دنیای‌اقتصاد- بازار جهانی کامپیوترهای شخصی در سال‌های اخیر و با ورود محصولات دیجیتال جدیدی مانند تبلت‌های چندرسانه‌ای و موبایل‌های هوشمند، افت و خیزهای مختلفی را تجربه کرده است و حالا انتظار می‌رود با ورود سیستم‌عامل جدید و جنجالی مایکروسافت به بازار یک بار دیگر این بازار شاهد تحولات بزرگی باشد.

با پایان فصل سوم سال ۲۰۱۲ و نزدیک شدن به زمان عرضه رسمی ویندوز ۸، بازار جهانی کامپیوترهای شخصی شاهد کاهش نسبی میزان صادراتش نسبت به سال گذشته بوده است. براساس جدیدترین گزارش منتشر شده از سوی موسسه تحقیقاتی IDC در این زمینه، صادرات جهانی کامپیوترهای شخصی در فصل سوم سال ۲۰۱۲ نسبت به فصل سوم سال ۲۰۱۱ کاهش ۶/۸ درصدی داشته است. این در حالی است که کارشناسان IDC تا ماه آگوست انتظار داشتند این کاهش صادرات تنها تا ۸/۳ درصد باشد.
«جی چاو» یکی از تحلیلگران موسسه IDC در این مورد می‌گوید: «بازار جهانی کامپیوترهای شخصی به تدریج دارد وارد روند رکود و کاهش می‌شود. این بازار در فصل دوم امسال کاهش نسبتا کمی در صادراتش نسبت به سال گذشته میلادی را تجربه کرد و حالا در پایان فصل سوم این کاهش بیشتر هم شده است. در واقع بحران اقتصادی جهان و البته عواملی مانند روند کند چرخه جایگزینی کامپیوترهای شخصی قدیمی با مدل‌های جدیدتر و البته تمایل کاربران به خرید محصولات دیجیتال شخصی دیگر مانند تبلت‌ها و موبایل‌های هوشمند، در این مورد بسیار تاثیرگذار بوده‌اند. این در حالی است که کاهش نسبی قیمت اولترابوک‌ها هم نتوانسته تاثیر چندانی بر نجات این بازار داشته باشد و حالا با نزدیک شدن به زمان عرضه رسمی سیستم‌عامل ویندوز 8، بسیاری از کارشناسان انتظار دارند بازار جهانی کامپیوترهای شخصی با چالش‌های جدیدی روبه‌رو شود.»


«دیوید فیلد» یکی دیگر از کارشناسان این موسسه هم می‌گوید: «ما انتظار داریم بازار جهانی کامپیوترهای شخصی در فصل چهارم و با وجود عرضه رسمی سیستم‌عامل جدید ویندوز 8، همچنان روند ضعیفی داشته باشد. در حالی که این بازار در حال تمرکز بر فروش محصولات
باقی‌مانده قدیمی و ورود به زمان عرضه نسل جدید محصولاتش است، کاربران و مصرف‌کنندگان هنوز چشم به ورود محصولات جنجالی مانند تبلت‌ها دارند. از طرفی این تجارت روند کندی در چرخه بهبودش دارد، چون هنوز نگرانی‌های جدی درباره بحران اقتصادی گسترده در اغلب کشورهای جهان وجود دارد. با این همه هنوز امیدهای کمرنگی برای بازگشت به روند رشد در آخرین روزهای سال میلادی جاری وجود دارد».
بازار کامپیوترهای شخصی ایالات متحده همچنان روند ضعیف‌تری را نسبت به پیش‌بینی‌های قبلی داشته است. در واقع این موضوع نشان‌دهنده کاهش تقاضای مصرف‌کنندگان حتی در زمان بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها است. این در حالی است که بحران و رکود اقتصادی با نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هم تاثیر چشمگیری بر تجارت کامپیوترهای شخصی در این بازار گذاشته است. کارشناسان انتظار دارند رشد صادرات کامپیوترهای شخصی در بازار این کشور در فصل چهارم امسال و سال میلادی آینده اتفاق بیفتد.
بازار منطقه خاورمیانه، آفریقا و اروپای شرقی هم همچنان روند رشد ثابتش را ادامه می‌دهد، هرچند میزان فروش کامپیوترهای شخصی در ماه‌های جولای و آگوست چندان بالا نبود، اما در ماه سپتامبر این میزان فروش افزایش نسبی را تجربه کرد. در واقع ورود محصولات جدید مبتنی بر سیستم‌عامل ویندوز ۸ به خصوص اولترابوک‌های جدید به این بازار تاثیر زیادی بر افزایش میزان فروش داشته است. البته فشار بحران‌های اقتصادی و ورود محصولات رقابتی دیگر به این بازار باعث شده است تا میزان فروش براساس پیش‌بینی‌های انجام شده در گذشته پیش نرود.


در این میان اما بازار کامپیوترهای شخصی در ژاپن یکی از قوی‌ترین بازارها بوده و رشد خوبی را در میزان فروش داشته است. در بازار منطقه آسیای پاسیفیک، بازار جهانی کامپیوترهای شخصی رشد فصلی نسبت به فصل دوم امسال را تجربه کرده است. هرچند بازار چین رشد خوبی داشته است اما بازار دیگر مناطق همچنان تحت تاثیر بحران‌های اقتصادی قرار دارند.
در میان تولید کنندگان برتر بازار جهانی کامپیوترهای شخصی، شرکت HP شاهد کاهش بیش از 16 درصدی صادرات جهانی خودش بوده است و با فاصله کمی از رقیب چینی‌اش Lenovo، همچنان جایگاهش را در رتبه اول حفظ کرده است. شرکت Lenovo اما صرف‌نظر از روند کند رشدش در منطقه آسیا، همچنان بیشترین میزان رشد سالانه را نسبت به دیگر تولیدکنندگان برتر این بازار برای خودش به ثبت رسانده است. این شرکت با تاسیس کارخانه‌هایی در بازارهای بزرگ دیگر مانند ایالات متحده آمریکا و طراحی و تولید محصولات متنوع برای کاربران مختلف توانسته استراتژی موفقی را در این بازار در پیش بگیرد.
شرکت Dell اما فصل نه‌چندان خوبی را پشت سر گذاشته و حجم صادراتش حتی در مقایسه با فصل دوم هم کاهش پیدا کرده است. این شرکت شاهد کاهش سهم بازارش در تمام بازارها بوده است و فصل سوم را با کاهش ۱۴ درصدی میزان صادراتش به پایان رسانده است. بسیاری از کارشناسان معتقدند این اتفاق به دنبال تمرکز این شرکت بر بازارهای دیگری مانند نرم‌افزارها و خدمات تجاری و اداری رخ داده است. شرکت Acer هم با بازگشت دوباره به روند رشد توانسته روزهای خوبی را در فصل سوم امسال تجربه کند. در واقع تمرکز این شرکت بر تولید و عرضه نوت‌بوک‌های ارزان قیمت باعث شده تا بتواند حضورش در این بازار را به صورت پررنگ ادامه دهد.
اشتباه گارتنر برای معرفی Lenovo به‌عنوان برترین تولیدکننده بازار
در حالی که شرکت‌های تولید کننده کامپیوترهای شخصی با پایان رسیدن فصل سوم، آمارهای خودشان از میزان صادرات و سهم بازار را منتشر کردند، موسسه تحقیقاتی Gartner هم گزارش خودش را از بازار جهانی کامپیوترهای شخصی در فصل سوم منتشر کرد و در این گزارش اعلام کرد که شرکت چینی Lenovo با پشت سر گذاشتن HP به حاکمیت چندین ساله این تولیدکننده بزرگ بر بازار کامپیوترهای شخصی پایان داده است. این در حالی است که بلافاصله شرکت HP در اعتراض به این گزارش اعلام کرد که موسسه Gartner در گزارش خود کامپیوترهای WorkStation را از قلم انداخته است.
شرکت HP در بیانیه‌ای در این مورد اعلام کرده است: «در حالی که گزارش‌های مختلفی درباره بازار کامپیوترهای شخصی در فصل سوم سال 2012 منتشر شده‌اند، بعضی از این گزارش‌ها در محاسبات خودشان، تمامیت این بازار را در نظر نگرفته‌اند. گزارش IDC شامل بخش بسیار مهم WorkStationها در بازار کامپیوترهای شخصی است و در نتیجه بسیار جامع‌تر و قابل
استنادتر است.»