به دلیل عدم نظارت بر بازار پرمصرف گوشی تلفن همراه، شاهد افزایش تقلب در فروش گوشی کارکرده به جای گوشی نو از سوی برخی از فروشندگان هستیم.

برخی از فروشندگان سودجو برای فروش بیشتر محصولات خود گوشی‌های کارکرده در حد نو را با تعویض قاب فابریک به عنوان گوشی‌های «آک بند» در اختیار عموم مشتریان قرار می‌دهند. این تقلبات در حالی صورت می‌گیرد که مدتی پیش نیز برخی از افراد سود جو با بازکردن جعبه گوشی‌های گارانتی دار به تعویض گوشی‌های اصلی و تقلبی می‌پرداختند.

این در حالی است که با توجه به شرایط بازار گوشی تلفن همراه، اکثر تقلبات در گوشی‌های نو و کارکرده بیشتر در پاساژهای بزرگ خیابان جمهوری تهران دیده می‌شود. با وجود چند اتحادیه مرتبط با گوشی تلفن همراه معضل تقلب در عرضه انواع گوشی‌های بدون گارانتی اصلی در بازار تلفن همراه تهران رو به افزایش است.نبود اتحادیه واحد براى صنف موبایل یکى از دلایل اصلى افزایش تقلبات در بازار تلفن همراه ارزیابى می‌گردد که این روزها نیز ضرورت وجود تشکل مستقلى براى نظارت و پیگیرى آنچه در این بازار می‌گذرد، بیشتر احساس می‌شود.حضور کمرنگ نهادهاى مرتبط با مبارزه علیه قاچاق گوشى در بازار تلفن همراه باعث می‌شود تا فعالیت قاچاقچیان گوشى تلفن همراه همچنان رو به گسترش باشد.در همین حال چندی پیش روابط عمومی شرکت ارتباطات سیار ایران اعلام کرد که به منظور جلوگیری از سوءاستفاده سارقان گوشی تلفن همراه و کاهش معضلات مربوطه، خریداران پیش از خرید گوشی، باید شماره سریال ۱۵رقمی (IMEI )گوشی را که در چهار قسمت روی قاب پشت گوشی‌، جعبه گوشی، برگه گارانتی و بر روی صفحه مانیتور گوشی ( با وارد کردن علائم #۰۶#*) قابل رویت است، با یکدیگر تطبیق دهند.