مشاور پارلمانی رییس‌جمهوری گفت: پیامک‌های انتخاباتی دوره دهم ریاست جمهوری درصورت ضرورت و تنها در شرایط‌های خاص کنترل می‌شوند.

ایرج ندیمی درگفت‌وگو با «موبنا»، با اشاره به اینکه به دلیل تعدد بالای ارسال پیام کوتاه‌، امکان کنترل تمامی پیامک‌ها وجود ندارد، اظهار داشت: درشرایط فعلی، تنها امکان پیگیری پیامک‌های اخلاقی و سیاسی میسر است.

به گفته وی، قوانین و مقررات موجود در خصوص کنترل پیامک‌های سیاسی، انتخاباتی و غیر اخلاقی کارآیی لازم را ندارند. ندیمی خاطرنشان کرد: این امکان در مواقع خاص وجود دارد که برای پیامک‌های غیر اخلاقی، سیاسی و مخرب اقدامات لازم انجام شود. وی با اشاره ارسال پیام کوتاه به مضامین‌های گوناگون گفت: هم‌اکنون برنامه‌ریزی‌هایی برای رعایت حریم‌های اخلاقی، دینی، مذهبی و سیاسی شده است.چندی پیش دادستان تهران از تعیین دو شعبه ویژه جرایم اینترنتی و فن‌آوری ارتباطات خبر داد و اعلام کرد: رسیدگی به پیامک‌های انتخاباتی تخریب آمیز یکی از صلاحیت‌های این شعب است.به گفته سعید مرتضوی در روزهای نزدیک به انتخابات، برخی افراد با ارسال پیام کوتاه مبادرت به تخریب بعضی اشخاص می‌کنند که این موضوع قابل پیگیری است.وی با بیان اینکه این پیامک‌های تخریب آمیز جنبه عمومی یا خصوصی دارد، اعلام کرده که در صورت داشتن جنبه عمومی، مدعی‌العموم شکایت خواهد کرد و در صورت داشتن جنبه خصوصی، شاکی باید اعلام شکایت کند.

دستورالعملی برای کنترل پیامک‌های انتخاباتی داده نشده

در همین رابطه مدیر عامل شرکت مخابرات ایران گفت: دستورالعملی برای کنترل پیامک‌های انتخاباتی از سوی مسوولان به مخابرات ارائه نشده است.

صابر فیضی در گفت‌وگو با«موبنا» با تاکید بر اینکه پیام کوتاه قابل شنود و کنترل نیست، اظهار داشت: تنها در صورتی که پیامک‌های تخریبی کاندیداهای ریاست جمهوری، شاکی داشته باشد، قابل پیگیری خواهد بود.

وی با بیان اینکه هرگونه شکایتی در خصوص ارسال و دریافت پیام کوتاه مشترکان تلفن همراه، قابل پیگیری است، خاطرنشان کرد: این پیگیری مستلزم اخذ حکم قضایی و تقاضای شاکی است.

ارائه زمان‌بندی مجدد برای اپراتور سوم!

معاون صدور مجوز سازمان تنظیم مقررات گفت: جدول زمان بندی مجددی از سوی سازمان تنظیم مقررات برای انجام تعهدات اپراتور سوم تلفن همراه ارائه شده است. لطف ا... سبوحی اظهار داشت: سازمان تنظیم مقررات مختار است که برای زمان بندی اجرای پروژه اپراتور سوم تصمیم بگیرد و با درنظر گرفتن شرایط فعلی زمان بندی انجام تعهدات برنده این پروژه را تغییر داده است.وی گفت: سازمان تنظیم مقررات مهلت جدیدی به اپراتور سوم تلفن همراه (کنسرسیوم تامین- اتصالات) برای اتمام تعهدات خود در این پروژه داده است. قرار بود عملیات اجرایی پروژه اپراتور سوم تلفن همراه کشور از نیمه‌دوم فروردین ماه سال جاری آغاز شود. طبق مفاد جدول زمان بندی این پروژه، کنسرسیوم تامین- اتصالات باید تا روز هشتم فروردین ماه وظایف خود را در خصوص پرداخت حق لایسنس و ثبت شرکت انجام می‌داد.براین اساس اپراتور سوم باید تا نیمه اول اسفند ماه ۸۷ نصف مبلغ حق امتیاز این پروژه را که معادل ۱۵۰‌میلیون یورو (۲۰۰میلیارد تومان)بود ، به دولت ایران پرداخت می‌کرد. این اپراتور حدود ۴۵ روز کاری از زمان برنده شدن در مزایده، زمان داشت تا شرکتی را طبق قوانین جمهوری اسلامی به ثبت برساند و حدود ۶۰ روز کاری زمان داشت تا مبلغ لیسانس را به دولت ایران پرداخت کند.طبق این زمان بندی ۲۰ اردیبهشت ماه جاری مهلت اپراتور سوم برای اجرای این مفاد به اتمام می‌رسد.

حق لیسانس پروژه اپراتور سوم، مبلغ ۴۲۰‌میلیارد تومان است که کنسرسیوم تامین- اتصالات باید در اسفندماه ضمانت نامه آن را ارائه می‌داد.

دریافت ریزمکالمات به صورت صوتی

مشترکان همراه اول اطلاعات مورد نیازخودرا می‌توانند به صورت صوتی یا از طریق فکس دریافت کنند.

مشترکان تلفن همراه پس از دریافت رمز عبور از طریق پست الکترونیک می‌توانند با تماس به شماره۸۱۷۱۶۱-۰۲۱ و به وسیله خط تلفن ثابت یا تلفن‌همراه، شماره تلفن همراه خود را وارد کرده و سپس اطلاعات مورد نیازخود را به صورت صوتی یا از طریق فکس دریافت کنند.این سیستم به منظور اعلام میزان بدهی، اعلام مبلغ صورتحساب آخرین دوره، کارکرد میان دوره و ریز مکالمات میان دوره و دوره قبل ازطریق تلفن گویا و فکس راه اندازی شده است.همچنین پخش صوتی ریزمکالمات بین‌الملل‌، پخش صوتی ریزمکالمات موبایل و پخش صوتی ریز پیام کوتاه ازطریق این سرویس امکان پذیراست.پیش ازاین دریافت صورتحساب دوره‌ای مشترکان تلفن همراه اپراتور اول از طریق پیام کوتاه ونیز سایت شرکت ارتباطات سیار دولتی ممکن شده بود. این خدمات از جمله خدمات غیرحضوری اپراتور اول تلفن همراه است‌.

سایت‌های مخل شبکه تلفن همراه اصلاح می‌شوند

به گفته مدیر کل بهینه‌سازی شرکت ارتباطات سیار ایران عمده‌ سایت‌های over shoot - سایت‌های مخل شبکه تلفن همراه - در شمال شهر قرار دارد که البته باعث اختلال در بخش‌های مرکزی شهر می‌شوند، بنابراین هنگام اجرای کار اصلاحات طبیعی است که مشکلات و اختلالاتی احتمالی داشته باشیم.

مجید مختارنیا در گفت‌وگو با«ایسنا»، با بیان این که در حال اصلاح سایت‌های

Over shoot هستیم، اظهار کرد: بسیاری از این سایت‌ها اصلاح شده و نتایج آن را نیز دریافت کردیم که این کار به کاهش اختلال تماس منجر شده و تا اواخر اردیبهشت‌ماه به صورت فشرده این کار را ادامه خواهیم داد.

وی با بیان این که ما در حال تخلیه و اصلاح باند فرکانسی هستیم گفت:‌ در ایام نوروز امسال طراحی فرکانس را در باند ۱۸۰۰ انجام دادیم که نتیجه‌ خوبی هم گرفتیم و هفته‌ آینده طرح فرکانسی را در باند ۹۰۰ تکمیل می‌کنیم.

مدیرکل بهینه‌سازی شرکت ارتباطات سیار ایران تصریح کرد: اصلاح فیزیکی جهت انجام این عملیات انجام شده؛ اما کار اصلاح فرکانس‌ها هم چنان باقی مانده که آن‌ها را در هفته آینده انجام خواهیم داد؛ شایان ذکر است که در حال حاضر در بهترین وضعیت کیفیت شبکه در چهار سال اخیر بوده و آمار به دست آمده نیز دال بر این موضوع است.