افزایش قیمت اپتیکال درایو

بازار دیجیتال- در حالی‌که اکثر فعالان بازار از رکود حاکم بر بازار کامپیوتر خبر می‌دهند، نمایندگی‌های فروش و همچنین فروشندگان از رشد قیمت برخی از تجهیزات کامپیوتری مانند اپتیکال درایو، رم و حافظه فلش خبر می‌دهند.

طبق اعلام فعالان بازار با وجودی که بازار در شرایط بحرانی به سر می‌برد، به دلایل مختلفی قیمت برخی از اقلام کامپیوتری در بازار جهانی افزایش یافته است و در پی این اتفاق در بازار داخلی نیز شاهد رشد قیمت‌ها هستیم.

البته برخی از فروشندگان معتقدند که رشد قیمت‌ها شایعه‌ای است که از طرف برخی افراد برای ایجاد تغییر در حال و هوای بازار کامپیوتر رواج یافته است.

به همین منظور گفت‌وگوی کوتاهی با اعتزار، مدیر فروش شرکت فاره یکی از عرضه کنندگان اپتیکال درایوهای لایتون داشتیم که در زیر می‌خوانید.

در بازار از افزایش قیمت برخی تجهیزات کامپیوتری، از جمله اپتیکال درایو خبر می‌دهند. البته برخی فروشندگان نیز این خبر را ترفندی از طرف نمایندگی‌های فروش برای پایان دادن به دوران رکود حاکم بر بازار می‌دانند. نظر شما در این رابطه چیست؟

این خبر صحت دارد و قیمت برخی از تجهیزات کامپیوتری از جمله اپتیکال درایو در حد قابل توجهی افزایش یافته است.

علت این موضوع هم کاهش عرضه این کالا به بازار داخلی است؛ به طوری‌که در حال حاضر موجودی اپتیکال درایوهای شرکت ما در حد صفر است.

آیا در سطح جهانی هم تولید و عرضه این کالا کاهش یافته است یا این موضوع تنها مربوط به بازار ایران است؟

خیر، در سطح جهانی میزان تولید اپتیکال درایو، حافظه فلش و... کاهش یافته است و به تبع این کاهش عرضه قیمت‌ها افزایش یافته است. البته نقش بحران اقتصادی را در بروز این اتفاق نمی‌توان نادیده گرفت؛ چرا که بحران اقتصادی باعث شده کارخانجات تولیدکننده برخی از تجهیزات کامپیوتری ورشکست شوند یا تولید را کاهش دهند. این موضوع باعث افزایش قیمت‌ها در بازار شده است.

با توجه به اینکه بازار در دوران رکود به سر می‌برد، آیا افزایش قیمت‌ها باعث رکود بیشتر بازار نمی‌شود؟

این اتفاق جدیدی نیست که وقتی کالا در بازار کمیاب شود، تقاضا برای آن افزایش ‌یابد و قیمت‌ها نیز افزایش یابد. در بازار ایران نیز به دلیل کاهش عرضه، قیمت‌ها افزایش یافته است.