سلام دوباره به سیستم‌های قدیمی و پی سی‌ها

این روزها با افزایش قیمت‌ها در بازار لپ‌تاپ و کامپیوترهای چند منظوره و همچنین کاهش چشمگیر موجودی مینی لپ‌تاپ و لپ‌تاپ‌ها، توجه گروهی از کاربران کامپیوتر به سمت PC‌ها جلب شده است و درصدد ارتقا و استفاده مجدد از آنها برآمده‌اند. گویا کامپیوترهای رومیزی که تا همین شش ماه قبل زمزمه‌هایی در مورد کاهش شدید تعداد کاربران آنها به گوش می‌رسید حالا با استفاده از این شرایط به وجود آمده در بازار محبوبیت خود را نزد برخی از کاربران به‌دست آورده‌اند. به گفته فعالان بازار، طی شش ماه و به ویژه دو ماه اخیر که میزان تقاضا برای لپ‌تاپ در حد چشمگیری کاهش یافته است، شاهد هستیم که گروهی برای خرید قطعاتی نظیر مادربورد، رم، مانیتور، کارت گرافیک و... به بازار مراجعه کرده و گویا درصدد ارتقای فنی سیستم‌های قدیمی خود هستند.

محمد مولایی یکی از کسبه بازار کامپیوتر با تایید این مطلب که رکود بازار لپ‌تاپ موجب رونق نسبی در بازار قطعات کامپیوتری شده است، گفت: علاوه بر بازار قطعات کامپیوتری، بازار کالاهایی نظیر کیس، ماوس، کیبورد و وب کم و... نیز تا حدودی نسبت به روزهای قبل با افزایش تقاضا مواجه شده است.

وی افزود: به نظر می‌رسد خریداران باور کرده‌اند که موضوع کاهش موجودی در بازار لپ‌تاپ و مینی‌لپ‌تاپ‌ها صحت دارد و به همین دلیل به فکر استفاده از سیستم‌های قدیمی خود افتاده‌اند و از آنجا که امکان ارتقای لپ‌تاپ و مینی لپ‌تاپ بسیار محدود است، توجه‌ها به سمت PC‌ها جلب شده است.

ساروجی، یکی دیگر از کسبه بازار کامپیوتر هم در این باره گفت: از حدود دو ماه قبل موجودی قطعات کامپیوتری هم در بازار به شدت کاهش یافته است.

وی با بیان این مطلب که پی‌سی‌ها به دلیل قابلیت بسیار زیادی که در زمینه ارتقای فنی و سخت‌افزاری دارند، گفت: به طور کلی می‌توان یک پی‌سی که برای یک فرد مبتدی مناسب است را با ایجاد تغییراتی به یک پی‌سی باقابلیت و خوب تبدیل کرد. اما یک لپ‌تاپ چنین قابلیتی را ندارد. به همین دلیل این اواخر برخی از افرادی که به دنبال لپ‌تاپ حرفه‌ای هستند و با کاهش موجودی یا رشد شدید قیمت‌ها مواجه هستند به فکر ارتقای پی سی‌ها افتاده و از آنها استفاده می‌کنند. به گفته وی، شاید تنها نقطه ضعف یک پی‌سی حجم بزرگ و عدم بهره‌مندی از قابلیت حمل و نقل و انتقال آسان باشد. اما برای یک کاربر می‌صرفد که سیستم خود را ارتقا دهد و با آن کار کند تا چندین میلیون بابت خرید یک لپ‌تاپ هزینه کند. وی همچنین افزود: یک پی‌سی با قابلیت‌های فنی متوسط با یک لپ‌تاپ حرفه‌ای برابری می‌کند و این موضوع هم تا حدود زیادی به جلب توجه کاربران کامپیوتر به سمت این کالا موثر بوده است.

فعالان بازار می‌گویند، به نظر می‌رسد با توجه به رشد قیمت‌ها و از همه مهم‌تر کاهش شدید موجودی در بازار لپ‌تاپ‌ها، در روزهای آینده در بازار شاهد جلب بیشتر توجه‌ها به سمت قطعات کامپیوتری و همچنین پی‌سی‌ها خواهیم بود.

این درحالی است که یک فعال بازار لپ‌تاپ در این باره می‌گوید: ما همانطور که در بازار لپ‌تاپ و مینی‌لپ‌تاپ با کاهش موجودی و افزایش قیمت مواجه بوده‌ایم، در بازار قطعات کامپیوتری با رشد قیمت‌ها و کاهش قیمت مواجه هستیم. به همین دلیل نمی توانیم بگوییم که رشد قیمت و کاهش موجودی در بازار لپ‌تاپ، موجبات رشد تقاضا در بازار قطعه را فراهم آورده است. به گفته این فعال بازار، وضعیت بازار به همین منوال باقی نخواهد ماند و در بازار شاهد عرضه مجدد انواع لپ‌تاپ و مینی‌لپ‌تاپ خواهیم بود.