تقویم تکنولوژی - ۸ مرداد ۸۸

بازار دیجیتال - کامپیوترهای شخصی دیگر این روزها به یک وسیله ضروری و مهم در زندگی روزمره تبدیل شده و تقریبا در همه خانه‌ها وجود دارند. این ابزار دیجیتال که در واقع اولین حضور تکنولوژی در زندگی اغلب مردم به حساب می‌آید، تاریخچه‌ای قدیمی و دور دارد که می‌تواند برای بسیاری از کاربران و علاقه‌مندانش جالب توجه باشد. درست به همین دلیل هم هست که تصمیم داریم در این ستون از حالا اطلاعاتی درباره تاریخچه و روند شکل‌گیری این دستگاه به شما داده و برایتان بنویسیم که این کامپیوترهای خانگی چطور و از کجا آمده‌اند.

• در سال ۱۹۴۷ دانشمندانی در لابراتوار Bell Telephone یک ترانزیستور اختراع کردند که ابعادی کوچک‌تر از ترانزیستورهای معمولی در آن زمان داشت و بعدها برای تولید کامپیوترهای شخصی مورد استفاده قرار گرفت.

• در سال ۱۹۵۸ «جک کیلبی» در شرکت Texas Instrument اولین مدار کامل الکترومغناطیسی را برای کامپیوترهای اولیه طراحی و تولید کرد.

• سال ۱۹۶۰ هم زمانی بود که اولین مینی‌کامپیوتر توسط شرکت Digital Equipment با نام PDP-۱ معرفی شد. این دستگاه در واقع اولین کامپیوتر تجاری مجهز به یک کیبورد و مانیتور بود. PDP-۱ همچنین اولین قدم از ابر‌کامپیوترهای بزرگ به سمت کامپیوترهای کوچک رومیزی بود.