بازار دیجیتال- خدمات پس از فروش موضوع مهمی نزد بسیاری از مصرف‌کنندگان کالاهای مختلف به ویژه رایانه است. با توجه به اهمیت این موضوع بسیاری از نمایندگی‌های فروش و حتی فروشندگان، کالاهای خود را با عنوان گارانتی تعویض دستگاه به فروش می‌رسانند که اگر چه ذکر این عنوان تا حد زیادی اغواکننده است، اما شاهد بوده‌ایم که برخی از افرادی که کالاها را با این عنوان گارانتی می‌کنند از عهده تقبل تعهدات خود بر نمی‌آیند و باعث گلایه مصرف‌کنندگان می‌شوند.

در این رابطه گفت‌وگوی کوتاهی با رهبر مسوول فروشگاه ابزار پیشرو یکی از واردکنندگان لپ‌تاپ‌های hp و dell در بازار داخلی داشتیم که می‌خوانید:

طی سال‌های اخیر و با افزایش گرایش مصرف‌کنندگان به سوی کالاهای گارانتی دار بسیاری از عرضه کنندگان کالاهای کامپیوتری، کالاهای خود را به روش‌های مختلفی گارانتی می‌کنند که گارانتی تعویض یکی از این مدل‌ها است. به نظر شما این گارانتی‌ها تا چه حد قابل اعتماد هستند؟

به طور کلی، گارانتی تعویض دستگاه به هیچ‌وجه برای عرضه‌کننده کالا در ایران به صرفه نیست و به نظر من افرادی که کالاها را با نام گارانتی تعویض دستگاه گارانتی می‌کنند، نمی‌توانند از عهده گارانتی کالا برآیند.

من پیشنهاد می‌کنم مصرف‌کنندگان کالاهای کامپیوتری به ویژه لپ‌تاپ به هیچ‌وجه از کالاهایی که با عنوان گارانتی تعویض به فروش می‌رسند، استقبال نکنند.

ولی شرکت‌های معتبر هم بسیاری از کالاها را با این عنوان گارانتی می‌کنند. چطور ممکن است نظارتی روی عملکرد آنها نشود؟

برخی از شرکت‌ها و عرضه‌کنندگان لپ‌تاپ معمولا کالا را برای تعمیر می‌گیرند و تا زمان تحویل کالای تعمیر شده به مشتری یک لپ‌تاپ جایگزین می‌دهند و اسم این کار را گذاشته اند تعویض کالا.

به طور کلی آن دسته از افرادی که کالا را با این نام گارانتی می‌کنند، کالاهای مورد دار را تعمیر و به اسم آکبند می‌فروشند. به همین دلیل این امکان بسیار قوی است که کالایی که به اسم آکبند با گارانتی تعویض به فروش می‌رسد کالای تعمیری باشد.