مانیتور ارزان می‌شود

بازار دیجیتال- در حالی که فعالان بازار از افزایش قیمت انواع مانیتور در بازار داخلی به دلیل، افزایش نرخ تعرفه واردات و کاهش عرضه این کالا خبر می‌دهند، نمایندگی‌های فروش این ادعا را تکذیب کرده و از ثبات قیمت‌ها طی ماه‌های اخیر خبر می‌دهند. همچنین برخی از تولیدکنندگان با اشاره به کاهش قیمت مانیتورهای تولیدیشان، خبر کاهش عرضه مانیتور به بازار را تکذیب می‌کنند.

البته برخی از فروشندگان و همچنین واردکنندگان ادعا می‌کنند افزایش تعرفه واردات مانیتورهای ۱۹ تا ۲۴ اینچ، باعث شده آنها از ترخیص کالاهایشان از گمرک خودداری کرده و به این ترتیب موجودی مانیتور در بازار کاهش یابد.

این در حالی است که گمرک جمهوری اسلامی این ادعا را تکذیب کرده و می‌گوید: هیچ تغییری در نرخ واردات کالاها صورت نگرفته و کالاهای وارداتی با نرخ سابق از گمرک ترخیص می‌شوند.

اما جالب اینجا است در حالی که بسیاری از واردکنندگان و همچنین فروشندگان کاهش عرضه مانیتور را پیش‌بینی می‌کنند و معتقدند قیمت مانیتور به ویژه مانیتورهایی با سایز ۱۹ تا ۲۴ اینچ طی روزهای آینده در بازار افزایش خواهد یافت، مادیران عرضه کننده مانیتورهای LG از کاهش مجدد قیمت مانیتورهای LCD با سایز ۱۹ اینچ طی روز گذشته خبر داد.

قابل ذکر است مادیران طی هفته گذشته نیز قیمت مانیتورهای ۱۹ اینچ خود را کاهش داده بود و این کاهش قیمت همزمان بود با انتشار خبر ورود مانیتورهای قاچاقی سامسونگ به بازار یعنی همان زمانی که فعالان بازار رشد قیمت مانیتورهای ال جی را در بازار پیش‌بینی می‌کردند این بار نیز درست وقتی فعالان بازار رشد مجدد قیمت‌ها را در بازار پیش‌بینی می‌کنند، مادیران اقدام به کاهش قیمت مانیتورهای ۱۹ اینچش کرده و همین موضوع باعث شده فعالان بازار این شایعه را بر زبان‌ها بیندازند که مادیران قصد دارد از فضای موجود به نفع خود استفاده کرده و در شرایطی که واردکنندگان ناچارند مانیتورهای وارداتی را با قیمت بالاتر از سابق به فروش رسانند با کاهش قیمت‌ها بازار را به دست بگیرد و به عبارت دیگر در انحصار خود در آورد. برخی از واردکنندگان نیز با این ادعا موافقند. طبق اعلام صبور، مدیر فروش شرکت گلسان،عرضه کننده مانیتورهای CTX در بازار داخلی، رشد تعرفه واردات و کاهش قیمت‌ها از طرف شرکت‌های تولید کننده باعث می‌شود بازار در انحصار یکی دو برند در آید و سایر عرضه‌کنندگان مانیتور از صحنه رقابت محو شوند.

برخی از واردکنندگان نیز معتقدند رشد تعرفه واردات مانیتور بی‌شک باعث می‌شود واردکنندگان این کالا به ناچار قیمت‌ها را افزایش دهند ولی در مقابل تولیدکنندگان نه تنها می‌توانند کالاها را به قیمت سابق به فروش برسانند، بلکه امکان کاهش قیمت را نیز دارند. این موضوع به خودی خود باعث محو سایر برندها از صحنه بازار و کاهش قدرت انتخاب مصرف‌کنندگان می‌شود.

به هر حال، مادیران اولین قدم را برای کاهش قیمت‌ها برداشته و این موضوع باعث اعتراض گروهی از واردکنندگان شده است.