ضابطه‌مند شدن استقرار آنتن‌ها و دکل‌های مخابراتی از هر نوعی که باشد از این روست که نگرانی‌هایی در مورد اثرات این گونه امواج وجود دارد و تمام این اقدامات در جهت رفع این نگرانی است.

معصومه ابتکار، رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران، در گفت‌و‌گو با ایلنا در پاسخ به سوالی در مورد اینکه مصوبه شورای شهر در خصوص ساماندهی دکل‌ها و آنتن‌های مخابراتی در چه مرحله‌ای است، گفت: این مصوبه حدود ۴ یا ۵ ماه است که عملیاتی شده است. همچنین شرکت ارتباطات شهر از طرف شهردار تهران مسوولیت اجرایی این مصوبه را بر عهده گرفته است.

وی با بیان اینکه مساله ساماندهی و ضابطه‌مند شدن آنتن‌ها و دکل‌های مخابراتی به لحاظ مسائل زیست‌محیطی، مدنظر شهری و سلامت بسیار حائز اهمیت است، اظهار کرد: از همین رو شورای شهر پیگیری اجرای صحیح این ضابطه‌مندی است.

وی بیان کرد: گزارش‌های ما نشان می‌دهد که خوشبختانه همکاری خوبی از سوی نهادهای دولتی برای اجرای این مصوبه صورت گرفته است و شرکت‌های سرویس دهنده خدمات مخابراتی همچون آنتن‌های تلفن همراه، (BTS) همکاری نسبتا خوبی داشته‌اند.

به گفته ابتکار روح مصوبه ساماندهی دکل‌ها و آنتن‌های مخابراتی این است که شهرداری تهران باید با تاسیسات مخابراتی از جمله دکل و آنتن‌ها به عنوان سازه برخورد کند و سازه باید از سوی شهرداری تهران پروانه فعالیت دریافت کند.

رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران گفت: اسناد و مطالبات علمی که از سوی دستگاه‌های مختلف شامل دستگاه مسوول در شهرداری تهران، بخش‌های بهداشت و شواهد علمی موجود است، نشان می‌دهد نگرانی از بابت امواج مخابراتی جدی است و تنها مختص کشور ما نیست و در دیگر کشورهای دنیا نیز وجود دارد که در حدود یک ماه پیش گردآوری در مقامات عالی رتبه و متولی ارائه دادم.

وی خاطرنشان کرد: در کتاب‌های پایه پزشکی نیز مطرح شده است که ممکن است امواج مخابراتی منشا بیماری‌های ناشناخته باشد.

ابتکار ادامه داد: آنهایی هم که معتقدند، امواج عوارضی ندارد شروطی را برای آن مطرح کردند و گفته‌اند به شرطی که استاندارد‌ها و ضوابط مربوط به انتشار امواج رعایت شود مشکلی نخواهد داشت. عده‌ای هم معتقدند که‌‌ همان استاندارد‌ها نیز باید سختگیرانه باشد و اعتقاد به مضر بودن امواج دارند.

وی خاطرنشان کرد: قطعا منشا بسیاری از بیماری‌های صعب‌العلاج که روند رو به رشدی نیز دارند همین آلودگی‌ها زیست‌محیطی است و اگر استانداردسازی‌ها نهادینه نشود با مشکلات زیادی در آینده نزدیک مواجه خواهیم شد.