اپراتور اول تلفن همراه کشور که به دلیل کمبود ظرفیت شبکه IN خود تاکنون موفق به ارائه به روز سیم‌کارت اعتباری نشده، در صدد است تا ظرفیت شبکه سیم‌کارت اعتباری خود را تا دو برابر افزایش دهد. به گزارش موبنا به گفته وحید صدوقی مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار با افزایش ظرفیت شبکه IN‌، تا ۳ ماه آینده شبکه اعتباری همراه اول برای ۲۰میلیون مشترک سرویس دهی خواهد کرد.

شبکه اعتباری اپراتور اول تلفن همراه کشور در زمان حاضر دارای ظرفیت ۸میلیون سیم‌کارت است و قرار است تا پایان ماه جاری به ۱۰‌میلیون افزایش یابد.

در زمان حاضر تعویق در ارائه سیم‌کارت‌های اعتباری ثبت نامی‌متقاضیان همراه اول موجبات نارضایتی بسیاری را از این اپراتور فراهم کرده است و به گفته مسوولان شرکت ارتباطات سیار هم اکنون ۲میلیون و ۵۵۸ هزار نفر در انتظار دریافت این نوع سیم‌کارت هستند.

منابع آگاه دلیل تاخیر در ارائه سیم‌کارت‌های اعتباری همراه اول را نبود سیم‌کارت خام تولیدی کشور می‌دانند؛ به نحوی که مدیر عامل شرکت ارتباطات سیار در آخرین نشست مطبوعاتی خود با بیان اینکه مشکلات در بخش توسعه شبکه IN کاهش یافته است، خاطر نشان کرد: در زمان حاضر پنج شرکت تولیدکننده سیم‌کارت خام در کشور وجود دارد اما از این تعداد تنها دو شرکت در مناقصه خرید سیم‌کارت همراه اول شرکت کرده‌اند که به دلیل عدم استقبال مجبور به تجدید مناقصه شده‌ایم.

وحید صدوقی با تاکید بر اینکه به دلیل قانون استفاده از حداکثر توان داخلی، همراه اول باید محصول داخلی خریداری کند، دلیل عدم استقبال از مناقصه را مشکلات شرکت‌ها در تامین مواد اولیه ذکر کرد.

گفته می‌شود مناقصه خرید ۱۴میلیون سیم‌کارت خام همراه اول تاکنون ۲ بار اعلام شده که هیچ‌گاه شرکت‌کنندگان به حد نصاب نرسیده‌اند.

یک وعده دیگر از رییس سازمان تنظیم مقررات

در حالی که طی چند ماهه گذشته بارها از سوی محمود خسروی زمان ابلاغ ضوابط و مقررات حاکم بر پروانه شرکت مخابرات و اپراتور سوم اعلام شده بود، اما باز هم رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از ابلاغ این ضوابط تا چند روز آینده و پیش از پایان سال جاری خبر داد. این درحالی است که تنها سه روز تا پایان سال ۱۳۸۶ باقی مانده است.

محمود خسروی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار داشته است که: کلیات و اصول حاکم بر پروانه‌ مخابرات ایران و اپراتور سوم تلفن همراه که در جلسات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات نهایی شده تا چند روز آینده به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ابلاغ می‌شود.

وی افزود: بعد از ابلاغ این موضوع به سازمان تنظیم مقررات، این سازمان بر اساس آن کلیات پروانه را تدوین و تهیه خواهد کرد و پس از این مرحله پروانه‌ها ابلاغ خواهد شد.