برچسب شبنم در اختیار فعالان قانونی

برخلاف تصور بسیاری از افراد که فکر می‌کنند طرح شبنم در گمرک جمهوری اسلامی ایران روی کالاها الصاق می‌شود چنین تصوری صورت واقعی ندارد، چرا که به دلیل حجم فعالیت کاری بالای گمرک این برچسب‌ها به‌طور مستقیم در اختیار واردکنندگان قرار می‌گیرد. مجری طرح شبنم در گفت‌وگو با موبنا با اشاره به نصب برچسب‌های طرح شبنم توسط فعالان قانونی گفت: این برچسب‌ها بعد از ترخیص کردن کالاها در انبارهای شرکت‌های موردنظر توسط کارگزارها نصب می‌شوند.

اعلایی افزود: نصب و الصاق طرح شبنم روی تک تک کالاهای وارداتی کاری زمان بر است به همین دلیل با درخواست رییس کل گمرک ایران این فرآیند به خارج از گمرک منتقل شده و زمانی که واردکننده کالا را ترخیص می‌کند محل الصاق با کارگزارها و نصاب‌های مسوول مشخص می‌شود و براساس آن فرم و تعداد کالا الصاق می‌شود.

وی با اشاره به امکان سوءاستفاده برخی از واردکنندگان و تاجران از در اختیار گذاردن طرح شبنم به صورت مستقیم در اختیار آنها گفت: با شرایط موجود و فعلی امکان سواستفاده وجود دارد، ولی با جریمه‌های در نظر گرفته شده در این زمینه کمترکسی به فکر سوءاستفاده می‌افتد.

به گزارش موبنا، اجرای طرح شبنم از آبان ماه سال گذشته برای گروه‌های کالایی لوازم خانگی، تلفن همراه، کالاهای رایانه‌ای و ملحقات آن، برخی از تجهیزات پزشکی و لوازم آرایشی و بهداشتی الزامی شد که براساس این طرح، واردکنندگان کالا ملزم و مکلف شدند که کالاهای خود را از طریق مبادی قانونی یعنی همان گمرک وارد کشور کنند.