یک مهندس چینی دستگاه چند وجهی ابداع کرده که با قابلیت‌هایی همچون اندازه‌گیری دما از فاصله یک متری، اسکن خانه برای عایق‌های سوراخ‌دار و تشخیص رطوبت در زیرزمین، عنوان «چاقوی سوئیسی کوگ حسگرها» را به‌خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، دستگاه لوله‌ای شکل «Node(نود)» توسط جورج یو اختراع شده که اطلاعات جهان اطرافش را ثبت کرده و از طریق بلوتوث به یک گوشی هوشمند آی‌فون ارسال می‌کند. بدنه این دستگاه شامل یک صفحه مدار با سه حسگر حرکتی متصل درون یک استوانه پلاستیکی کوچک است. طیفی از حسگرها برای اندازه گیری رطوبت، دما، نور و رنگ در هر سر این دستگاه قابل اتصال است.

اختراع یو این حسگرها را در یک سیستم منعطف ترکیب کرده و یک برنامه منطبق تلفن هوشمند را ایجاد کرده که اطلاعات محیطی جمع‌آوری شده توسط حسگرها را نمایش می‌دهد. این مهندس ۳۰ ساله که در هوستون آمریکا سکونت دارد، در سال ۲۰۰۹ یک برنامه آی‌فون برای شناسایی گازهای سمی را برای ناسا طراحی کرده بود. اگرچه ناسا این پروژه را متوقف کرد، یو بر این باور بود که حسگرهای مرتبط با تلفن همراه می‌توانند از کاربردهای گسترده‌تری برخوردار باشند. دستگاه پایه حسگر حرکتی تنها کمی بیشتر از ۹۰ پوند هزینه داشته و حسگرهای قابل اتصال به این دستگاه از ۱۶ تا ۴۷ پوند متفاوت هستند.

این دستگاه اکنون از علاقه‌مندان زیادی برخوردار بوده که از آن برای مثال برای اندازه‌گیری دمای گلخانه یا ارتفاع و سرعت بالن‌های هوای داغ استفاده می‌کنند. یو قصد دارد پیوست‌های حسگر جدیدتری از جمله حسگر سنجش گاز را برای این دستگاه ابداع کند.