موبایل‌های هوشمند بازار را نشانه می‌روند

ندا لهردی

در دنیای محصولات و لوازم دیجیتال این روزها همه چیز از یک رقابت کم رنگ در بازار شکل می‌گیرد تا به تدریج به شکل یک محصول رقابتی جدید ظهور کند. حقیقت این است که همیشه طراحی و تولید محصول یا ابزاری جدید با همین انگیزه و برای کسب سهم بیشتری از بازار یک محصول انجام می‌گیرد. درست به همین دلیل هم بود که هفته گذشته دو تولیدکننده‌ بزرگ گوشی‌های موبایل هوشمند جدیدترین محصولات خود را با فاصله‌ای کوتاه به بازار معرفی کردند. به این ترتیب موبایل‌های Palm Pre شرکت RIM و نسخه جدید iPhone شرکت Apple به بازار معرفی شدند تا فصل جدیدی در بازار موبایل‌های هوشمند شروع شده و نظر کاربران جدیدی را به این بازار جلب کرده‌اند.

جذابیت‌های Apple بدون جابز

کنفرانس سالانه شرکت Apple هفته گذشته با همین بهانه افتتاح شد تا جمعیت زیادی از طرفداران محصولات این شرکت را در روز دوشنبه به شهر سانفرانسیسکو بکشاند. این جمعیت اگرچه انتظار دیدار قهرمان بزرگ این شرکت را می‌کشیدند، استیو جابز، اما حتی در مراسم افتتاحیه هم حاضر شد تا طرفدارانش تا پایان ماه ژوئن منتظر اتمام دوره استراحت او بمانند. با این همه، اما Apple هنوز راه‌هایی برای به هیجان آوردن طرفدارانش دارد. با این اوصاف این شرکت در کنفرانس سالانه‌اش نسخه سریع‌تری از موبایل پرطرفدار iPhone خود را معرفی کرد که قابلیت‌های ویژه‌ای مانند امکان ضبط و ویرایش فیلم و ویدئو را دارد. این گوشی جدید قیمت منطقی هم دارد که می‌تواند نظر کاربران را به خودش جلب کند. از طرفی قیمت مدل‌های قدیمی این گوشی هم تا ۱۰۰ دلار ارزان‌تر شد. علاوه بر اینها سیستم عامل جدید این شرکت هم برای گوشی iPhone معرفی شد که امکان منحصر به فردی مانند پنهان و حذف کردن اطلاعات به صورت بی‌سیم و از راه دور برای زمان گم شدن گوشی را به کاربرانش می‌دهد. به عقیده کارشناسان این تغییرات جدید باعث خواهد شد که گوشی موبایل، جدید iPhone بیشتر از گذشته مورد توجه کاربران حرفه‌ای و تجاری قرار بگیرد.

Palm Pre همراه با رقبای دیگر

این در حالی است که بسیاری از شرکت‌های رقیب دیگر تمام تلاش خود را برای کسب سهم بیشتر از بازار موبایل‌های هوشمند و خدمات مربوط به آن‌ها انجام می‌دهند. در همین راستا، هم شنبه هفته گذشته شرکت بزرگ و شناخته شده این بازار یعنیResearch In Motion یا RIM جدیدترین گوشی موبایل خود را با نام Palm Pre معرفی و به صورت رسمی عرضه کرد. این گوشی در بازار بیشتر به خاطر قابلیت‌هایی مانند صفحه نمایش تمام لمسی بزرگ و بدنه باریک و سبک مورد توجه قرار گرفته است.

Google هم که اخیرا سیستم عامل خود برای موبایل‌های هوشمند را به بازار عرضه کرده است. سیستم عاملی که با نام Android توانست نظربسیاری از کاربران را به خودش جلب کند. شرکت بزرگ و تولیدکننده‌ فنلاندی Nokia هم مدت‌ها است که تمایل خود برای حضور در این بازار را با طراحی و تولید موبایل‌های هوشمند متفاوتی نشان داده است.

با این اوصاف است که آمار منتشر شده در نتیجه تحقیقات موسسه Gartner چندان هم عجیب و دور از ذهن به نظر نمی‌رسد. بر اساس این آمار، انتظار می‌رود که فروش جهانی گوشی‌های موبایل تا پایان سال ۲۰۰۹ تا ۴‌درصد رشد کرده و به ۲/۱‌میلیارد گوشی برسد. این در حالی است که پیش‌بینی‌ها درباره فروش موبایل‌های هوشمند نشان می‌دهد که این رقم رشد برای این بازار تا پایان سال برابر ۲۷‌درصد بوده و به ۱۷۷‌میلیون دستگاه گوشی خواهد رسید. موبایل‌های هوشمند در واقع علاوه بر امکان برقراری تماس و کنترل ایمیل‌ها، قابلیت اجرای نرم‌افزارهای کاربردی، برنامه‌ها و خدمات طراحی شده توسط تولیدکنندگان دیگر را هم به کاربرانشان می‌دهند و این همان مزیت مهمی است که Apple در مقابل رقبای دیگرش از آن بهره می‌برد. تا جایی که طبق آمار منتشر شده تا حالا بیش از ۵۰‌هزار نرم‌افزار برای گوشی‌های iPhone تولید شده و در دسترس کاربرانش قرار گرفته است. این در حالی است که تعداد این نرم‌افزارها برای موبایل‌های هوشمند BlackBerry و Palm Pre به ترتیب برابر بیش از ۱۰۰۰ و به حدود ۲۰ تا می‌رسد. البته این موفقیت برای Apple بیشتر به واسطه فروشگاه آنلاین نرم‌افزارهایش که ماه جولای سال گذشته معرفی شد و تا حالا هم بیش از یک‌میلیارد دانلود داشته، اتفاق افتاده است.

بازاری پر رونق برای حرفه‌ای‌ها

حضور شرکت‌های رقیب و تلاش آن‌ها برای کسب سهم بیشتر از این بازار پر رونق در حقیقت نشان از بازاری سالم و رو به رشد دارد. درست به همین دلیل هم هست که آخرین گزارش منتشر شده توسط موسسه تحقیقاتی Gartner در این مورد نشان می‌دهد که تنها در فصل اول سال ۲۰۰۹ تعداد موبایل‌های هوشمند فروخته شده از مرز ۴/۳۶‌میلیون دستگاه گذشته است. این رقم نشان‌دهنده رشد ۷/۱۲‌درصدی این بازار در مقایسه با فصل اول سال ۲۰۰۸ است. در فصل اول امسال، موبایل‌های هوشمند ۵/۱۳‌درصد از کل بازار گوشی‌های موبایل را در اختیار گرفتند، در حالی که این رقم در فصل اول سال گذشته تنها برابر ۱۱‌درصد بوده است. بر اساس این گزارش تا پایان این فصل Nokia با داشتن ۲/۱۴‌درصد سهم این بازار در جایگاه اول قرار دارد و بعد از آن RIM با ۹/۱۹‌درصد سهم بازار قرار گرفته است.

HTC، Apple و Fujitsu بعد از این دو شرکت به ترتیب با اختصاص دادن ۸/۱۰، ۴/۵ و ۸/۳‌درصد از سهم بازار در جایگاه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

رقابتی برای بقا

این رقابت اما همچنان ادامه دارد و همراه با افزایش تقاضای کاربران در بازار صورت جدی‌تری هم به خودش می‌گیرد. معرفی نسخه جدید iPhone و سیستم عاملش در هفته گذشته هم به همین دلیل موفقیتی دیگر برای Apple به حساب می‌آید.‌ کاهش قیمت عرضه می‌تواند به افزایش تعداد گوشی‌های فروخته شده کمک کرده و به این ترتیب Apple امیدوار است که تولیدکنندگان نرم‌افزار تمایل بیشتری برای تولید نرم‌افزارهای جدیدی ویژه گوشی جدیدش پیدا کنند. با این اوصاف این تولیدکنندگان می‌توانند از این طریق درآمد بیشتری هم کسب کنند. از طرفی وجود نرم‌افزارهای بیشتر در بازار برای گوشی‌های iPhone می‌تواند به افزایش تمایل کاربران برای خرید این گوشی‌ها هم کمک کند.

در مقابل شرکت‌های رقیب هم برای شکستن این فضای رقابتی تمام تلاش خود را می‌کنند. به عنوان مثال شرکت RIM برای طراحی و تولید سیستم عامل جدیدی برای گوشی Palm Pre خود بیش از دو سال زمان صرف کرد. این شرکت همچنین به دنبال تولید ابزاری با سرعت پردازش بیشتر از نسخه جدید iPhone است، هرچند باید برای این کار تلاش بسیاری بکند تا از عرصه رقابت جا نماند.

به طور کلی تلاش تولیدکنندگان بزرگ بازار موبایل‌های هوشمند این است که سهم بیشتری از رهبر این بازار یعنی شرکت Apple بدست آورده و گوی رقابت را از آن بربایند. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان و فعالان این بازار متعجبند که Apple در غیبت جابز که در واقع در پشت اغلب ایده‌های بزرگ این شرکت قرار دارد، همچنان فعال بوده و به سرگردانی و بی‌هدفی کشیده نشده است. این موضوعی است که با پیگیری اخبار مربوط به این شرکت به راحتی می‌توان فهمید.

منبع:

www.economist.com

www.eetimes.eu