نرم‌افزارهای داخلی پاسخگوی سیستم‌های مخابراتی کشور هستند

بازار دیجیتال- چندی پیش ،علی سپهری‌راد مسوول فنی شورای راهبری سیاست‌های حمایت از تولید داخل از ممنوعیت واردات نرم‌افزارهای مخابراتی خارجی خبر داد و گفت: با توجه به اینکه تجهیزات مخابراتی و الکترونیکی به سمت نرم‌افزارها می‌رود، ورود نرم‌افزارهایی که در خارج کشور تولید می‌شود را ممنوع خواهیم کرد که این کار در حال انجام است.

به نظر می‌رسد این اقدام در راستای حمایت از تولیدکنندگان نرم افزارهای داخلی صورت گرفته است، ولی اینکه آیا توانایی تولیدکنندگان داخلی نرم افزارهای مخابراتی در داخل کشور در حدی است که نیاز کشور را به نرم‌افزارهای خارجی قطع کند، بحثی جداست.

همچنین با توجه به اینکه همراه برخی از تجهیزات مخابراتی که وارد بازار داخلی می‌شوند، نرم افزار نیز موجود است این موضوع که جلوگیری کامل از ورود این نرم‌افزارها به کشور تقریبا بعید است مطرح می‌شود.

در این رابطه گفت‌وگویی با صادقی، معاون توسعه و مهندسی شرکت مخابرات استان تهران داشتیم که به شرح زیر است.

شنیده می‌شود از ورود نرم‌افزارهای مخابراتی خارجی به کشور جلوگیری می‌شود. این اقدام با چه هدفی صورت گرفته است؟

با توجه به اینکه در داخل کشور نیروی متخصص در زمینه تولید این نرم‌افزارها وجود دارد، برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی نرم‌افزارهای مخابراتی این اقدام صورت گرفته است.

آیا توانایی تولیدکنندگان داخلی در حدی است که نیاز سیستم‌های مخابراتی کشور را تامین کند؟

بله.

همچنین به این نکته نیز باید توجه داشت که سیستم مخابراتی کشور نیاز به نرم‌افزارهای بسیار پیشرفته ندارد و خدمات ارائه شده توسط سیستم‌های کنونی با نرم افزارهای داخلی نیز قابل ارائه هستند.

در مورد تجهیزات مخابراتی که نرم‌افزار همراه با آنها ارائه می‌شود، چطور؟ آیا از ورود آنها هم جلوگیری می‌شود؟

در این زمینه هنوز تصمیم‌گیری نشده است.

ولی همگام با رشد تکنولوژی و افزایش خدمات مخابراتی و ورود سیستم‌های جدید باید توانایی‌های تولیدکنندگان داخلی نیز افزایش یابد تا نیاز به تولیدات خارجی نداشته باشیم.