دولت ژاپن نخستین برنامه تلویزیونی با وضوح تصویر ۴ کی یا ( ۴ هزار پیکسل) را در ماه ژوئیه سال ۲۰۱۴، دو سال زودتر از برنامه قبلی پخش می‌کند تا به بازار فروش تلویزیون‌های آلترا اچ‌دی کمک کند. به گزارش خبرگزاری مهر، تلویزیون‌های ۴ کی که وضوح تصاویر آنها چهار برابر وضوح تصویر تلویزیون‌های اچ دی کنونی است، در حال حاضر توسط تولید کنندگان ژاپنی چون سونی، پاناسونیک و شارپ و حتی تولید کنندگان خارج از ژاپن از جمله ال جی الکترونیک از کره جنوبی تولید و وارد بازار فروش شده است.

چندی پیش به دنبال تصویب جمعی هیات انجمن الکترونیکی مصرف‌کننده، نام جدید تلویزیون‌هایی که تصاویری با کیفیت ۴ کی پخش می‌کنند آلترا اچ‌دی (Ultra HD) انتخاب شد. وزارت امور داخلی و ارتباطات ژاپن پیش‌تر اعلام کرده بود که سرویس پخش برنامه‌های تلویزیونی ۴ کی را در سال ۲۰۱۶ آغاز می‌کند. اما اکنون این تاریخ تا ژوئیه ۲۰۱۴ جلو افتاد، درست زمانی که بازی نهایی جام جهانی فوتبال قرار است در برزیل برگزار شود.

در ژاپن ساخت تلویزیون‌های آلترا اچ‌دی درحال پیشرفت است و وزارت امور داخلی و ارتباطات به همین دلیل تاریخ پخش برنامه‌های مناسب با این تلویزیون‌ها را دو سال از برنامه جلوتر اعلام کرده است.

از آنجا که هنوز منبع خوبی برای برنامه‌سازی این تلویزیون‌ها وجود ندارد و تعداد رقم‌های درنظر گرفته شده برای قیمت این دستگاه هنوز به قدری قابل توجه است که مصرف کننده می‌تواند به سادگی به آن «نه» بگوید، تقاضا برای خرید این تلویزیون‌ها به شدت پایین است و از زمان معرفی آنها تاکنون توجه چندانی از سوی مصرف‌کننده به آنها نشده است. از سوی دیگر از فاصله‌های عادی نمی‌توان تمایز میان پیکسل‌های اضافی این تلویزیون‌ها را از تلویزیون‌های ۵۵ یا ۶۰ اینچی تشخص داد.