برندهای گمنام بهتر می‌فروشند

تغییر قیمت‌ها باعث توجه به بازار تبلت‌های گمنام و ارزان قیمت شده است

دنیای‌اقتصاد- این روزها با توجه به افزایش قیمت تبلت‌هایی با برندهای مطرح و محبوب مانند apple و Samsung توجه برخی از کاربران این کالا به سمت نمونه‌های ارزان قیمت جلب شده است. این درحالی است که تا همین یک ماه قبل با وجود رشد شدید و ناگهانی قیمت‌ها در بازار تبلت تقاضای خریداران تبلت همچنان روی محصولات باکیفیت و محبوب بازار مانند IPAD بوده است. اما اینک در بازار شاهد اتفاق دیگری هستیم.

به گفته فعالان بازار، این موضوع (جلب توجه به سمت نمونه‌های ارزان قیمت تبلت) منجر به افزایش قیمت نمونه‌های ارزان قیمت در بازار تبلت شده است، به طوری‌که اگر یک تبلت با برندی نا شناخته قیمتی حدود ۴۰۰ هزار تومان داشت، اکنون با توجه به نوسانات نرخ ارز و افزایش تقاضا در کنار کاهش موجودی قیمت آن به حدود ۷۰۰ هزار تومان رسیده است.

محمد معروفی، یکی از کسبه بازار هم با تایید این موضوع می‌گوید: طی روزهای اخیر قیمت ipad new ۱۶GB به یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسیده است و قیمت نمونه ۳۲ گیگابایتی این کالا حدود دو میلیون و ۱۵۰ تا دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است و همین موضوع باعث شده است که میزان تقاضا برای این کالا در حد قابل توجهی کاهش یابد. وی قیمت نمونه ۶۴ گیگابایتی IPAD MEW را نیز در حدود دو میلیون و ۳۵۰ هزار تا دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان اعلام کرد.

این فعال بازار افزود: در چنین شرایطی کمتر کسی ترجیح می‌دهد به سراغ یک نمونه دو میلیون تومانی برود و از میان ارزان قیمت‌های بازار کالای مورد نظر را انتخاب می‌کند.

مسعود کلانی، یکی دیگر از کسبه بازار تبلت هم می‌گوید: تا پیش از این خریداران در بازار تبلت دو دسته بودند. افرادی که تنها به دنبال ipad بودند و دسته دیگر افرادی که تنها به دنبال کالایی به نام تبلت بودند تا از غافله تبلت داران عقب نمانند.

البته در این بین گروهی هم از بین برندهایی نظیر سامسونگ، ایسوس، گیگابایت و... نمونه‌ای را انتخاب می‌کردند که علاوه بر اینکه قیمت مناسبی داشته باشد بلکه قابلیت‌ها فنی بالایی هم داشته باشد. اما اکنون با افزایش قیمت بخش عمده تقاضا به سمت نمونه‌های ارزان قیمت جلب شده است.

بهنامی یکی دیگر از فعالان بازار هم با بیان این مطلب که نباید از لفظ افزایش قیمت برای بازار استفاده شود گفت: درست این است که بگوییم ارزش پول ما کاهش یافته است. نه اینکه بگوییم قیمت‌ها افزایش یافته است! وی افزود: ما همچنانNEW IPAD با ظرفیت ۱۶ گیگابایت را با قیمت ۶۵۰ دلار، نمونه ۳۲ گیگابایتی را با قیمت ۷۵۰ دلار و نمونه ۶۴ گیگابایتی را با قیمت ۸۵۰ دلار خریداری می‌کنیم و این به معنای ثبات قیمت‌ها است و این مشکل ما است که پول ما ارزش خود را از دست داده است. وی افزود: با توجه به اتفاقات اخیر در بازار ما شاهد کاهش شدید تقاضا در مورد تبلت‌های گران‌قیمت هستیم.

فعالان بازار همچنین از چند دستگی قیمت در بازار تبلت خبر داده و اعلام کردند، طی روزهای اخیر، به ویژه دو تا سه روز گذشته در پی شدت گرفتن نوسانات نرخ ارز در بازار شاهد بروز پدیده چند دستگی قیمت در بازار تبلت بوده‌ایم.

آنها اعلام کردند در حال حاضر بین قیمت‌های ارائه شده برای انواع تبلت در بازار شاهد یک اختلاف ۵ تا ۳۰ هزار تومانی قیمت هستیم. فعالان بازار همچنین از کاهش موجودی در مورد تبلت‌های IPAD II در بازار خبر داده و گفتند در حال حاضر این تبلت‌ها در رده کمیاب‌های بازار قرار گرفته‌اند.