نمایشگاه سبیت 2009 پایان یافت

ماه‌های آغازین هر سال زمان خوبی برای کنفرانس‌های فن‌آوری است؛ CES در ماه ژانویه، کنگره‌ جهانی تلفن همراه در ماه فوریه برگزار می‌شوند و ماه مارس نیز زمان برگزاری سبیت است.

به گزارش (ایسنا)، این نمایشگاه تجاری بزرگ که در شهر آلمانی ‌هانوفر برگزار می‌شود، معمولا بیش از ۴۰۰هزار شرکت‌کننده دارد که برای مشاهده،‌ امتحان و خرید جدیدترین سخت‌افزار و نرم‌افزارها می‌آیند.

طبق اعلام دویچه مس - میزبان این نمایشگاه - سبیت که از سه‌شنبه هفته گذشته تا روز یکشنبه برگزار شد، بیش از ۴۰۰هزار بازدیدکننده را جذب کرد و به گفته برگزارکنندگان بزرگ‌ترین نمایشگاه IT اروپا، سبیت شاهد کاهش ۲۰درصدی شمار بازدیدکنندگان بود، اما شرکت‌کنندگان این نمایشگاه به طور متوسط کیفیت حضور بالاتری نسبت به گذشته داشتند و در مجموع ۴۳۰۰شرکت از ۶۹ کشور در این نمایشگاه شرکت کردند.

اگرچه سبیت به دلیل حضور آرنولد شوارتزینگر، فرماندار کالیفرنیا شروع قوی در رسانه‌های محلی داشت، اما خبرهای بزرگ که در نمایشگاه‌های گذشته معمول بود در آن وجود نداشت که بخشی از آن به دلیل حضور نیافتن شرکت‌های الکترونیکی معتبر بود، اما شرایط اقتصادی دشوار مانع حضور نام‌های بزرگ شد، اما غیبت آن‌ها به شرکت‌های کوچک فرصت داد نوآوری‌های خود را نمایش دهند.

یکی از این شرکت‌ها David Vision Systems بود که برای داشتن جایگاهی در بازار اسکن سه بعدی مبارزه می‌کند. این شرکت اسکنر لیزری سه بعدی جیبی را عرضه کرده که می‌تواند به عنوان یک سرگرمی‌ توسط همه مورد استفاده قرار گیرد. به‌عنوان مثال کاربران می‌توانند مدل‌های سه بعدی از خود و صورتشان را در یک بازی رایانه‌ای یا محیط مجازی دیگری قرار دهند.

از دیگر نوآوری‌های به نمایش درآمده در سبیت، نخستین رادیوی خودروی اینترنتی جهان بود که توسط Blaupunkt رونمایی شد؛ رانندگان برای استفاده از این دستگاه به یک تلفن همراه نسل سوم نیاز دارند که به بلوتوث مجهز باشد تا به ۳۵هزار شبکه رادیویی سراسر جهان گوش کنند.

برای افراد محتاطی که به‌دنبال جلوگیری از شنود مکالماتشان هستند دستگاه کوچکی از سوی Rohde & Schwarz در این نمایشگاه رونمایی شد که می‌تواند با اتصال به تلفن‌های همراه صدای کاربر را به رمز در بیاورد؛ این فن‌آوری از قلمرو ارتباطات دولتی و نظامی ‌سرچشمه می‌گیرد.

انواع دیگری از فن‌آوری بی‌سیم نیز در نمایشگاه سبیت در معرض نمایش قرار گرفتند، اما شاید نه به شکلی که بازدیدکنندگان انتظار داشتند. به‌عنوان مثال سیستم GPS ازسوی شرکت نیوزلندی Tracmap به نمایش درآمد که به کشاورزان کمک می‌کند در پاشیدن غلات و علف صرفه‌جویی کنند؛ همچنین می‌تواند به تازه‌کاران در پشت فرمان کمک کند.

همانطور که در نمایشگاه تجاری تلفن همراه بارسلون تلفن‌های همراه به نمایش درآمده وعده می‌دادند دوستدار محیط زیست باشند، موضوع سبیت در‌ آلمان نیز فن‌آوری سبز بود. در نمایشگاه امسال سبیت بخش افزوده شده‌ای برای نمایش جهان IT سبز شامل دیتاسنترها و فن‌آوری‌های تراشه، نوآوری‌های IT، برنامه‌های ارتباطی و همراه و راهبردهای IT سبز و مشاوره بود که نزدیک به ۲۰ سازمان حضور داشتند.

بنا بر اعلام مسوولان مربوطه، سال آینده مدت زمان برگزاری سبیت یک روز کاهش یافته و از ۲ تا ۶ ماه مارس برگزار خواهد شد.