میزان اعلامی صادرات نرم‌افزار در سال گذشته دقیق نیست

ایلنا - معاون توسعه فناوری و تجارت الکترونیکی وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد مرکز آمار ایران متولی محاسبه شاخص رشد تجارت الکترونیکی در کشور شده است و نهادهای دیگر نیز باید اطلاعات دقیقی را مربوط به حوزه فناوری اطلاعات منتشر کنند. محمد صادق مفتح در ادامه با اشاره به اختلاف نظر موجود بین گمرک و صادرکنندگان درباره نحوه قیمت‌گذاری نرم‌افزارهای صادراتی گفت: براساس آمار سازمان توسعه تجارت، صادرات نرم‌افزار در سال گذشته به حدود ۱۰۰ میلیون دلار رسید که البته این رقم چندان دقیق نیست. وی افزود: مرکز آمار ایران متولی محاسبه شاخص رشد تجارت الکترونیکی در کشور شده است و نهادهای دیگر نیز باید اطلاعات دقیقی را مربوط به حوزه فناوری اطلاعات منتشر کنند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه طبق اهداف برنامه پنجم توسعه باید ۲۰ درصد از تجارت داخلی و ۳۰ درصد از تجارت خارجی کشور به شکل الکترونیکی انجام شود گفت:‌ ایجاد هر شغل در صنعت فناوری اطلاعات به حدود ۲۰ هزار دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد؛ در حالی که این رقم در صنایع پتروشیمی و فولاد به ترتیب به ۳۸۰ و ۲۵۰ هزار دلار می‌رسد.

مفتح با اشاره به مزیت کشور در حوزه صادرات نرم‌افزار عنوان کرد: باید تا پایان برنامه پنجم توسعه دو درصد از تولید ناخالص داخلی کشور به ارزش ۱۰ میلیارد دلار و یک و نیم درصد از صادرات غیر نفتی کشور به ارزش ۸۰۰ میلیون دلار از طریق صنعت فن‌آوری اطلاعات تامین شود.

نخستین همایش بین‌المللی صنعت و صادرات فناوری اطلاعات، اردیبهشت سال‌ آینده با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار می‌شود.