پس از 40 روز پیامک وصل شد

سامانه ارسال پیام کوتاه که از نیمه‌شب ۲۱ خردادماه قطع شده بود و برای بسیاری از مشترکان مشکل و خساراتی نیز به بار آورده بود تا ساعت ۱۹ و ۳۰ دقیقه روز ۱۰ تیرماه تداوم یافت و مجددا پس از چند روز از حوالی ظهر روز ۱۵ تیرماه دوباره با اختلالاتی مواجه شده و به طور ناگهانی و بدون اطلاع قبلی مجددا قطع شد و شاید کسی گمان نمی‌کرد بعد از چند روز این سیستم با این وضعیت روبه‌رو شود؛ اما در نهایت پس از ۴۰ روز پنج‌شنبه دوباره وصل شد.

در قطعی اول پیامک‌ها، اتصال مجدد ابتدا در برخی شهرها و سپس برای شهروندان پایتخت و حوالی آن فراهم شد تا پیامک‌های خود را ارسال یا دریافت کنند. این سرویس اما از ساعت یک بامداد پنج‌شنبه اول مرداد دوباره وصل شد.

دکتر داوود زارعیان، مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران، در این زمینه به «ایسنا» گفت: امکان ارسال پیامک از سه شبکه همراه اول،‌ ایرانسل و تالیا از پنج‌شنبه مجددا برقرار شده است.

زارعیان همچنین گفت: سیستم GPRS فعال بوده؛ ولی هنوز امکان ارسال MMS وجود ندارد که در تلاشیم به زودی برقرار شود.

الزام وجود اپراتور خارجی یکی از مشکلات مهم مزایده اپراتور سوم

مدیرعامل یک شرکت مخابراتی الزام وجود اپراتور خارجی را به عنوان یکی از مهم‌ترین مشکلات مزایده اپراتور سوم تلفن همراه عنوان و اظهار کرد: این موضوع باعث شد که طرف ایرانی در مذاکرات با اپراتورهای خارجی در موضع ضعف قرار گیرد و در نهایت شرایط فعلی به وجود بیاید.

خبرگزاری ایسنا به نقل از یک خبر ارسالی از منبعی نامعلوم خبر داده که جهانگیر آقازاده گفته است: شرکت تامین ‌تلکام به عنوان شریک داخلی اتصالات در مزایده اپراتور سوم دی‌ماه‌ سال گذشته به‌عنوان برنده مزایده اعلام شد؛ ولیکن به دلایلی با شریک خارجی خود به توافق نهایی نرسید.

وی با اشاره به این که شرایط بازار تلفن همراه کشورمان نسبت به زمان برگزاری مزایده اپراتور سوم تغییر کرده است، یادآور شد: مطمئنا در صورت درخواست رگولاتوری برای ارائه پیشنهاد مجدد، طرح تجاری شرکت تامین تلکام متفاوت با یک سال قبل خواهد بود.

آقازاده ادامه داد: با شرایطی که در حال حاضر پیش‌ آمده، متاسفانه صحبت‌هایی شنیده می‌شود مبنی‌بر اینکه وجود دو اپراتور برای فعالیت در بازار تلفن همراه کشورمان کافی است و ضرورتی برای حضور اپراتور سوم وجود ندارد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر دو اپراتور فعلی از نظر تعداد مشترکان و کیفیت سرویس به سقف بازار خود رسیده‌اند، اما هنوز بازار تلفن همراه کشورمان پتانسیل بالایی برای جذب مشترک دارد؛ به همین جهت حضور یک یا دو اپراتور دیگر می‌تواند به تغییر این شرایط کمک کند.

او همچنین درباره ایده حضور کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های داخلی به عنوان اپراتور سوم تلفن همراه گفت: اساس طرح چنین موضوعی مثبت است؛ اما نیاز به بررسی تمامی جوانب امر دارد تا از بروز مشکلات احتمالی در آینده جلوگیری شود.

این مدیر شرکت مخابراتی در پایان پیشنهاد کرد: شرط الزام وجود اپراتور خارجی برای کنسرسیوم برنده مزایده اپراتور سوم حذف شود و پروانه به یک کنسرسیوم داخلی اعطا شود تا برنده داخلی پس از اخذ پروانه نسبت به جذب همکاری شریک خارجی اقدام کند.

به گزارش ایسنا، بررسی راه‌حل‌های خروج از بن‌بست مزایده اپراتور سوم تلفن همراه یکی از موضوعات اصلی دومین همایش «تلفن‌همراه، چالش‌ها و چشم‌اندازها» است که در ۲۵مردادماه توسط گروه علمی تحلیلی طیف و در محل سالن همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار خواهد شد.

گفتنی است، گروه علمی طیف مشاور مرکز تحقیقات مخابرات ایران در بخش ارائه اسناد این مزایده بوده است.

ضرر سهامداران مخابرات از اینترکانکشن با ایرانسل

صاحبان سهام خرد شرکت مخابرات ایران در دومین مجمع عمومی عادی این شرکت در خصوص برخی ابهامات موجود در اسناد منتشر شده عملکرد یک‌ساله آن از هیات‌مدیره شرکت مخابرات ایران پاسخ خواستند.

به گزارش موبنا، مجمع عمومی عادی سالانه مخابرات ایران روز ۳۱ تیرماه سال جاری با حضور سهامداران، اعضای هیات‌مدیره و نمایندگان سازمان‌های حسابرسی و خصوصی‌سازی به عنوان بازرس و ناظر برگزار شد که پس از استماع گزارش هیات‌مدیره، برخی سهامداران سوالاتی را درباره وضعیت شرکت مخابرات ایران مطرح کردند.

یکی از سهامداران شرکت مخابرات ایران با اشاره به پرداخت هزینه ۴۰۰‌میلیارد تومانی مخابرات به اپراتور ایرانی خارجی ایرانسل- ام‌تی‌ان و نیز دریافت هزینه ۱۵۰‌میلیارد تومانی از این اپراتور گفت: سهامداران از این اتصال متقابل مبلغ ۲۵۰‌میلیارد تومان متضرر شده‌اند. وی ادامه داد: به مخابرات پیشنهاد می‌کنیم برای جلوگیری از این ضرر و زیان‌ها هزینه اتصال متقابل با ایرانسل - ام‌تی‌ان را خنثی کرده و رابطه با این اپراتور را قطع کند؛ چرا که در این شرایط سهامداران ایرانسل - ام‌تی‌ان حق مخابرات را می‌گیرند.

در مقابل این سوال، صابر فیضی مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفت: رابطه اتصال متقابل با ایرانسل- ام‌تی‌ان براساس پروانه صادره شرکت مخابرات است که با وجود صورت‌های مالی، به‌صورت علی‌الحساب مبلغی به این اپراتور پرداخت شده است؛ اما مذاکرات با این اپراتور براساس تعرفه‌ها و استانداردهای جهانی مدنظر ITU است.