درآمد بازار جهانی تلویزیون به 26 میلیارد دلار رسید
ندا لهردی
بازار دیجیتال- بالاخره مراسم قرعه‌کشی بازی‌های مقدماتی جام‌جهانی هم برگزار شد تا نزدیک شدن هیجان‌انگیزترین مسابقات ورزشی جهان را گوشزد کند.

درست به همین دلیل هم هست که این روزها جام‌جهانی و اخبار مرتبط با آن به پرطرفدارترین موضوع مورد بحث افراد تبدیل شده‌ است.
با این همه، ما همیشه به دیدن عادت کرده‌ایم. دیدن، همان عنصری است که شنیدن را جذاب‌تر و هیجان‌انگیزتر می‌کند.
در واقع این دلیلی است که فروش انواع تلویزیون را با نزدیک‌تر شدن به مسابقات جام جهانی بیشتر و بیشتر می‌کند تا رقابت برای تولیدکنندگان بزرگ فشرده و سخت‌تر بشود. جدیدترین گزارش تحقیقاتی موسسه تحقیقاتیDisplay Research گواه خوبی برای تایید این موضوع است.
این گزارش که به تازگی منتشر شده، نشان از افزایش و رشد قابل توجه حجم صادرات جهانی انواع تلویزیون و درآمد حاصل از فروش آنها دارد.
براساس این گزارش، حجم صادرات جهانی تلویزیون تا پایان فصل سوم سال 2007 به دنبال رشد فصلی 18درصدی و رشد سالانه 11درصدی به 50/6میلیون دستگاه رسیده است. این در حالی است که درآمد حاصل از فروش جهانی انواع تلویزیون با رشد فصلی 17درصدی و رشد سالانه 10درصدی به 3/26میلیارد دلار تا پایان فصل گذشته یعنی فصل سوم سال 2007، رسیده است.
سرچشمه رشد
کارشناسان و تحلیل‌گران بازار جهانی تلویزیون دلایل مختلفی را برای توجیه رشد چشمگیر میزان صادرات و فروش این محصولات مطرح کرده‌اند.
کارشناسان موسسه تحقیقاتی Display Research در این مورد معتقدند رشد سریع بازار جهانی تلویزیون در واقع در کشورهای اروپایی اتفاق افتاد.
آنها برای اثبات این ادعا به آمار حاصل از تحقیقات خود اشاره کرده و می‌گویند درآمد حاصل از فروش انواع تلویزیون تا پایان فصل سوم سال 2007 با رشد فصلی 29درصدی و رشد سالانه 25درصدی همراه بوده است.
این در حالی است که میزان صادرات تلویزیون‌های صفحه تخت در کشورهای اروپای شرقی در فصل گذشته به رشد دوبرابر نسبت به فصل دوم سال ۲۰۰۷ رسیده است.
با این همه، تحلیل‌گران موسسه Display Research معتقدند که افزایش قابل توجه فروش تلویزیون در بازار کشورهای در حال توسعه، مهم‌ترین عامل رشد بازار جهانی تلویزیون بوده است.
آنها رشد بازار کشورهای در حال توسعه در بازار تلویزیون را رشدی «سالم» می‌نامند.
براساس آمار منتشر شده، حجم درآمد حاصل از فروش تلویزیون‌ در مناطق آسیای پاسیفیک، آمریکای لاتین، خاورمیانه و آفریقا به طور کلی با رشد سالانه 19درصدی همراه بوده است.
این در حالی است، که حجم صادرات تلویزیون به این مناطق تا ۱۱درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. کارشناسان، اما دلیل رشد سالم بازار تلویزیون در بازار کشورهای در حال توسعه را افزایش تقاضا برای تلویزیون‌هایی با تکنولوژی جدید و از طرفی کاهش قیمت نهایی انواع تلویزیون در این مناطق، می‌دانند. با این وجود، بیشترین میزان فروش گویا نصیب تلویزیون‌هایی با وضوح تصویر بالا یعنی ۱۰۸۰ پیکسلی‌ها شده است. به این ترتیب، فروش جهانی این تلویزیون‌ها با رشد فصلی ۷۰درصدی و رشد سالانه ۳۵۷درصدی همراه بوده است.
با این اوصاف هر تکنولوژی برای تولید تلویزیون مانند LCD یا پلاسما، وقتی با وضوح تصویر 1080 پیکسل همراه شود، منجر به فروش قابل توجه این محصولات می‌شود. به همین دلیل هم هست که فروش تلویزیون‌های LCD با وضوح تصویر 1080 پیکسل در فصل سوم سال 2007 به رشد 69درصدی نسبت به فصل دوم رسیده است.
برای تلویزیون‌های پلاسما با وضوح تصویر ۱۰۸۰ پیکسل این رقم به ۱۰۱درصد رسیده است.
تلویزیون‌های LCD
پرطرفدارترین محصولات بازار تلویزیون هنوز هم بیشترین تقاضای کاربران و خریداران را به خودشان اختصاص داده‌اند. راساس آمار موسسه Display Research میزان صادرات جهانی تلویزیون‌های LCD تا پایان فصل سوم سال ۲۰۰۷ با رشد فصلی ۲۶درصدی و رشد سالانه ۸۶درصدی همراه بوده است. به این ترتیب حجم صادرات تلویزیون‌های LCD تا پایان فصل گذشته به ۳/۲۰میلیون دستگاه رسیده است تا ۴۰درصد از کل صادرات جهانی تلویزیون را در اختیار بگیرد.
این در حالی است که درآمد حاصل از فروش جهانی این تلویزیون‌ها با افزایش سالانه 48درصد تا پایان فصل گذشته به 5/17میلیارد دلار رسیده که این رقم در واقع 66درصد از کل درآمد جهانی بازار تلویزیون است.
کارشناسان عواملی مانند ابعاد بزرگ‌تر و به کارگیری وضوح تصویر ۱۰۸۰ پیکسلی را مهم‌ترین دلایل رشد بازار جهانی تلویزیون‌های LCD به حساب می‌آورند.
تلویزیون‌های پلاسما
پلاسماهای بازار جهانی تلویزیون‌ همچنان طرفداران خاص خودشان را دارند. به همین دلیل هم هست که میزان صادرات جهانی آنها در فصل سوم سال ۲۰۰۷ با رشد فصلی ۲۴درصدی و رشد سالانه ۲۱درصدی همراه بوده است.
در این فصل حجم صادرات جهانی تلویزیون‌های پلاسما به 8/2میلیون دستگاه رسید تا 5/5درصد از کل صادرات جهانی تلویزیون را در اختیار بگیرد.
این در حالی است که درآمد حاصل از فروش جهانی تلویزیون‌های پلاسما با رشد سالانه ۱۹درصدی در این فصل به ۸/۳میلیارد دلار رسید تا ۱۴درصد سهم کل درآمد جهانی بازار تلویزیون را به خودش اختصاص بدهد.