بازار دیجیتال- با هدف‌کنترل بازار توزیع و مصرف و در راستای افزایش امنیت روانی خانواده‌ها از ابتدای خرداد ماه سال جاری بازی‌های غیرمجاز بازار از سراسر کشور جمع‌آوری می‌شوند. برای آگاهی بیشتر از این طرح با محمد بی‌طرف، رییس بنیاد بازی‌های رایانه‌ای گفت‌و‌گویی انجام داده‌ایم که می‌خوانید:

در خصوص طرح جدید بنیاد توضیح دهید و اینکه این کار با همکاری چه ارگانی صورت می‌گیرد؟

در راستای جمع‌آوری بازی‌های خارجی غیرمجاز در بازار و طبق اعلام قبلی که به شرکت‌های تکثیر‌کننده و توزیع‌کننده شده بود، بازی‌هایی که مولفه‌های یک بازی مجاز را ندارند از بازار جمع‌آوری می‌شوند. این کار با همکاری معاونت امور سینمایی و سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ستاد هماهنگی مبارزه با عرضه غیر‌مجاز محصولات فرهنگی صورت می‌گیرد.

مولفه‌هایی که از آن صحبت می‌کنید، چه چیزهایی هستند؟

برخی از این مولفه‌ها از طریق ستاد سمعی و بصری که وظیفه نظارت بر بازار را بر عهده دارد به شرکت‌های تکثیر‌کننده ابلاغ شده است. در حال حاضر ۲۷ شرکت مجوز فعالیت در این بازار را دارند که این شرکت‌ها باید محصولات خود را به صورت استاندارد در نظر گرفته شده مانند درج مشخصات کامل شرکت روی بسته‌های بازی، مشخص بودن رده سنی براساس نظام رده‌بندی (اسراء) و... به بازار عرضه کنند. علاوه‌بر این تمام تکثیر‌کنندگان موظف به تهیه هولوگرام هستند، این هولوگرام داده شده به آنها واحد است و بازی‌های فاقد این هولوگرام اجازه ورود به بازار را ندارند. این کار از اول خرداد ماه آغاز می‌شود و شرکت‌هایی اجازه پخش بازی در بازار را دارند که هولوگرام در نظر گرفته شده را داشته باشند.

این هولوگرام را باید از کجا تهیه کنند؟

این هولوگرام از طریق بنیاد به آنها داده می‌شود. در واقع این هولوگرام به تمامی کسانی که این بازار را تامین می‌کنند داده می‌شود. در ضمن این هولوگرام غیرقابل کپی‌برداری است.

طرح نظام رده‌بندی بازی‌های رایانه‌ای به کجا رسید و آیا این نظام تاثیری روی بازار داشته است؟

در حال اجرا است. ما با تعاملی که با اداره کل همکاری‌های سمعی و بصری داشته‌ایم، صرفا بازی‌هایی مجاز به ورود در بازار هستند که رده سنی آنها بر اساس نظام رده‌بندی مشخص شده باشد. الان تنها بازی‌هایی در بازار وجود دارند که رده سنی روی آن به طور کامل مشخص شده است.

خریدارها به این رده‌بندی اصلا توجهی دارند؟

ما در گام اول، سامان بخشیدن به بازار و مبادی ورودی تامین بازار که شرکت‌های تکثیر‌کننده هستند را کنترل خواهیم کرد. بررسی بازی‌هایی که الان در بازار هستند در گام بعدی کنترل قرار دارند. در واقع ابتدا ما شرکت‌های تکثیر‌کننده را کنترل می‌کنیم تا هولوگرام و نظام رده‌بندی را رعایت کنند و بعد به بررسی و کنترل فروشگاه‌ها می‌رسیم، یعنی از اول خرداد ماه کنترل مغازه‌ها شروع نمی‌شود و این شرکت‌های توزیع‌کننده هستند که بازی‌هایشان هم باید هولوگرام داشته باشد هم نظام رده‌بندی سنی. با این کار و بعد از اینکه بازار از بازی‌های قدیمی و غیر‌استاندارد پاک شد، نوبت به کنترل فروشگاه‌ها می‌رسد.