بازی های تعرفه ای جان فعالان بازار تجهیزات شبکه را به لب رساند

دنیای‌اقتصاد- با رشد ضریب نفوذ اینترنت و افزایش تعداد کاربران اینترنت بی‌سیم و... بازار خرید و فروش تجهیزات شبکه نیز طی سال‌های اخیر رونق چشمگیری گرفته است. اما این اواخر به دلیل نوسانات نرخ ارز و همچنین کاهش نقدینگی واردکنندگان و عرضه‌کنندگان تجهیزات شبکه، در بازار این کالا با مشکلاتی مواجه شده‌ایم. علاوه بر این مشخص نبودن تعرفه واردات این تجهیزات طی هفته‌های گذشته باعث بروز دردسرهایی برای برخی از واردکنندگان شده است.

براساس اعلام فعالان بازار، طی دو هفته اخیر مشخص نبودن تعرفه‌های تجهیزات شبکه موجب شده است تا تعدادی از واردکنندگان تجهیزات شبکه برای ثبت سفارش کالاهای خود سردرگم شوند.

به گفته فلاح مرشدی، یکی از فعالان بازار تجهیزات شبکه، تا چند وقت قبل واردکنندگان بنا بر شماره تعرفه ۸۵۱۷ و چند شماره تعرفه دیگر بابت ثبت سفارش کالاهای خود اقدام می‌کردند.

اما از هفته گذشته این دو شماره تعرفه حذف شده‌اند و چند شماره تعرفه جدید بابت این تجهیزات ارائه شد و برخی از واردکنندگان توانستند کالاهای خود را ترخیص کنند.

به گفته این فعال بازار چنین اقدامات و بازی‌های تعرفه‌ای باعث شده است تا روند واردات کالا به بازار داخلی کندتر از پیش شده و به این ترتیب هم بازار و هم مصرف‌کنندگان متضرر شوند. چرا که در صورت کندی روند واردات، کالا در بازار کمیاب و در صورت کاهش موجودی در بازار با افزایش قیمت‌ها مواجه می‌شویم.

این فعال بازار افزود: طی مدت اخیر و به ویژه یک ماه گذشته در بازار خرید و فروش تجهیزات شبکه با رشد ۱۰ تا ۲۰ درصدی قیمت‌ها مواجه بوده‌ایم که علت نوسانات شدید نرخ ارز است. فعالان بازار همچنین از عدم عرضه کالا از جانب فعالان بازار تجهیزات شبکه طی دو روز اخیر خبر دادند.