مرورگر وبی که بسیاری از کاربران برای نخستین بار وب را با آن تجربه کردند با پایان یافتن زمان پشتیبانی از آن به خاطره‌ها می‌پیوندد. به گزارش خبرگزاری دانشجویان، مرورگر نت اسکیپ که به شرکت آمریکن آنلاین (AOL) متعلق است، پس از اول مارس سال ‌٢٠٠٨ مورد پشتیبانی قرار نخواهد گرفت.

مرورگر نت اسکیپ در نیمه دهه ‌٩٠ و با آغاز اوج‌گیری وب تجاری، از سوی بیش از ‌٩٠‌درصد کاربران اینترنت مورد استفاده قرار گرفت، اما با ورود مرورگرهای دیگر مانند اینترنت اکسپلورر مایکروسافت و فایر فاکس سهم آن در بازار تنها به ‌٦/٠‌درصد تقلیل یافت.

شرکت AOL به کاربران مرورگر نت‌اسکیپ توصیه کرده به مرورگرهای فایر فاکس یا فلاک ارتقا یابند که بر پایه فن‌آوری مشابه این مرورگر ساخته شده‌اند. ظرف هفته گذشته کاربران نت اسکیپ به پیامی برخورد می‌کردند که پایان پشتیبانی از این مرورگر را به آنها هشدار می‌داد.

بر اساس این گزارش، مرورگر نت اسکیپ از سوی مارک آندرسن طراحی شد که یکی از طراحان موزائیک است که اولین مرورگر محبوب وب به شمار می‌رود و اولین نسخه آن در سال ‌١٩٩٤ از سوی شرکت Netscape communications عرضه شد. شرکت‌های دیگر به ویژه مایکروسافت بر روی موفقیت نت اسکیپ سرمایه‌گذاری کردند و مایکروسافت مرورگر اینترنت اکسپلورر خود را همراه با سیستم عامل ویندوز عرضه کرد که با کسب ‌٨٠‌درصد از سهم بازار مرورگر امکان رقابت را از مرورگرهای دیگر به ویژه نت اسکیپ سلب کرده و آن را متروک کرد.

اکنون مرورگر کد باز فایر فاکس رقیب اصلی اینترنت اکسپلورر به شمارمی‌رود که بیش از ‌٥٠٠میلیون دانلود از آن صورت گرفته و طراحی آن با همکاری بنیاد موزیلا انجام گرفته است که از سوی اعضای شرکت نت اسکیپ بنیانگذاری شد.