کاهش موجودی هارد دیسک در بازار

دنیای‌اقتصاد- هارددیسک‌های اکسترنال از دسته کالاهایی هستند که مدت‌ها است (قبل از نوسانات شدید نرخ دلار) بابت واردات و عرضه با مشکل مواجه هستند. در حقیقت از زمانی که سیل تایلند بنیان کارخانه‌های سازنده هارددیسک را در تایلند ویران کرد،بازار هارددیسک چه در بازار جهانی و چه در بازار ایران با یک رکود و کاهش موجودی شدید مواجه شد.

اما اینک پس از رفع مشکل کارخانه‌های سازنده در بازار هارددیسک ایران همچنان شاهد کاهش عرضه (به ویژه در مورد برندهای اسم و رسم دار) و رشد پلکانی قیمت‌ها هستیم. فعالان بازار و کارشناسان می‌گویند: طی ماه‌های گذشته و به ویژه سه تا چهار ماه اخیر به دلیل کاهش نقدینگی واردکنندگان و مشکلات و موانع وارداتی شاهد کاهش چشمگیر حجم واردات این کالای پرمخاطب در بازار بوده‌ایم. به گفته آنها، در چنین شرایطی برندهای مطرحی مانند سی گیت و وسترن دیجیتال که سال‌ها حرف اول را در بازار هارددیسک‌های اکسترنال می‌زدند حالا با کاهش شدید موجودی مواجه شده و تنوع مدل‌های آنها به یکی دو قلم رسیده است.

علی ساحلی، یکی از فعالان بازار ضمن اشاره به کاهش شدید تنوع انواع هارددیسک اکسترنال در بازار می‌گوید: در حال حاضر تنها نمونه‌های موجود در بازار هارددیسک‌های اکسترنال ۵۰۰گیگابایتی و یک ترابایتی است.وی همچنین گفت: موجودی هارددیسک‌های اینترنال (داخلی) نیز طی ماه‌های اخیر به شدت کاهش یافته است و به همین دلیل اکثر افرادی که قصد تعویض هارد لپ‌تاپ یا کامپیوتر خود را دارند ناچارند یک نمونه اکسترنال خریداری کرده و قاب آن را باز کرده و در لپ‌تاپ تعبیه کنند.

شرکت سازگار، عرضه‌کننده هارددیسک‌های برندهای سی گیت و وسترن دیجیتال نیز با تایید این موضوع گفت: در حال حاضر دو برند سی گیت و وسترن دیجیتال تنها به عرضه هارددیسک‌های اکسترنال با ظرفیت‌های ۵۰۰ گیگابایت و یک ترابایت پرداخته که قیمت این هاردها به ترتیب ۱۸۵ هزار تومان و ۲۴۵ هزار تومان است. بر اساس اعلام این شرکت این پیش بینی وجود دارد که به دلیل سختی شرایط واردات و سایر مشکلات، در آینده نزدیک با کاهش بیشتر موجودی و همچنین رشد قیمت‌ها مواجه شویم.

علاوه بر این عرضه‌کنندگان رده دوم یا سوم هارددیسک در بازار نیز با کاهش شدید موجودی مواجه شده‌اند که بالطبع قیمت‌ها را افزایش داده‌اند. براساس اعلام یکی از نمایندگی‌های شرکت آونگ، عرضه کننده هارددیسک‌های ADATA نیز در حال حاضر موجودی این شرکت در زمینه هارددیسک‌های اکسترنال کاهش یافته است و این شرکت تنها هاردهای ۵۰۰ گیگابایتی و یک ترابایتی برای عرضه به بازار را در سبد کالاهای خود دارد. این شرکت اعلام کرد که هاردهای ۵۰۰ گیگابایتی این برند با قیمتی در حدود ۲۰۰ تا ۲۳۳ هزار تومان و نمونه‌های یک ترابایتی با قیمتی در حدود ۲۶۶ تا ۳۰۱ هزار تومان به بازار عرضه شده‌اند که نمونه‌های گران قیمت شامل هارددیسک هایی با بدنه ضد خش و ضد ضربه است.

یکی دیگر از کسبه بازار هم با اشاره به ورود هاردهایی با برندهای نا آشنا در بازار گفت: طی مدت اخیر به دلیل کاهش موجودی هارددیسک شاهد عرضه برندهایی ناشناخته در بازار هستیم که شاید برندهای حرفه‌ای باشند، اما تا کنون در بازار دیده نشده بودند. به گفته وی، به‌عنوان مثال هارددیسک‌های بوفالو با قیمت بالایی وارد بازار شده‌اند که البته مخاطبان چندانی ندارند.

این فعال بازار افزود: اکثر فعالان و کارشناسان بازار پیش‌بینی می‌کنند که در آینده نزدیک شاهد رشد بیشتر قیمت‌ها در بازار هارددیسک خواهیم بود. وی افزود: به همین دلیل توصیه می‌کنیم اگر کسی قصد خرید هارددیسک را دارد هم‌اکنون برای خرید اقدام کند. این فعال بازار همچنین گفت: طی مدت اخیر شاهد کاهش بسیار چشمگیر هاردهای SSD در بازار هستیم و در صورتی که این هاردها در بازار یافت شوند قیمت بسیار بالایی دارند. وی افزود: اگر میزان رشد قیمت‌ها در مورد هارددیسک‌های عادی طی شش ماه اخیر ۴۰ درصد بوده باشد در مورد SSDها در حدود ۷۰ درصد بوده است.

فعالان بازار افزودند: اگر اوضاع به همین منوال پیش رود در آینده نزدیک شاهد خواهیم بود که هیچ هارددیسکی در بازار موجود نیست و کاربران نیز نیاز خود را با کالاهای جایگزین تامین می‌کنند.