معاون سازمان تنظیم مقررات از تهیه‌ آیین‌نامه تغییر اپراتور تلفن همراه بدون تغییر شماره تلفن مشترکان (number portability) خبر داد و گفت:‌ این‌ آیین‌نامه برای اپراتورهای تلفن همراه ارسال شده است. لطف‌ا‌لله سبوحی درگفت‌وگو با موبنا با اشاره به فعالیت دو اپراتور تلفن همراه درایران‌، اظهار داشت: به دلیل سیستم شماره گذاری در اپراتور‌های تلفن همراه، اجرای‌ این‌ آیین‌نامه تا حدی با مشکل مواجه است. وی با بیان‌اینکه رگولاتوری آیین‌نامه تغییر اپراتور تلفن همراه بدون تغییر، شماره تلفن مشترکان را به اپراتور‌های تلفن همراه ارسال کرده است، گفت: تفاهم بین اپراتورهای تلفن همراه و بحث حاکمیتی نیز در‌این زمینه بسیار مهم است. معاون صدور مجوز سازمان تنظیم مقررات با بیان‌اینکه سازمان تنظیم مقررات از اپراتورها خواسته تا با مطالعه و بررسی‌ آیین‌نامه مذکور، نظرات خود را ارائه کنند، گفت: پس از ‌این اقدام رگولاتوری جمع‌بندی نهایی از ‌این آیین‌نامه خواهد داشت.

رونق بازار تلفن همراه با بازگشایی مدارس

رییس اتحادیه فروشندگان دستگاه‌های صوتی و تصویری و لوازم یدکی تهران گفت: با بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها پیش بینی می‌شود تقاضا برای خرید و فروش گوشی تلفن همراه نسبت به گذشته افزایش یابد. «ابراهیم درستی» اظهار داشت: تعرفه ۲۵‌درصدی واردات گوشی تلفن همراه باعث شده تا شرکت‌های واردکننده نتوانند به راحتی به واردات گوشی بپردازند و با حضور کمرنگ خود تنها در عرضه گوشی‌های ارزان قیمت فعالیت می‌کنند. وی افزود: بالا بودن تعرفه واردات و پرداخت مالیات بر ارزش افزوده باعث شده است تا فعالیت فعالان قانونی به حداقل برسد که به موجب همین امر و گسترش روز‌افزون قاچاقچیان، ۹۵‌درصد از سهم بازار از طریق مبادی غیرقانونی تامین می‌شود. رییس اتحادیه فروشندگان دستگاه‌های صوتی و تصویری و لوازم یدکی تهران با اشاره به‌این وضعیت تصریح کرد: به دلیل کاهش فعالیت فعالان قانونی و فعالیت گسترده فعالان غیرقانونی تعرفه واردات گوشی تلفن همراه حتما باید کاهش یابد.وی افزود: مدتی است که بازار تلفن همراه با تاثیر از رکود اقتصادی روزهای بی‌رونقی را سپری می‌کند که امیدواریم‌این رکود در‌این بازار پرمصرف از بین برود.

گوشی‌های وطنی جایی در ویترین مغازه‌ها ندارند

با وجود آنکه تولیدکنندگان گوشی تلفن همراه در کشور پیش‌بینی می‌کردند، تولید گوشی‌های وطنی مانع از گستردگی قاچاق گوشی شود، اما اختصاص یافتن ۹۵‌درصد از سهم بازار بیانگر خلاف‌این قضیه در بازار شد.

اگرچه تولیدکنندگان گوشی تلفن همراه معتقد بودند که گوشی‌های ساخت داخل می‌تواند از گستردگی قاچاق‌این کالا جلوگیری کند، اما با گذشت سه سال از فعالیت تولیدکنندگان حتی حجم گسترده‌ای از‌این گوشی‌ها در بازار و پشت ویترین مغازه‌ها دیده نشد. منابع بازاری معتقدند که تولیدکنندگان با عمل نکردن به تعهدات خود تنها موجب خسارت و ضرر و زیان به مصرف کنندگان شده اند و سود اصلی و فراوان فروش گوشی‌های تلفن همراه را به جیب قاچاقچیان سوق دادند. به گفته آنها عرضه نشدن مستمر گوشی‌های ساخت داخل از سوی شرکت‌های تولید کننده گوشی یکی دیگر از دلایل شکست پروژه تولید گوشی در کشور بوده است؛ چرا که گوشی‌های ساخت‌ایران نسبت به دیگر گوشی‌های موجود در بازار ناشناخته مانده و به همین دلیل برند ‌ایرانی گوشی تلفن همراه تاکنون نتوانسته سهمی‌ از بازار فروش را از آن خود کند. به گفته کارشناسان بازار، تا زمانی که گوشی‌هایی با برند نوکیا، سونی اریکسون، سامسونگ، موتورولا و اچ تی سی در بازار عرضه می‌شود، جایی برای انتخاب گوشی‌های داخلی باقی نخواهد ماند.