بازار دیجیتال- امروزه فراگیر شدن وسایل ارتباط جمعی باعث آسان شدن کارها شده‌ است. شاید اگر بگوییم که این روزها بدون تلفن چه از نوع ثابت یا سیارش کاری از کار پیش نمی‌رود، اغراق نباشد؛

اما استفاده روز افزون از همین وسایل ارتباطی در کنار مزایای بی‌شماری که برای کاربرانش فراهم می‌کند، مشکلات و دردسرهایی هم به دنبال دارد. مشکلاتی که گاهی اوقات و به خصوص در آخرین روزهای ماه می‌تواند برای مشترک کلافه کننده نیز باشد. پرداخت قبوض تلفن، مشکلات غیر قابل پیش‌بینی خطوط تلفن، عدم پرداخت قبوض و قطعی خط که تنها با ارائه قبض پرداخت شده توسط مالک حقیقی خط قابل رفع است، شاید از بدیهی‌ترین این مشکلات باشد؛ اما فراگیر شدن خدمات اینترنتی از یک سو و الکترونیکی شدن خدمات دولتی (هر چند با حرکتی لاک‌پشتی) از سوی دیگر باعث شده مشکلاتی از این دست برای کاربرانی که وقت برای آنها کالایی گران‌بها به حساب می‌آید تا حدودی مرتفع شود.
مخابرات تهران و خدمات الکترونیکی
از آنجایی که همواره یکی از مهم‌ترین علل تردد مشترکان تلفن ثابت به مراکز مخابراتی و بانک‌ها، دریافت فهرست مکالمات، صورتحساب، قبوض المثنی و نیز پرداخت وجوه قبوض بوده است، شرکت مخابرات استان تهران از سال ۸۴ سرویس پیام رسان (۱۸۱۸) را راه‌اندازی کرده است که با استفاده از آن، مشترکان می‌توانند علاوه بر پرداخت غیرحضوری هزینه قبوض، از وضعیت ریزمکالمات و صورتحساب خود به شکل شنیداری یا به صورت نمابر آگاه شوند.
در کنار روش‌های فوق دسترسی اینترنتی به ریزمکالمات و پرداخت اینترنتی قبوض و نیز اعلام مشکلات از طریق اینترنت سرویس‌های الکترونیکی است که برای کاربران تهرانی فراهم شده است.
قابلیت‌های ۱۸۱۸
از جمله امکاناتی که سرویس 1818 برای سهولت کار کابران فراهم آورده است، عبارتند از: امکان پرداخت صورتحساب برای دارندگان کارت‌های شبکه شتاب، با ارائه رمز دوم کارت و بدون نیاز به قبض.
اعلام عدم بدهی مشترک بلافاصله پس از پرداخت توسط وی (پیش از این، این اعلام چند روز پس از پرداخت صورت می‌گرفت)، پخش صوتی اطلاعات مندرج روی صورتحساب، پخش صوتی ریزمکالمات بین شهری، بین‌الملل و تماس‌های انجام شده از تلفن ثابت به همراه، ارسال ریزمکالمات میان دوره و آخرین دوره مشترک به نمابر وی، اعلام کارکرد میان دوره علی‌الحساب مشترک و اعلام صورتحساب آخرین دوره و نیز دوره‌های قبل (تا ۶ دوره).
با استفاده از این سرویس هم می‌توان از وضعیت صورتحساب و ریزمکالمات اطلاع یافت و هم می‌توان نسبت به پرداخت وجه قبض اقدام کرد. برای انجام این کار مشترک باید پس از تماس با شماره 1818 بعد از شنیدن پیام سیستم شماره تلفن خود را وارد کرده و کلید # را فشار دهید. در این هنگام شماره مورد نظر مشترک توسط سیستم 1818، تکرار و نهایتا تایید شده و درصورت تایید نهایی شماره وارد شده توسط مشترک مبلغ بدهی اعلام می‌شود.
در ادامه اعلام می‌شود که برای پرداخت صورتحساب، عدد (۱) و برای دریافت ریزمکالمات و سایر خدمات، عدد (۲) شماره‌گیری شود. برای پرداخت صورتحساب قبض، پس از شماره‌گیری عدد (۱) که در پیام اعلام شده بود، باید شماره کارت شتاب را وارد کرده و سپس کلید # را فشار داده شود در این هنگام رمز دوم توسط سیستم درخواست می‌شود. نکته قابل توجه در این مرحله آن است که فعال کردن رمز دوم از طریق دستگاه‌های خودپرداز بانک (ATM) مقدور است و این رمز فقط برای این‌گونه پرداخت‌ها و نیز پرداخت اینترنتی قبوض فعال می‌شود. پس از ورود رمز دوم سیستم اعلام می‌کند که شما قبض را پرداخت کرده‌اید. در این هنگام پس از پرداخت، یک شماره رهگیری به مشترک اعلام می‌شود که در صورت اعلام بدهی یا هرگونه مشکل در دوره‌های بعدی، می‌توان با استفاده از این شماره، موضوع را پیگیری کرد.
چنانچه مشترک برای اطلاع از وضعیت ریزمکالمات و صورتحساب تلفن خود، با سیستم تماس بگیرد و اطلاعات همان تلفن را بخواهد، نیازی به وارد کردن رمز عبور نیست؛ اما در غیر این صورت مشترک باید نسبت به دریافت یک عدد پنج رقمی به عنوان رمز عبور از مرکز مخابراتی اقدام کند. این دریافت اطلاعات از طریق نمابر نیز امکان‌پذیر است. (دریافت اطلاعات از طریق نمابر نیز نیاز به رمز عبور دارد).
گفتنی است در این سیستم درصورتی که مشترک بدهی نداشته باشد، هیچگونه پیامی جهت پرداخت، پخش نمی‌شود؛ ولی برای دریافت ریزمکالمات، پیام‌رسانی ادامه می‌یابد.
تمامی مشترکین حقیقی و حقوقی تلفن ثابت می‌توانند بدون نیاز به رمز از طریق خط تلفن خود و فقط برای همان خط اقدام به دریافت صورت حساب ریزمکالمات به‌صورت شنیداری کنند.
برای دریافت ریزمکالمات از طریق فاکس یا از طریق تلفن دیگری (غیرازخط خود) باید به مرکز مخابراتی منطقه خود مراجعه و یک کد ۵ رقمی (فقط عدد) دریافت کنند.
تلفن‌هایی که caller ID ارسال نمی‌نمایند (اعم از دورشوال یا اینکه بنا به دلایلی ارسال Caller ID آنها بسته شده) نمی‌توانند از سرویس 1818 استفاده نمایند.
ریزمکالمات اینترنتی
در کنار دریافت ریزمکالمات از طریق نمابر این امکان نیز برای مشترکان تهرانی وجود دارد که از ریز مکالمات خود به وسیله اینترنت نیز آگاه شوند. برای این کار مشترکان تلفن ثابت که خود مالک حقیقی خط هستند با در دست داشتن مدارک شناسایی معتبر باید به مراکز مخابراتی مناطق خود مراجعه و یک رمز اینترنتی 8 حرفی دریافت کنند. پس از دریافت این رمز مشترکان می‌توانند با ورود به آدرس اینترنتی www.phone.tct.ir و وارد کردن شماره خود به عنوان نام کاربری و رمز عبور، فهرست مکالمات و صورتحساب خود را مشاهد کنند.
علاوه بر روش‌های فوق، کاربران تلفن ثابت در تهران می‌توانند با استفاده از دستگاه‌های خود پرداز (ATM) یا سرویس SMS که توسط برخی از بانک‌ها ارائه می‌شود، برای پرداخت غیرحضوری قبوض خود استفاده کنند.
118 اینترنتی
تا پیش از این برای دریافت شماره تلفن مراکز خاص مشترکان تلفن ثابت در تهران می‌توانستند با تماس با شماره۱۱۸ اطلاعات مورد نظر خود را دریافت کنند. علاوه بر این امکان، کاربران اینترنتی نیز می‌توانند با مراجعه به سایت www.۱۱۸.tct.ir شماره تلفن مورد نظر خود را دریافت کنند. در این سایت علاوه بر امکان جست‌وجوی شماره‌های حقوقی این امکان نیز برای کاربران فراهم شده است که با وارد کردن نام و نام خانوادگی مشترک مورد نظر خود از شماره تلفن آن مطلع شوند.
17 اینترنتی
اگر تا به حال شماره تلفن شما دچار خرابی شده باشد، حتما می‌دانید که برای اعلام خرابی تلفن باید با شماره ۱۷ تماس بگیرید. این بار با مراجعه به آدرس اینترنتی www.۱۷.tct.ir/۱۱۷Internet می‌توانید شماره تلفن خطی را که مشکل دارد، برای بررسی و رفع خرابی وارد کنید.
شبکه IN
علاوه بر ارائه خدمات فوق شرکت مخابرات استان تهران از سال گذشته خدمات شبکه هوشمند IN را برای مشترکان خود فراهم آورده است.
شبکه هوشمند تجهیزاتی سخت‌افزاری، نرم‌افزاری است که مشترک می‌تواند با استفاده از ساده‌ترین و قدیمی‌ترین امکانات که عبارت از یک گوشی تلفن است، از سرویس‌های این شبکه بهره‌برداری کند. این شبکه قادر است انواع مختلفی از سرویس‌های جدید و فراتر از آنچه تاکنون مخابرات ارائه داده، در حداقل زمان عرضه کند. ایجاد ارتباط بهتر و سریع‌تر، از مهم‌ترین ویژگی‌های سرویس‌های این شبکه است. سرویس‌هایی همچون مکالمه اعتباری، مکالمه رایگان، شماره اختصاصی، شماره فراگیر، مشاوره تلفنی، نظرسنجی تلفنی، انتقال شماره و پست صوتی از جمله امکانات ارائه شده توسط این شبکه است.
مکالمه رایگان (Phone Free) که از جمله سرویس‌های شبکه هوشمند است این امکان را به مشترکان تجاری می‌دهد که هزینه مکالمات دریافتی به عهده او باشد. موسسات و مشاغل تجاری و خدماتی که فعالیت آنان براساس دریافت سفارش از مشتریان است، می‌توانند از مزایای این سرویس بهره‌مند شوند.
همچنین شماره اختصاصی نیز از دیگر امکانات این شبکه است که متقاضی این سرویس با دریافت یک شماره از شبکه هوشمند از امکانات یک خط تلفن با قابلیت‌های بیشتری برخوردار می‌شود. مزیت عمده این سرویس در دسترس بودن اشخاص، مشابه تلفن همراه با هزینه‌های بسیار نازل‌تر است.
مشترک این سرویس می‌تواند در هر لحظه و در هر مکان شماره تلفنی را به شبکه هوشمند معرفی کند و بعد از آن تماس‌گیرندگان با شماره شبکه هوشمند به تلفن‌های معرفی‌شده هدایت می‌شوند. اشخاصی که دارای شماره تلفن‌های متعدد (محل کار، منزل و ...) می‌باشند و یا کسانی که مکان ثابتی را در اختیار ندارند (مستاجران، بازرگانان، دانشجویان و...) عمده‌ترین کاربران این سرویس هستند.
مشترکان تهرانی می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سرویس‌های اینترنتی و هوشمند با واحد ارتباط مردمی شرکت مخابرات استان تهران (190) و یا به سایت اینترنتی شرکت به نشانی www.tct.ir مراجعه کنند.