رییس هیات مدیره شرکت مخابرات ایران گفت: طبق آخرین آمار ضریب نفوذ تلفن ثابت حدود ۳۴‌درصد و تلفن همراه ۳۸‌درصد است. وفا غفاریان در سخنانی در گردهمایی تخصصی مدیران وزارت و شرکت‌های زیرمجموعه با بیان این مطلب اظهار داشت: استراتژی توسعه مخابرات در آینده ارائه خدمات ارزش افزوده بیشتر به مردم خواهد بود. غفاریان در مورد متوسط اشتراک تلفن ثابت و همراه در هر خانوار اظهار کرد: طبق بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد در هر خانوار به طور متوسط دو شماره تلفن همراه و ۵/۱ شماره تلفن ثابت وجود دارد. وی در ادامه به سهم پایین مخابرات در سبد هزینه خانوار اشاره کرد و گفت: سال ۸۴، سهم مخابرات در سبد هزینه خانوار ۴‌درصد بود که الان به ۶‌درصد رسیده است که در مقایسه با سایر هزینه‌ها نظیر دخانیات،‌ سهم ICT از سبد هزینه خانوار بسیار پایین است و باید به دنبال افزایش آن بود. غفاریان حق مخابرات را از سبد هزینه خانوار بیش از این دانست و افزود: پتانسیل رشد بخش مخابرات بالا است؛ در صورت افزایش روند توسعه می‌توان سهمی بیشتر از سالی ۳‌درصد از سبد هزینه خانوار به دست آورد.

کاهش تعرفه واردات گوشی قطعی است

رییس انجمن صنفی فروشندگان سیم‌کارت، گوشی و لوازم جانبی گفت: کاهش تعرفه واردات گوشی تلفن همراه، قطعی است. «افشار فروتن لاریجانی» در گفت‌وگو با ایرنا افزود: تعدیل تعرفه توسط وزارت صنایع و معادن مطرح شده و قرار است مسوولان کمیسیون ماده یک، با بررسی مجدد تعرفه آن را تعیین کنند. لاریجانی ادامه داد: اگر تعرفه گوشی کاهش یابد، دیگر مردم به سمت گوشی‌های قاچاق (به دلیل ارزانی آن نسبت به گوشی‌های قانونی) نخواهند رفت و بدین ترتیب برای قاچاقچیان گوشی تلفن همراه، محدودیت‌هایی به وجود خواهد آمد.

تعرفه ایرانسل ثانیه‌ای شد

طرح تعرفه‌ «دقیقه‌ای» ایرانسل از تاریخ ۳۰ آبان ماه جاری دیگر ارائه نشده و تمامی مشترکان ایرانسل به طور خودکار در سیستم صورتحساب، به طرح تعرفه «ثانیه‌ای» منتقل می‌شوند. مشترکان تاکنون می‌توانستند به ‌وسیله سرویس USSD و IVR ایرانسل طرح تعرفه خود را از بین طرح‌های تعرفه‌ دقیقه‌ای یا ثانیه‌ای انتخاب کنند. بنا بر اعلام از تاریخ ۱۵ اردیبهشت‌ماه سال جاری تمامی سیم‌کارت‌های دائمی و اعتباری ایرانسل به صورت پیش فرض با تعرفه «پایه ثانیه‌ای» تحویل مشترکان شد و سیم‌کارت مشترکانی که با طرح «پایه دقیقه‌ای» تنظیم شده بود، هم به طور خودکار به طرح پایه ثانیه‌ای انتقال داده شده است.

معادل سازی واژه «GPRS» در دستور کار فرهنگستان ادب فارسی

پژوهشگر گروه مخابرات فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: معادل‌سازی فارسی واژه لاتین «GPRS» تلفن همراه در دستور کار این فرهنگستان قرار گرفت.حمید حسنی در گفت‌وگو با موبنا اظهار داشت: معادل فارسی چندین واژه لاتین در بخش مخابرات و تلفن همراه در جلد چهارم فرهنگ واژگان مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی منتشر شده است.پژوهشگر گروه مخابرات فرهنگستان زبان و ادب فارسی به اصطلاحاتی چون «GPRS»، «GSM» و «VMS» اشاره کرد و یادآور شد: معادل‌سازی این واژگان در دستور کار فرهنگستان زبان و ادب فارسی قرار گرفته و پیش‌بینی می‌شود ظرف ۶ ماه آینده واژه معادل این واژگان تصویب شود.حسنی با بیان اینکه فرهنگستان زبان و ادب فارسی طی چند سال اخیر معادل واژه‌های لاتین رایج در حوزه تلفن همراه نظیر «SMS» و«MMS» را مصوب کرده است، گفت: فرهنگستان ادب فارسی به جای واژه MMS «پیام چند رسانه‌ای» و به جای واژه SMS واژه پیامک را به عنوان معادل دوم این اصطلاح مصوب کرده است.