به تازگی اطلاعاتی درباره قاچاق گسترده دستگاه‌های آی‌فون و آی‌پد به چین منتشر شده است. ۲۶ فروشگاه و توزیع کننده آنلاین گوشی‌های آی‌فون و تبلت آی‌پد اپل روز گذشته از سوی دادگاهی در چین به دلیل قاچاق این دستگاه‌ها احضار شده اند. دادگاه اعلام کرده که این فروشگاه‌ها ۱۶۲ هزار دستگاه آی‌فون و آی‌پد را به ارزش ۸۰ میلیون دلار از هنگ کنگ طی دو سال گذشته به شکل قاچاق وارد کشور چین کرده‌اند.

بر این اساس، نیمی از این توزیع‌کنندگان در بیانات خود اظهار کرده‌اند که این گوشی‌ها را توسط خانم‌ها در مسافرت‌های متعددی به هنگ‌کنگ وارد کشور چین کرده اند. ظاهرا در این سفرها به زنانی که به نظر خانه‌دار می‌رسند توجهی نمی‌شود و وسایل همراه آنها مورد بررسی در حین سفر قرار نمی‌گیرد.

آنها اعلام کرده‌اند که برای هر دستگاهی ۲۰ تا ۳۰ یوآن می‌پردازند و از آنجا که واردات و فروش دستگاه‌های لوکسی مثل آی‌فون و آی‌پد سخت است و این دستگاه‌ها در هنگ کنگ به راحتی خرید و فروش می‌شود، مجبور به واردات این دستگاه‌ها به شکل قاچاق شده اند. از سوی دیگر، اختلاف قیمت آی‌فون و آی‌پد در کشورهای مختلف باعث قاچاق این دستگاه‌ها به کشورهایی مثل چین می‌شود که مردم به شکل چمدانی و مسافری این دستگاه‌ها را با خود حمل کنند.