وسترن دیجیتال بر سی‌گیت غلبه می‌کند؟
دنیای اقتصاد- تصور اغلب ما از ذخیره اطلاعاتمان این روزها همچنان به هارد درایوها مربوط می‌شود. در واقع هارد درایوها مهم‌ترین ابزار ذخیره اطلاعات بوده و هستند و به این دلیل بازار بزرگ و تاثیرگذاری دارند که می‌تواند تا حد قابل‌توجهی بازار محصولات دیجیتال و کامپیوتری دیگر را تحت تاثیر خودش قرار بدهد.

این بازار در سال‌های اخیر با هجوم بی‌رحمانه محصولاتی مانند تبلت‌ها، موبایل‌های هوشمند و البته SSDها مواجه شده است و به همین دلیل هم روزهای چندان خوبی را سپری نمی‌کند. این موضوع از رقابت برندهای برتر و شناخته شده این بازار هم کاملا قابل درک و مشهود است. در حالی که بخش‌های مصرفی بازار هارد دیسک که بیشتر به کامپیوترهای شخصی مربوط می‌شود این روزها با حضور گجت‌های هوشمند حسابی وارد فضای رکود شده است، دو شرکت رقیب قدیمی این صنعت یعنی Western Digital و Seagate به دنبال حضور قدرتمندتر در بخش دیگری از بازار هارد دیسک‌ها یعنی بخش تجاری و صنعتی هستند تا بتوانند همچنان سهم خودشان را از این بازار حفظ کنند.
آخرین و جدیدترین گزارش موسسه تحقیقاتی IHS iSuppli در این مورد نشان می‌دهد که میزان درآمد حاصل از فروش هارد دیسک‌ها روندی نزولی و رو به رکود داشته و انتظار می‌رود این روند همچنان هم ادامه داشته باشد. بر اساس این گزارش کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که درآمد حاصل از فروش هارد دیسک‌ها تا پایان سال 2013 تا حدود 12 درصد نسبت به سال 2012 کاهش پیدا کند.
به این ترتیب کارشناسان و تحلیل‌گران بازار انتظار دارند میزان درآمد حاصل از فروش هارد دیسک‌ها در سال ۲۰۱۳ به ۷/۳۲ میلیارد دلار برسد که این رقم در مقایسه با درآمد ۱/۳۷ میلیارد دلاری این بازار در سال ۲۰۱۲ تا ۸/۱۱ درصد کاهش پیدا خواهد کرد. این در حالی است که گویا روند کاهش درآمد و فروش هارد دیسک‌ها قرار است تا سال‌های آینده هم ادامه داشته باشد. این گزارش همچنین پیش بینی می‌کند که میزان درآمد حاصل از فروش هارد دیسک‌ها در سال آینده میلادی یعنی سال ۲۰۱۴ هم تغییر چندانی نکرده و احتمالا در همین حد باقی خواهد ماند. بر اساس این گزارش انتظار می‌رود میزان درآمد حاصل از فروش بازار جهانی هارد دیسک‌ها در سال ۲۰۱۴ به ۳۲ میلیارد دلار برسد که این میزان تنها کمی کاهش را نسبت به درآمد این بازار در سال ۲۰۱۳ تجربه خواهد کرد و به طور کلی تغییر چشمگیری نخواهد داشت.
«فنگ ژانگ» یکی از کارشناسان و تحلیل‌گران موسسه iSuppli در این مورد می‌گوید: «صنعت هارد دیسک با چالش‌های زیادی در سال 2013 مواجه خواهد بود. انتظار می‌رود میزان صادرات جهانی کامپیوترهای رومیزی یا دسک‌تاپ امسال کاهش قابل توجهی پیدا کند، در حالی که بازار نوت بوک‌ها هم تا حد زیادی تحت تاثیر تب خریداران برای موبایل‌های هوشمند و تبلت‌ها قرار دارد و نمی‌تواند نقطه امیدی برای بازار جهانی کامپیوترهای شخصی به حساب بیاید. از طرفی کاهش چشمگیر قیمت حافظه‌های ذخیره سازی SSD باعث شده است که این محصولات با اقبال بیشتری در بازار رو‌به‌رو شده و بخش قابل توجهی از سهم هارد دیسک‌ها از صنعت ذخیره‌سازی جهانی را به خودشان اختصاص بدهند.
البته بد نیست بدانید که با وجود همه این چالش‌ها، هارد دیسک‌ها امسال هم حاکمیت خودشان بر بازار ذخیره‌سازی دیجیتال را همچنان ادامه خواهند داد که به عقیده بسیاری از کارشناسان بازار رونق و افزایش تقاضا برای لپ‌تاپ‌های فوق باریک یا اولترابوک‌ها از طرفی و تجارت کامپیوترهای شخصی از طرف دیگر مهم‌ترین عوامل برای بقای حاکمیت هارد دیسک‌ها بر این بازار خواهند بود.
جنگ رقبای قدیمی
در بازار جهانی هارد دیسک‌ها همیشه دو نام Western Digital و Seagate به عنوان بزرگ‌ترین و مهم‌ترین تولیدکنندگان شنیده شده است. این دو شرکت که رقبای قدیمی در این عرصه به حساب می‌آیند، حالا و با وجود چالش‌های پیش روی صنعت هارد دیسک وارد مرحله جدیدی از رقابت در بازار شده‌اند. شرکت Seagate معمولا از نظر میزان صادرات جهانی و به دنبال آن درآمد حاصل از فروش شرایط بهتری از رقیبش داشته است و این حضور قدرتمند در بازار تجاری بیشتر هم وجود دارد تا جایی که بر اساس آخرین آمار، Seagate در سال ۲۰۱۲ سهم ۵۰ درصدی از بازار جهانی هارد دیسک را در بخش صنعتی و تجاری در اختیار داشته و این همان چیزی است که شرکت رقیب یعنی Western Digital از آن محروم بوده است. با این اوصاف است که Western Digital با شروع سال میلادی جدید تصمیمش را برای حضور قوی‌تر در بخش تجاری و صنعتی در زمینه هارد دیسک را به شکل جدی گرفته است و کارشناسان و فعالان بازار انتظار دارند این شرکت با استفاده از تکنولوژی‌های جدیدش برای ذخیره‌سازی اطلاعات در بخش‌های صنعتی بتواند تا پایان سال ۲۰۱۳ به حاکمیت Seagate بر این بازار پایان داده و در جایگاه اول تولیدکنندگان برتر بازار جهانی هارددیسک قرار بگیرد.
SSDها در برابر هارد دیسک‌ها
کارشناسان و متخصصان سخت‌افزار معتقدند که در حال حاضر تنها مزیت هارد دیسک‌های معمولی نسبت به حافظه‌های ذخیره‌سازی SSD قیمت کمتر آنها است. درست به همین دلیل هم هست که هارد دیسک‌ها همچنان توانسته‌اند سلطه خود بر بازار ذخیره‌سازی دیجیتال را حفظ کنند. البته این قیمت پایین‌تر باعث شده است که با روند کاهش قیمت SSDها و افزایش سهم بازار آنها، قیمت هارد دیسک‌ها کاهش بیشتری هم پیدا کند. گزارش iSuppli نشان می‌دهد که در حال حاضر متوسط قیمت فروش هارددیسک‌ها در مقایسه با متوسط قیمت فروش حافظه‌های SSD به ۷ درصد رسیده است. به طور کلی SS‌ها از نظر سرعت، توانایی حفاظت از اطلاعات، مصرف انرژی و اندازه از هارد دیسک‌های معمولی بهترند. همچنینSSDها به علت نداشتن اجزای متحرک، کاملا بی‌صدا هستند، اما وقتی قرار باشد یک فضای ذخیره‌سازی بزرگ با قیمت ارزان در اختیار داشت، هارد دیسک‌ها همچنان انتخاب‌های بهتری خواهند بود.