتهای مدل آن دو حرف HM وجود دارد ،علاوه بر دو رابط DVI نوع I و کانکتور هفت پین S-Video مجهز به مبدل DVI به رابط HDMI و ورودی SPDIF است. اما در کارت گرافیکی که مدل آن به HP ختم می‌شود تنها دو رابط DVI و یک کانکتور هفت پین S-video وجود دارد و خبری از HDMI و SPDIF نیست. پس با این حساب می‌توان سیاست اسپارکل را در ارائه محصولات متنوع فکر منطقی دانست چون با وجود این تنوع کاربر می‌تواند محصولی را انتخاب کند که از امکانات آن استفاده ‌کند نه آن که فقط پول بیشتر برای امکاناتی پرداخت کند که هیچگاه از آن استفاده نمی‌کند.

پردازنده گرافیکی این کارت‌های گرافیکی نیز مجهز به نسل دوم فناوری پیشرفته Pure Video است که این ویژگی امکان پردازش تصاویری ویدئویی را با حداقل درگیری پردازنده و بهترین کیفیت ممکن می‌سازد.همچنین این کارت‌های گرافیکی همانند دیگر محصولات ریز و درشت خانواده nvidia از رابط گرافیکی DirectX ۱۰ و سایه‌زنی نسخه ۴ ‏‎(Shader Model ۴.۰)‎ پشتیبانی می‌کند که این مساله امکان نمایش تصاویری بهتر و با کیفیت‌تر را در ویندوز ویستا به کاربران می‌دهد.مدل‌های Sx۹۶GT ۱۰۲۴D۲-HP،SX۹۶ GT۱۰۲۴D۲-Hp، SX۹۶ GT۲۰۴۸D۲-HM SX۹۶ GT۲۰۴۸D۲-Hp، از دسته‌ کارت‌های ارتقا یافته اسپارکل هستند که به پردازنده گرافیکیGEFORCE ۹۶۰۰GT

و گذرگاه ۱۶۲۵ مگاهرتزی مجهزند.فرکانس پردازنده و حافظه این کارت‌ها نیز به ترتیب ۶۵۰ و ۸۰۰مگاهرتز و نوع رابط حافظه آنها ۱۲۸ بیت است.