اقتصاد تکنولوژی را در دست می‌گیریم

ندا لهردی

در حالی که بحران اقتصادی این روزها در صنایع مختلف نفوذ کرده و دغدغه‌ها و نگرانی‌های صاحبان بنگاه‌های تجاری بزرگ و کوچک را شدت می‌دهد، شرکت‌های تکنولوژی به دنبال روزنه امیدی هر چند کوچک در انتظار رسیدن دوران بهبود هستند. پیش‌بینی کارشناسان متفاوت درباره بهبود زود هنگام اوضاع اقتصادی در صنعت تکنولوژی در واقع انگیزه بزرگ این شرکت‌ها است.

به این ترتیب شرکت‌های فعال در حوزه تکنولوژی هر کدام در جست‌وجوی راه جدیدی برای نجات هرچه زودتر از این شرایط هستند.

شرکت‌های بزرگ و شناخته شده در این میان گویا به تازگی نتایج امیدوارکننده‌ای را هم به‌دست آورده‌اند. بزرگ‌ترین تولیدکننده تراشه و قطعات کامپیوتری دنیا هم از این روند مستثنا نبوده و انگار تصمیم دارد رهبری اقتصاد صنعت کامپیوتر را هم به‌دست بگیرد.

این همان موضوعی است که در کنفرانس تحلیلی شرکت Intel که در اواخر هفته گذشته برگزار شده، به آن اشاره شد تا نشانه‌ای باشد از تلاش‌های مدیران این شرکت برای نمایش تصویری خوب از چشم‌انداز این شرکت در نیمه دوم سال ۲۰۰۹.

با این اوصاف «پاول اوتلینی» مدیرعامل شرکت Intel با سوال‌های مختلف و متنوع خبرنگاران و کارشناسانی که نتیجه نگرانی آنها درباره ادامه روند بهبودی این شرکت برای عبور از شرایط بحران بود، مواجه شد. هر چه باشد Intel در حال حاضر بزرگ‌ترین تولیدکننده تراشه‌های کامپیوتری در دنیا است. درست به همین دلیل هم بسیاری از تحلیل‌گران معتقدند که هر چه بر سر Intel بیاید در حقیقت بر سر اقتصاد تکنولوژی آمده است. با این همه سوال‌ها و جواب‌های مدیرعامل این شرکت می‌تواند ابهامات زیادی را درباره برنامه‌های این شرکت برای ادامه فعالیت در شرایط رکود برای همه روشن کند.

***

به نظر شما روند بهبود در صنعت کامپیوترهای شخصی در حال حاضر تا چه اندازه خوب و درست پیش می‌رود؟

در فصل دوم امسال یعنی سال ۲۰۰۹ میزان و حجم تقاضا برای خرید انواع کامپیوترهای شخصی تا حد قابل توجهی شدت پیدا کرد و در نهایت به صورت تصاعدی در ماه ژوئن به اوج خود رسید. با این حال ما مطابق معمول هر سال در این فصل با کاهش نسبی فروش کامپیوترهای شخصی نسبت به فصل اول سال مواجه شدیم که در واقع این به فروش خوب فصل اول به خاطر تعطیلات کریسمس مربوط می‌شود. با این همه اما در فصل دوم فروش شرکت ما در مقایسه با فصل اول امسال تا ۱۱درصد افزایش داشته است که در این میان فروش لپ‌تاپ‌ها مهم‌ترین عامل این رشد فصلی بوده است. در مقابل اما فروش کامپیوترهای رومیزی و تجاری کاملا ضعیف بوده است. از طرفی تراشه‌های Atom و تراشه‌های سروری فروش خوبی در این فصل داشته‌اند.

این روند در مناطق مختلف بازار جهانی به چه صورت بوده است؟

در اغلب مناطق ما شاهد رشد بوده‌ایم،به جز کشورهای اروپایی که کاهش ۹درصدی فروش در فصل دوم را برای شرکت ما به ارمغان آوردند. این در حالی است که بازار اروپا به طور کلی در این فصل با کاهش فروش ۱۵درصدی در بازار جهانی روبه‌رو شد. در حقیقت این اتفاق شاید به خاطر اتفاقی باشد که در ماه مه ‌گذشته افتاد و در طی آن اتحادیه اروپا Intel را به خاطر خارج کردن غیرقانونی شرکت رقیب یعنی AMD از میدان رقابت، به پرداخت جریمه ۴۴/۱میلیارد دلاری محکوم کرد. اتحادیه اروپا در این زمینه مدعی شد که شرکت ما به صورت غیرقانونی به شرکت‌های کامپیوتری و نمایندگان فروش برای عدم استفاده از محصولات AMD رشوه می‌داده است. در منطقه آسیای پاسیفیک اما ما به نتایج خوبی رسیدیم و در نهایت ۵۵درصد از کل درآمد شرکت در فصل دوم از این منطقه به‌دست آمد که این رقم نسبت به درصد ۵۱ فصل اول چشمگیر بود. در این میان چین و کشورهای جنوب شرق آسیا بیشترین میزان فروش Intel را در این فصل به خودشان اختصاص دادند. در حقیقت آسیا همیشه به خاطر جمعیت زیاد و علاقه‌مند به دسترسی به تکنولوژی‌های جدید بازار خوبی برای رشد در آینده بوده است.

به طور کلی، اما Intel توانست بیشترین رشد فصلی خود را از سال ۱۹۸۸ در فصل دوم سال ۲۰۰۹ به‌دست بیاورد. این اتفاق انگیزه‌ای شد تا فکر هدایت اقتصاد تکنولوژی در ذهنمان تقویت شود.

آیا خطری برای انباشت کالا و محصولات وجود دارد؟

Intel شاهد کاهش خوب کالا در بیشتر تولیدکنندگان و فروشندگان کامپیوتر و البته انبارهای خود بوده است. مصرف‌کنندگان محصولات و کالاهای شرکت ما در حال حاضر برای از دست ندادن خریدارانشان به اندازه کافی سفارش داده‌اند. به طور کلی در این زمان از سال تولیدکنندگان کامپیوتر برای فروش آغاز سال تحصیلی خود شروع به سفارش تراشه می‌کنند. در این میان لپ‌تاپ‌ها معمولا بیشترین فروش را در زمان سال تحصیلی به خودشان اختصاص می‌دهند. حقیقت این است که در فصل سوم نوت‌بوک‌ها و نت‌بوک‌ها بیشترین تقاضا و البته فروش را در اختیار خواهند داشت تا بازار کامپیوترهای شخصی بیشتر به الگوهای فصلی خودش برگردد و این اتفاق خوب و امیدوارکننده‌ای برای این بازار به حساب می‌‌آید که دلیل آن به افزایش اطمینان از حضور ثبات در بازار مربوط می‌شود.

به نظر شما آیا نت‌بوک‌ها می‌توانند بازار نوت‌بوک‌ها را به خطر بیندازند؟ اگر اینطور باشد این اتفاق به Intel ضربه خواهد زد؟

Intel تراشه‌های Atom خود را به تولیدکنندگان نت‌بوک‌ها می‌فروشد. فروش این تراشه‌ها در این فصل با رشد ۶۵ درصدی همراه بوده است. با این حال فروش ۳۶۲میلیون دلاری تراشه‌های Atom تنها ۴درصد از درآمد ۸ میلیارد دلاری شرکت را در اختیار دارند. البته نت‌بوک‌های مجهز به تراشه‌های Atom فروش خوبی در بازار دارند و درست به همین دلیل هم اگر بخواهند خطری ایجاد کنند، این خطر برای محصولات مجهز به پردازنده‌های قدیمی Intel مانند تراشه‌های Celeron که این روزها در لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترهای رومیزی ارزان‌قیمت به‌کار می‌روند خواهد بود. به طور کلی، اما تراشه‌های Atom بازار خوبی دارند و حتی توانسته‌اند در بازارهایی غیر از بازار کامپیوتر مانند دستگاه‌های دیجیتال شخصی مورد توجه قرار بگیرند. تا جایی که بر اساس آخرین آمار در حال حاضر حدود ۱۲۰۰ تراشه Atom در بازار این دستگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این تراشه‌ها در واقع جایگزین پردازنده‌های قدیمی Intel شده و انتظار می‌رود بازار تراشه‌هایی مانند PowerPC و MIPS را هم در اختیار بگیرند. این در حالی است که تقاضای بازار به سمت لپ‌تاپ‌های جدید و باریک پیش‌ می‌رود که نت‌بوک‌ها در صدر آنها قرار دارند. درست به همین علت هم Intel هم سعی دارد مانند گذشته سیاست یک‌بعدی را در بازار محصولاتش حفظ کرده و به این ترتیب بازار نت‌بوک‌ها را در اختیار بگیرد.

به عنوان آخرین سوال فکر می‌کنید معرفی ویندوز ۷ شرکت مایکروسافت در ماه اکتبر آینده می‌تواند در فروش بازار کامپیوترهای شخصی رونق چشمگیری به وجود بیاورد؟

من برای پیش‌بینی قطعی در این مورد مردد هستم و درست نمی‌دانم که استقبال کاربران از این سیستم عامل جدید دقیقا چطور خواهد بود؛ اما معمولا سیستم عامل‌های جدید مایکروسافت در ابتدای عرضه خود با اقبال عمومی مواجه می‌شوند. با این حال نظر خود من درباره ویندوز ۷ مثبت است و فکر می‌کنم این سیستم عامل امکانات بهتری را نسبت به ویستا در اختیار کاربرانش قرار بدهد.